رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش بینی کرد:

برداشت ۲۳۰ هزار تن رطب، خارک و خرما در خوزستان

امیری زاده گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۳۰ هزار تن رطب، خارک و خرما از سطح نخلستان‌های خوزستان برداشت شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال سال جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: پیش بینی می‌شود ۲۳۰ هزار تن رطب،   خارک و خرما از سطح نخلستان‌های استان برداشت شود.

او با بیان اینکه این میزان برداشت در مقایسه با پارسال ۳۲درصد افزایش نشان می‌دهد، اظهار داشت: برداشت نوبرانه خارک و رطب در مناطق ساحلی و جنوبی خوزستان از نیمه دوم تیرماه آغاز شده است و به بازار عرضه می‌شود.

امیری زاده به افزایش کیفیت رطب و خارک خوزستان در مقایسه با سال‌های قبل اشاره کرد و افزود: بخش مهمی خارک و رطب تولیدی در ۱۸ شهرستان خوزستان به صورت "تازه خوری "است و به دیگر مناطق کشور نیز ارسال می‌شود و بهای هر کیلوگرم خارک و رطب مرغوب در بازار محلی شهر‌های خرمشهر و آبادان بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خرمشهر، آبادان، کارون، اهواز، دشت آزادگان، شادگان و بهبهان از کانون‌های اصلی نخیلات خوزستان هستند ادامه داد: سطح زیرکشت نخیلات استان شامل؛ استعمران، برحی، زاهدی، گنطار، خضراوی، بریم، خاصی و کبکاب ۴۱ هزار هکتار است که از این میزان ۸ هزار هکتار نهال و ۳۳ هزارهکتار نخیلات بارور هستند.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلاتی از جمله شوری و کم آبی و ریزگرد‌ها که در سال‌های اخیر تاثیر منفی بر رشد نخیلات خوزستان گذاشته بود، تصریح کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با بارش‌های مناسب و بهبود شرایط جوی، وضعیت نخیلات استان از بحران خارج شده است.

امیری زاده اظهار داشت: البته اقدام‌هایی نظیر پیگیری و مطالبه حق آبه نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان، انجام توصیه‌های ترویجی و آموزش کافی به نخلداران، تحقیقات، اجرای شبکه مراقبت و پایش عوامل زیان‌رسان و عارضه‌های نوظهور مانند خشکیدگی برگ نخیلات و توصیه‌های به موقع به باغداران و تامین نهاده‌های مورد نیاز نخلداران، تامین و توزیع نهال تجاری یارانه‌دار، بهسازی و لایروبی انهار منجر به بهبود نخیلات خوزستان شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار