با خود مراقبتی از خود سالم بمانیم

خود مراقبتی گام اول سلامت است پس هر فردی با استفاده از مهارت، دانش و توان خود می تواند به صورت مستقل از سلامت خود مراقبت کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهنام لشگرآرا رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خود مراقبتی، گام نخست سلامت است، به این معنی که همه ما بیاموزیم چگونه از خودمان مراقبت کنیم.

او، بیان کرد: بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود، همین خودمراقبتی است، یعنی فعالیت‌هایی که خود یا خانواده مان برای حفظ یا ارتقای سلامت، پیشگیری از ابتلا به بیماری، درمان بیماری یا کاهش عوارض آن انجام می‌دهیم.

لشگر آرا تصریح کرد: در واقع خود مراقبتی به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول مربوط به زمان سالم بودن فرد است که در این مواقع افراد باید با آگاهی نسبت به اصول خود مراقبتی به گونه‌ای رفتار و زندگی کنند تا دچار بیماری نشوند.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بخش دوم خودمراقبتی مربوط به افرادی است که درگیر بیماری شده اند و در واقع افرادی که بیمار می‌شوند، می‌توانند با رعایت اصول خود مراقبتی مانع تشدید بیماری و عوارض آن شوند.

اهمیت نقش مادران در توسعه آگاهی‌های خودمراقبتی

او، افزود: بین اعضای خانواده به طور معمول، مادران مهمترین نقش مراقبتی را بر عهده دارند و با توانمندسازی مادران در زمینه خود مراقبتی به ویژه با اجرای برنامه ملی هرخانه یک پایگاه سلامت، می‌توانیم گام بلندی در راستای سلامت فرد و خانواده برداریم.

لشگر آرا، اضافه کرد: برای طراحی برنامه خود مراقبتی فردی، باید ابتدا وضعیت سلامت خود را ارزیابی کنیم، زیرا این کار می‌تواند به صورت ارزیابی از سوی تیم سلامت انجام شود که برای این کار باید با پزشک خانواده خود مشورت کنیم و با راهنمایی و حمایت او، رفتار‌های نیازمند تغییرمان را مشخص کنیم.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار ابتلا افراد به بیماری کووید ۱۹، بیش از پیش نقش خود مراقبتی اهمیت دارد.

لشگرآرا تاکید کرد: خود مراقبتی کم هزینه‌ترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است که می‌توانیم با رعایت اصول بهداشت فردی، شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی مناسب دست کم یک متر و پرهیز از رفتن به اجتماعات و مکان‌های شلوغ تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار