بیمارستان رضوی با توسعه دستگاه توانبخشی قلب به یاری بیماران قلبی شتافت

در فرآیند توانبخشی قلب، بیماران پس از انجام جراحی قلب باز یا انجام بالون آنژیوپلاستی و یا پس از بروز سکته قلبی می‌توانند تمرینات ورزشی همراه با مانیتورینگ قلبی را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اشرف محمدپور سرپرستار توانبخشی قلب بیمارستان رضوی گفت:در فرایند توانبخشی، بیمار با دستگاه‌های مختلف شروع به فعالیت ورزشی کرده و مانیتورینگ و بازخورد قلبش سنجش می‌شود.

او افزود: فرایند توانبخشی قلب، حدوداً بین ۱۲ تا ۲۴ جلسه انجام می‌شود و در هر جلسه با توجه به بازخوردی که قلب از خود نشان می‌دهد و برنامه توانبخشی افزایش پیدا می‌کند، قدرت انقباضی قلب بیمار افزایش پیدا کرده و در نتیجه قدرت انقباضی ماهیچه قلب بالا رفته، فشار خون و ضربان قلب تنظیم می‌شود و در نهایت برون‌ده قلب بالا می‌رود.

سرپرستار توانبخشی قلب بیمارستان رضوی ادامه داد: با بهبود فرایند قلبی، خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن از جمله خود قلب بیشتر و بهتر می‌شود و این امر به بهبود شرایط و علائم مریض بسیار کمک می‌کند. همچنین با انجام این فرایند، درد‌ها کاهش و خستگی‌های بیمار بهبود می‌یابد، آستانه تحمل بیمار بالا رفته، مقدار فعالیت او افزایش می‌یابد.

محمدپور بیان کرد: پس از جراحی قلب باز و سایر جراحی‌هایی که به صورت کمتر تهاجمی بر روی قلب بیماران انجام می‌شود، قدرت بیمار برای انجام فعالیت‌های روزمره بسیار کم شده و این برنامه باعث می‌شود که میزان تحمل قلب بالا رفته و عوارض پس از عمل ناشی از حوادث قلبی کاهش یابد.

او تصریح کرد: در فرآیند توانبخشی قلب بیمارستان رضوی، تلاش می‌شود تا احتمال بروز دوباره بیماری قلبی بسیار کاهش یابد و در کنارش مشاوره روانشناسی به فرد ارائه می‌شود که منجر به کاهش اضطراب و استرس بیمار شده و نیز مشاوره تغذیه و پرستاری برای بیمار و خانواده او تجویز می‌شود.

سرپرستار توانبخشی قلب بیمارستان رضوی تاکید کرد: تجهیزاتی نظیر تردمیل، ارگومتر، دوچرخه ثابت، الپتیکال تجهیزات اصلی بازتوانی هستند و با توجه به گسترش فضا و تجهیزات این بخش، امکان پذیرش حدود ۶۰ بیمار جدید در هر ماه فراهم شده است.

محمد پور اظهار کرد: همچنین با توجه به اینکه تجهیزات این بخش توسعه یافته، امکان انجام EECP برای بیمارانی که بالون آنژیوپلاستی شده و سکته داشتند، فراهم شده است، زیرا معمولاً خطر جراحی دوباره بر روی آن‌ها که عروقشان بسیار شکننده شده، زیاد است و با استفاده از این دستگاه به بهبود روند قلبی کمک می‌شود.

او افزود: با توسعه این دستگاه، نفس تنگی‌ها کاهش یافته، عروق بسیار ریزی در اطراف قلب تشکیل و در نتیجه، خون‌ رسانی بهتر انجام می‌شود.

انتهای پیام//ف. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار