چند راهکار روانشناختی برای ورزشکاران المپیکی در کنترل استرس

ورزشکاران المپیکی برای برون رفت از شرایطی که ویروس کرونا رقم زده است، می‌توانند از چند راهکار روانشناسی استفاده کنند.

چند راهکار روانشناختی برای ورزشکاران المپیکی در کنترل استرسبه گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا در حالی زندگی تمام مردم دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است که ورزشکاران هم از این قاعده مستثنی نیستند. ۵۱ سهمیه آور المپیکی کشورمان از اسفند ماه سال ۹۸ از لحاظ روحی نسبت به سایر ورزشکارانی که رشته‌های ورزشی شان المپیکی نیست ضرر روحی بیشتری دیده اند و البته برخی از آن‌ها در کنترل شرایط خوب عمل کرده اند.

برخی از ورزشکاران با توجه به شرایط و مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا شرایط تمرینات گروهی را پیدا کرده اند، اما ورزشکاران رشته‌های رزمی مانند تکواندو، کاراته و بوکس که جمعا ۷ سهمیه آور المپیکی دارد، همچنان به دلیل زد و خورد بالایش شرایطی برای تمرینات گروهی پیدا نکرده اند. این بازیکنان برای اینکه دچار افت روحی نشوند همچنان به صورت انفرادی در حال تمرین بوده و در کنار آن با فدراسیون‌های خود و سرمربیان تیم ملی در ارتباط هستند، اما چند راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی که برای ورزشکاران به وجود آمده است، می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها کند.  

منابع استرس باید کنترل شوند

مجد الدین مستعان روانشناس حوزه ورزش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه چگونه ورزشکاران در دوران کرونا دچار افت روحی نشوند؟ بیان کرد: حدود ۵ ماهی است که ویروس کرونا دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و حتی  رقابت‌های المپیک را هم به تعویق انداخته است. اتفاق این چنینی منبع عظیمی برای استرس به شمار می‌رود و مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است که در همه ابعاد می‌تواند روی روحیه افراد و البته ورزشکارانی که سهمیه المپیک را کسب کرده اند تاثیر بگذارد. در اتفاقات این چنینی پیشنهاد می‌کنیم منابع استرس کنترل شوند تا در زندگی حرفه‌ای و شخصی، فرد به مشکل نخورد.

ورزشکاران با معناسازی به کاهش استرس کمک کنند

او ادامه داد: زندگی ورزشی فلسفه‌ای دارد که می‌تواند به زندگی شخصی معنا بدهد. "معنا سازی"، ورزشکاران را متوجه شرایطی که در آن قرار دارند، می‌کند و به آن‌ها یادآوری می‌کند اتفاقی مانند کرونا  تا چه میزان می‌تواند روی روحیه شان تاثیر بگذارد. معنا سازی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های روانشناختی است که می‌تواند تحمل فرد را در شرایط سخت بالا ببرد و ادامه زندگی را برای ما راحت‌تر کند. اگر استرس داشته باشیم از اهدفمان دور می‌شویم و زندگی را آنطور که باید با جدیت دنبال نمی‌کنیم. بنابراین با استفاده از درک شرایط و اتفاقات پیرامون، حل مسائل را می‌توانیم برای خود ساده‌تر کنیم.

بازسازی هدف، با وجود کرونا به ورزشکاران کمک خواهد کرد

مستعان درباره بازسازی هدف عنوان کرد: بخش بعدی "ساخت هدف و بازسازی" آن است. شرایط محیطی فعلی با وجود ویروس کرونا و با توجه به ابعاد وسیعی که دارد، می‌تواند روی بازسازی اهداف تاثیر بگذارد. اهداف با وجود این شرایط دچار ابهاماتی می‌شوند که آینده فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و باید به صورت کوتاه مدت و عملکردی، پایه ریزی شود. از طرفی بُعد جسمانی مدنظر است که در این روز‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و تکنیک، تاکتیک، استراحت، تمرین و تغذیه زیر شاخه‌های آن هستند که به طور حتم بدون در نظر گرفتن بعد روانشناختی در مسیر کمکی نخواهند کرد.

بالا بردن صبر در طی کردن شرایط موثر است

او همچنین اظهار کرد: ورزشکاران حرفه‌ای، نخبه محسوب می‌شوند و به لحاظ بینش در سطح بالایی دارند و واقعا آن‌ها باید از این دوران به عنوان فرصت طلایی استفاده  کنند. بالا بردن صبر و اعتماد به نفس باعث کاهش استرس در حین مسابقه می‌شود که از بُعد ذهنی گره گشا خواهد بود. برخی به ابعاد مالی، دانش علمی و معنوی می‌پردازند که قطعا به صورت تخصصی می‌تواند کمک شایانی بکند. امیدوارم با ابعادی که اشاره شد این زمان سخت را پشت سر بگذاریم.


بيشتر بخوانيد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.