جسی اُوِنز؛ سیاه‌پوستی که روی اعصاب هیتلر بود!

جسی اُوِنز، دونده مشهور آمریکایی سیاه‌پوستی بود که با کسب چهار مدال طلا در رشته دوومیدانی، ساختار تفکرات نژادپرستانه هیتلر را فروریخت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نازی‌ها با برگزاری المپیک تابستانی سال ۱۹۳۶، قصد داشتند از آن برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کنند. این تبلیغات نه فقط روی معرفی آلمان به عنوان قدرت اول جهان، بلکه بر تقویت باور نژادپرستانه هیتلر و اطرافیانش مبنی بر برتری نژاد ژرمن بر سایر نژاد‌ها تمرکز داشت.

اما در حالی که میلیون‌ها مارک خرج برگزاری المپیک شده بود تا مقصود هیتلر برآورده شود، ناگهان یک سیاه‌پوست مانند سوزن روی بادکنک نازی‌ها فرود آمد و آن را ترکاند!

جسی اُوِنز، دونده مشهور آمریکایی همان سیاه‌پوستی بود که با کسب چهار مدال طلا در رشته دوومیدانی، ساختار تفکرات نژادپرستانه هیتلر را فروریخت. او که پیش از ورود به آلمان، در آمریکا هم با رفتار‌های نژادپرستانه افراطی روبه‌رو بود، تمام تلاش خود را برای ضربه‌زدن به حیثیت سفیدپوستان نژادپرست به کار گرفت.

پیروزی او بر حریف آلمانی، اعصاب هیتلر را به‌هم ریخت تا جایی که نتوانست جلوی خود را بگیرد و از دست‌دادن با اُوِنز خودداری کرد و حاضر نشد با وی عکس بگیرد.

هیتلر حضور ورزشکاران سیاه‌پوست را در بازی‌های المپیک، شرم‌آور خواند. با این‌حال، رسانه‌های آمریکایی، اعطای مدال به اُوِنز را نشانه نژادپرست‌نبودن هیتلر فرض کردند. جسی بعد از بازگشت به آمریکا، با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شد.

او بعد‌ها در گفت‌وگویی اظهار کرد: «پس از همه این ماجرا‌ها با هیتلر، وقتی به کشور خودم برگشتم، حق نداشتم جلوی اتوبوس سوار شوم. من برای دست‌دادن با هیتلر دعوت نشدم، ولی برای دست‌دادن با رئیس‌جمهور خودمان هم به کاخ سفید دعوت نشدم!»

اونز در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۸۰، در ۶۷ سالگی، درگذشت. استیون هاپکینز، کارگردان جامائیکایی‌الاصل، در سال ۲۰۱۶ فیلم «نژاد» را بر اساس داستان زندگی جسی اُوِنز ساخت.


بیشتر بخوانید


منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار