معرفی کتاب؛

کتاب‌هایی که به واقعه غدیر خم می‌پردازند

کتاب‌های «غدیر در قرآن – قرآن در غدیر»، «قطره‏اى از دریا»، «حماسه غدیر» و «یک روز در غدیر» از جمله کتاب‌هایی هستند که درباره عید غدیرخم نوشته شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب‌های زیادی درباره عید سعید غدیر به رشته تحریر درآمده اند. در اینجا برخی از این آثار رامعرفی می‌کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به «غدیر در قرآن – قرآن در غدیر»، «قطره‏ اى از دریا»، «حماسه غدیر» و «یک روز در غدیر» اشاره کرد.


بیشتر بخوانید



غدیر در قرآن – قرآن در غدیر

کتاب «غدیر در قرآن – قرآن در غدیر» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر انصاری در انتشارات دلیل ما منتشر شد. در این کتاب که در سه جلد تنطیم شده است؛ در آن آیات الهی مرتبط با غدیر جمع آوری و هر ارتباطی بین قرآن و غدیر تحلیل شده است و هر حدیثی که به فهم بیشتر آیه کمک می‌کند به آن تاکید شده و در کتاب هم آمده است.

در کتاب «غدیر در قرآن – قرآن در غدیر» ابتدا و انتهای واقعه غدیر از اعلام سفر حج الوداع در مدینه تا بازگشت به مدینه به صورت مبسوط مطرح شد همچنین در آن بیش از صد‌ها آیه از سوره‌های متعدد قرآن درباره امامت و رهبری، فضائل و مناقب حضرت علی (ع) به خصوص واقعه غدیر در آیات الهی و روایات نبوی در کتاب‌ها و تفاسیر بررسی شد.

نزول آیات قرآن در غدیر، آیات مربوط به اقدامات پیامبر در غدیر، آیات مربوط به اقدامات منافقین در غدیر، تفسیر آیات قرآن در غدیر، مراحل حضور قرآن در غدیر، معرفی قرآن در غدیر، پژوهش‌های قرآنی غدیر تاریخچه قرآنی غدیر از جمله مطالب ارزشمندی است که در این کتاب به آن پرداخته شد.

قطره ‏اى از دریا

کتاب «قطره‌ای از دریا» اثر محمد حسین صفاخواه مجموعه داستانهاى شیرین آموزنده ای است که هر کدام پیام‌ها و نکات تاریخی ارزشمندی است از کتاب گرانمایه «الغدیر»، اثر ارزشمند علامه امینى (ره)؛این کتاب به لحاظ داستان بودن، در ذائقه جوانان جامعه و عموم مردم، خوشایندتر و خواندنى‏ تر از نوشته‏ هاى معمولى است.


حماسه غدیر

حماسه غدیر اثر محمدرضا حکیمى است. نویسنده در این کتاب به مسائلی از جمله:فلسفه سیاسى، غدیر، تشیع، کتاب الغدیر، مطبوعات در جهان اسلام، مساله نقابت، مرجعیت، شناخت عناصر زمان، کتاب هاى اسلامى فارسى، مجالس مذهبى، دعا، زیارت، نوشته‏ هاى دانشمندان درباره الغدیرو شعر و سروده‏ ها می‌پردازد.


یک روز در غدیر خم

کتاب «یک روز در غدیر خم» اثر زیبا غلامرضا حیدری تالیف شده است. این کتاب در قالب گفت و گویی با یکی از شاهدان عینی ماجرای غدیر خم نوشته شد گفت و گویی که بین خبرنگار و یکی ازیاران پیامبر (ص) انجام شده و در نوع خود کاری بسیار زیبا، جذاب، جالب و بدیع است که به خوانند کمک می‌کند این گفت و گو را دنبال کند و حقایق غدیر خم را بصورت کاملا”مستند و واقعی از زبان یکی از شاهدان عینی آن ماجرا بشنود.

نگاهی به حدیث غدیر

کتاب «نگاهی به حدیث غدیر» اثر آیت الله سید علی حسینی میلانی تهیه وتنظیم شده است. در این کتاب متن و استدلال به حدیث غدیر خم و نیز جواب شبهات در این باره مطرح می‌شود. از جمله عناوین این کتاب می‌توان به سرآغاز، پیشگفتار، نگاهی به متن حدیث غدیر خم، کوشش‌هایی در اثبات حدیث غدیر خم، اثبات حدیث غدیر خم، غدیر از دیدگاه قرآن، شمار راویان حدیث غدیر خم از صحابه و راویان حدیث غدیر خم از تابعین اشاره کرد.

مطالب دیگری هم از جمله اسناد حدیث غدیر خم، نگاهی به راویان حدیث غدیر خم، چرا اهل سنت حدیث غدیر خم را نقل نکرده اند؟ تواتر لفظی حدیث غدیر خم، حدیث غدیر خم بیانگر امامت امیر المومنین علی (ع)، چکیده مطالب، تلاش‌هایی ناکارآمد برای بی اعتبارکردن حدیث غدیر خم، علی (ع) در حجه الوداع نبود و مناقشه در صحت حدیث غدیر خم در کتاب «نگاهی به حدیث غدیر» آمده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.