ناتوانی صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: در گذشته چون موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح نبود با نرخ‌ها مشکلی نداشتیم، اما در حال حاضر واحد‌های صادرکننده دچار مشکل شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به موضوع بازگشت ارز زعفران صادراتی، گفت: تفاوتی ۵۰ درصدی میان ارز حاصل از صادرات با آنچه باید به سامانه بانکی بپردازیم، وجوددارد.

او افزود: تا دو هفته پیش، نرخ پایه گمرکی زعفران هزار و۳۰۰ دلار بود و آنچه صادرکنندگان به سامانه واریز می‌کردند، حدود ۶۵۰ دلار برآورد می‌شد؛ خوشبختانه با درخواست‌های ما از دو هفته پیش تغییر رقم انجام شده و هزارو۳۰۰ دلار نرخ پایه گمرکی به ۵۶۵ تا ۳۷۰ دلار تقلیل یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ادامه داد: اکثر همکاران ما نتوانسته اند تسویه حساب ارزی داشته باشند و دلیل اصلی آن بالا بودن نرخ پایه گمرکی است، زیرا بانک مرکزی برای دریافت ارز حاصل از صادرات، نرخ پایه گمرکی را قبول دارد درصورتی که سازمان مالیاتی نرخی که ما در دفاتر ثبت می‌کنیم را مورد قبول می‌داند.

میری بیان کرد: نکته اینجا است همکاران ما ارزی دریافت نمی‌کنند و به کشور نمی‌آورند که بتوانند بخشی از آن را به سیستم خاصی پرداخت نمایند. حالا با این اوصاف، مازاد نرخ را چگونه تامین کنند؟

او تصریح کرد: در گذشته، چون موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح نبود، با نرخ‌ها مشکلی نداشتیم، اما در حال حاضر که این موضوع مطرح است و واحد‌های صادرکننده دچار مشکل شده اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تاکید کرد: ما در بحث واردات از محل ارز صادرات پیشنهاداتی را ارائه داده ایم، اما تنها یک مورد آن پذیرفته شده است البته که در بحث اختلاف نرخ فروش ما با تعرفه گمرکی، مشکلاتی جدی وجود دارد؛ اگر این نرخ واقعی باشد، صادرکننده به هر طریق ممکن ارز را تامین و پرداخت می‌کند.

میری اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که میزان پولی که بابت صادرات دریافت شده در دفاتر صادرکنندگان، درج گردد؛ اداره کل امور مالیاتی نیز بر این دفاتر نظارت دارد و قیمت زعفران نیز در روز صادرات و نرخ ارز در همان روز مشخص است. بر همین اساس، نرخ ارز و نرخ زعفران در روزی که صادرات انجام شده، باید مورد مقایسه قرار بگیرد تا تعرفه گمرکی از آن حاصل شود.
بیشتربخوانید 


ظهور قاچاقچیان زعفران و کارت‎های یک بار مصرف پس از اجرای طرح تعهد ارزی

منوچهری دبیر شورای ملی زعفران نیز گفت: در این خصوص دو بحث اساسی مطرح است؛ قیمت مشخصی باید وجود داشته باشد تا ارزش کالا‌های صادراتی و وارداتی و آمار واردات و صادرات براساس آن تعیین شود.

او افزود: در گذشته، چون صادرات معاف از مالیات بود اهمیتی به این تفاوت نرخ داده نمی‌شد، اما از سال ۹۷ که دولت اعلام کرد ارز را برگردانید و مبنای بازگشت ارز همان اظهارنامه‌های گمرکی و قیمت‌های پایه صادراتی گمرک قرار گرفت، ما در شورای ملی زعفران مکاتبه‌ای برای این بحث داشتیم و موضوع را مطرح کردیم.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: بانک مرکزی با موضوع تعهد ارزی دو گروه نوظهور به وجود آورد؛ نخست قاچاقچیانی که زعفران را به کشور‌های همسایه می‌برند و با نرخی پایین از آنجا به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند و دوم ظهور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف است.

منوچهری بیان کرد: دارندگان این کارت‌ها زعفران را به بازار‌های هدف صادر می‌کنند و با نرخ پایین تری می‌فروشند و با این اقدام موجب می‌شوند تا صادرکنندگان واقعی نتوانند با نرخ مطلوب خود صادرات را به انجام برسانند.

او تصریح کرد: امروز کسی که قبل از دو هفته اخیر صادرات کرده باید براساس پایه صادراتی هزارو ۳۰۰ دلار ارز خود را برگرداند. تنها راه حل در این زمینه این است که اگر صادرکننده نتوانست ارز را در تاریخ سه ماه برگرداند، بعد از سه ماه دولت درصدی از ارز را اخذ کند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
بعد از سه ماه تازه درصدي اش رو ميخوان بدن ؟؟؟؟؟؟
خسته نباشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
قسطي ولي دلاري ازشون بگيرين مثلا ١٢ قسط يه ماهه