در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

کتابی که حادثه تروریستی را محکوم می‌کند/ «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» به یاد شهیده نوجوان نگارش شد

نویسنده کتاب «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» گفت: شخصیت شهیده راضیه کشاورز می‌تواند الگویی برای دختران نوجوان باشد.

حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته پیش، جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر توسط ماموران گمنام وزارت اطلاعات دستگیر شد. جمشید شارمهد پس از راه‌اندازی رادیو و تلویزیون تندر، عملیات تروریستی و خرابکارانه را آموزش می‌داد.

از ۲۷ اقدام تروریستی وی، یکی انفجار حسینیه شهدا در «کانون فرهنگی رهپویان وصال واحد شهدا» بود که منجر به شهادت ۱۴ تن از جمله چند کودک و ۲۱۵ مجروح شد. همین دلیلی شد تا ما با نویسنده کتاب «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» که درون‌مایه اصلی آن پرداختن به زندگی نوجوان شهید، راضیه کشاورز، یکی از شهدای بمب‌گذاری تروریستی حسینیه شهدا کانون فرهنگی است، مصاحبه کنیم.

«عاشقانه‌ای برای ۱۶ ساله‌ها» روایت شخصیت دختری نوجوان است. دختری که تمام تلاشش را به کار می‏بندد تا در زندگی اول باشد. در شانزدهمین بهار عمرش حادثه‌ای رخ می‌دهد و او را در رسیدن به خواسته‌اش کمک می‌کند. انفجاری که در سال ۱۳۸۷ در حسینیه سیدالشهدای شیراز رخ داد، نقطه اوج زندگی او را رقم زد.

بعد از انفجار در حسینه سیدالشهداء شیراز ۱۸ روز در کما بود، در حالی که سینه‌ای خورد شده و پهلویی پاره شده و ۱۸ روز خس خس نفس‌های دردناک داشت، سرانجام در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۷ و در سن ۱۶ سالگی بعد از آنکه از زیارت امام رضا (ع) به شهرش بازگشت، آرزوی شهادتش برآورده شد و بر اثر انفجار بمب در حسینیه کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز توسط عوامل تروریستی وابسته به غرب، به جمع شهیدان سرفراز و سربلند که ره صد ساله را یک شبه پیمودند پیوست.

سعیده سادات اکبری، نویسنده کتاب «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» درباره دلیل نگارش این کتاب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من در «کانون فرهنگی رهپویان وصال واحد شهدا» در شیراز کار می‌کردم. در حسینیه این کانون، حادثه تروریستی توسط گروه تندر بمب گذاری انجمن پادشاهی ایران در روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ رخ داد. همین دلیلی شد تا تصمیم به نوشتن زندگی‌نامه ۱۴ شهید این حادثه بگیرم. اولین شهیدی که نوشتن شرح حالش را انتخاب کردم، راضیه کشاورز بود. هنوز هم برای نوشتن زندگی‌نامه سایر شهدای این حادثه تروریستی برنامه داریم و منتظریم تا شرایط مصاحبه با خانواده‌شان فراهم شود.

وی در خصوص منابع اطلاعاتی برای نوشتن این کتاب توضیح داد: من برای نوشتن کتاب شهیده راضیه کشاورز، با خانواده، دوستان و هم کلاسی‌های او مصاحبه انجام دادم.

کتابی که حادثه تروریستی را محکوم می‌کند/ «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» به یاد شهیده نوجوان نگارش شد

نویسنده کتاب «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها»، درباره ویژگی شاخص شهیده راضیه کشاورز اظهار نظر کرد: راضیه کشاورز، ۱۶ ساله بود که شهید شد. زندگی کوتاهی داشت، در حقیقت سنی نداشت که بخواهم از ویژگی‌های اخلاقی‌اش در برهه‌های مختلف زندگی او بگویم. در کل زندگی او مثبت بود و طبیعتاً هر آدمی در هر سنی نقص‌هایی دارد که راضیه هم از آن جدا نبود. من در این کتاب سعی نکردم از او شخص مقدسی جلوه بدهم، او هم نماز صبحش قضا می‌شد.

وی افزود: در کل هم ویژگی‌های مثبت و هم ویژگی‌های منفی شخصیت شهیده راضیه کشاورز را نشان دادم. ویژگی شاخص این شهید شانزده ساله، حرکت در جهت رشد شخصیتش بود که برای دختران نوجوان می‌تواند الگویی باشد. او در زندگی‌اش هر چه که فرا گرفت عمل کرد و این نوع عملکرد قطعا برای دختران نوجوان مفید خواهد بود. راضیه کشاورز، اگر ایرادی در خود دید، آن را رفع می‌کرد. نقاط ضعف و قوتش را می‌شناخت که این خودشناسی مفید است.

اکبری در خصوص استقبال از این کتاب اظهار کرد: اواخر اسفند ۹۸، کتاب «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» روانه بازار شد، اما به علت بیماری کرونا و شرایط قرنطینه، رونمایی از این کتاب انجام نشد. مدیر انتشارات شهید کاظمی، در خصوص فروش کتاب با توجه به اوضاع موجود، ابراز رضایت مندی کرد.

وی درباره پرداختن به ابعاد فاجعه تروریستی در کتاب گفت: در مقدمه «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها»، از فاجعه تروریستی حسینیه شهدا «کانون فرهنگی رهپویان وصال واحد شهدا» صحبت کردم. داخل کتاب، بیشتر ابعاد مختلف زندگی راضیه را نشان دادم. اینکه تروریست‌ها، فضای مذهبی فرهنگی که متشکل از دانشجویان، دانش‌آموزان و تحصیل‌کرده‌ها بود را انتخاب کردند، نشان دهنده این است که آنان می‌دانستند چه افرادی آینده‌دار کشورشان خواهند بود. هدف‌گیری آنان به خوبی بیان می‌کند که در چه نقاطی نمی‌توانند اثر سوء بگذارند.

اکبری درباره روایت زمانی کتاب «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» خاطر نشان کرد: این کتاب، از لحظه ازدواج پدر و مادر شهیده راضیه کشاورز تا کودکی، نوجوانی و بعد از شهادت وی را ترسیم می‌کند. به نظر من، بهترین بخش کتاب، ورود راضیه به مقطع راهنمایی است. او گرچه دختر مذهبی بوده ولی کتاب به خوبی نشان می‌دهد که چگونه قرار گرفتن در محیط مذهبی و هم‌نشینی با افراد معنوی، افکار او را جهت داد.

وی افزود: شهیده راضیه کشاورز، ارتباط قلبی خاصی با امام زمان (عج) داشت. در سن یازده سالگی، تصمیم گرفت چله دعای عهد بگیرد. محبت به امام زمان (ع) در او پر رنگ بود. در بخش‌هایی از کتاب هم نوشته‌های راضیه را که درباره عهد چهل روزه خواندن دعای عهد بیان کرده و با امام زمان خود سخن می‌گفت، آورده‌ام: «خلاصه کوتاهی از این عهد نامه»:

"... بی حساب پیش، انشاء ا.. به امید خدا و توکل به خدا چهل روز تمام کارمو خالصانه انجام بدم تا خدای مهربون از سر تقصیرات ما بگذرد و گناهامو ببخشه. توی این چهل روز که از ۵/۳/۸۵ شروع می‌شه توفیق پیدا کنم مادام العمر دعای عهد و زیارت امین ا.. و... را بخوانم و گریه کنم. آقا تو رو خدا توفیق اشک ریختن تو این دعا‌ها را به من بده و شب هم به یاد خانم حضرت زهرا (س) شبی ۵ صفحه قرآن بخوانم؛ ان شاء الله تکرار آیه الکرسی هم توی بیشتر اوقات نصیبم بشه.»

کتابی که حادثه تروریستی را محکوم می‌کند/ «عاشقانه‌ای برای شانزده ساله‌ها» به یاد شهیده نوجوان نگارش شد

اکبری درباره پرداختن تاثیر نحوه تربیت والدین روی زندگی فرزند در کتاب افزود: در این کتاب تاثیر نحوه تربیت مادر خانواده و سبک زندگی او در زندگی فرزند را نشان می‌دهیم. همچنین مهروزی بین اعضای خانواده از طریق تقسیم خوراکی بین خواهر و برادر توسط نشان داده می‌شود. یا اینکه در سنین کودکی، وقتی مدرسه به راضیه حتی یک شیرعسل می‌داد او همان را با خواهر و برادرش تقسیم می‌کرد. در کل راضیه شخصیت دور از دسترسی نیست و خیلی از دختران نوجوان ایرانی همین طور هستند.

وی در خصوص فاجعه بمب تروریستی سال ۸۷ افزود: ما در حسینیه شهدای کانون یک معراج شیشه‌ای شکل داشتیم. در این فضای شیشه‌ای وسایل شهدا نظیر پوتین، لباس‌های آنان، پلاک و ... را قرار دادیم. وقتی بمب منفجر شد، به علت اینکه هنوز تروریستی بودن حادثه مشخص نشده بود، برخی افراد علت انفجار را این فضای شیشه‌ای دانستند. این قضاوت زودهنگام باعث به وجود آمدن فضای اندوهناکی برای کانون فرهنگی شد. پس از ورود وزارت اطلاعات و اعدام سه تروریست حادثه آن افرادی که زود قضاوت کرده بودند هم نادم شدند.

گفتنی است کتاب «عاشقانه‌ای برای ۱۶ ساله ها» در قطع رقعی و ۲۸۶ صفحه به قلم سعیده سادات اکبری و به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۱
سلام ان شاءالله اصله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
خدا رحمتش کنه و در دو دنیا مارا شفاعت کند
آخرین اخبار