تغییرات مهم در بخش های سیاسی و نظامی طالبان و بحران در دفتر قطر

عزل و نصب های جدید در سطح رهبری طالبان، بحران جدی در میان رهبری این گروه به ویژه دفتر سیاسی طالبان قطر به وجود آورده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش داد که عزل و نصب های جدید در سطح رهبری طالبان، بحران جدی در میان رهبری این گروه به ویژه دفتر سیاسی طالبان در قطر به وجود آورده است.

پیش از این گزارش هایی منتشر شده بود که ملا هبت‌الله آخوند زاده، رهبر طالبان دست به تغییرات مهم در بخش‌های سیاسی و نظامی این گروه زده است.

بر اساس این گزارش‌ها، رهبر طالبان هشت تن از اعضای دفتر سیاسی قطر را برکنار و چهار تن از اعضای رهبری این گروه را به جای آنها مقرر کرده است. در بخش نظامی نیز ملا یعقوب، فرزند ملا محمد‌عمر به جای ملا ابراهیم صدر، فرمانده کار کشته طالبان مقرر شده است.

اسوشیتید پرس گزارش داده است که هرچند جابجایی در سطوح مختلف طالبان از ابتدای تاسیس این گروه تاکنون ادامه دارد، اما جابجایی اخیر بحران جدی را در میان این گروه به ویژه در میان اعضای دفتر قطر ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است که اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر از میان شورای کویته، جناح سراج‌الدین حقانی و جناح ملا یعقوب تشکیل شده است که بعد از رفتن ملا برادر به قطر این اختلافات و مشکلات افزایش یافت، چون هشت عضو دفتر قطر به پیشنهاد ملا برادر برکنار شده‌اند. این هشت نفر به روابط نزدیک با پاکستان نیز متهم شده‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی وجود دارد که با نشر خبر اخراج این افراد، فرماندهان نزدیک به ملا عبدالغنی برادر در شهر کویته پاکستان از سوی دولت این کشور بازداشت شده‌اند.

از طرف دیگر باور‌ها بر این است که در پشت بحران دفتر  سیاسی طالبان در قطر، دولت آمریکا نقش بازی می‌کند و از این طریق می‌خواهد طالبان مستقر در میدان‌های جنگ را چند ‌پارچه ساخته و اخراج این افراد نخستین جرقه در این بخش به حساب می‌آید.

همچنین در این گزارش گفته شده است که رهبر طالبان ملا محمد‌یعقوب فرزند ملا محمد‌عمر را به عنوان رئیس کمیسیون نظامی این گروه منصوب کرده است. کمیسیون نظامی از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۲۰ از سوی ملا ابراهیم صدر رهبری می‌شد. صدر از کار‌کشته ترین فرماندهان نظامی طالبان به شمار می‌رود که تجربه جنگ با ارتش سرخ شوروی سابق را نیز در کار‌نامه دارد.

گفته می‌شود که وی مورد احترام حلقه مرکزی شبکه القاعده نیز است و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ملا ابراهیم صدر در سال ۲۰۱۹ با حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن در ولسوالی سنگین ولایت هلمند دیدار کرده و به وی اطمینان داده است که گروه طالبان به حمایت خود از سازمان القاعده ادامه خواهد داد.

به باور آگاهان نظامی با آمدن صدر صفوف طالبان منظم‌تر شد و این گروه در جنگ علیه دولت افغانستان و نیرو‌های خارجی از تاکتیک‌های جدید استفاده می‌کرد. در زمان رهبری وی طالبان به جنگ‌افزار‌های مجهز به دوربین‌های شب‌بین دست یافتند، اما حالا سوال اساسی این است که چرا ملا محمد‌یعقوب بی تجره به جای یک فرمانده جنگی با تجربه گماشته شده است.

در این گزارش گفته شده که کمیسیون نظامی طالبان جنگ را علیه دولت افغانستان رهبری می‌کند. اما رهبری طالبان نگران انشعاب فرماندهان نظامی خویش در صورت موفقیت و یا شکست روند صلح است، از همین رو ملا هبت‌الله آخوند‌زاده با انتصاب ملا یعقوب می‌خواهد افراد متمرد احتمالی را شناسایی و از مناصب نظامی عزل کند.

به نوشته جمهور، بر اساس این گزارش، از سوی دیگر ملا محمد‌یعقوب به عنوان فرزند ارشد ملا محمد‌عمر از نفوذ معنوی در میان فرماندهان و جنگجویان گروه طالبان برخوردار است و یکی از دلایل انتصاب وی استفاده از همین نفوذ معنوی او برای مهار بحران‌های احتمالی درونی گروه طالبان می‌باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار