ریشه کنی بیماری بروسلوز با انجام به موقع مایه کوبی دام

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: ۶۰ هزار و ۹۲۰ راس دام سبک در مهاباد علیه بروسلوز مایه‌کوبی شدند.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با اعلام اینکه انجام به موقع مایه کوبی دام‌ها باعث ریشه کنی بیماری می‌شود، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: در طرح مایه کوبی جمعیت بره و بزغاله ماده واجد شرایط، ۶۰ هزار و ۹۲۰ راس دام علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت ایمن سازی شدند.

این مقام مسئول در مهاباد اذعان کرد: بروسلوز یکی از بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام می‌باشد و یک خطر جدی برای بهداشت عمومی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


آغاز افزود: برنامه کنترل و ریشه کنی آن در بسیاری کشور‌هایی که بیماری وجود دارد، اجرا شده است و مایه کوبی دام‌ها بهترین راه کنترل عفونت بوده و این باید به عنوان مرحله اول در ریشه کنی بیماری محسوب شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد اذعان کرد: این طرح به صورت رایگان و با مشارکت ۴ مرکز مایه‌کوبی، ۵ گروه دامپزشکی و یک گروه نظارتی در تمام روستا‌ها و واحد‌های پرورش دام سبک انجام شد.

این مقام مسئول در مهاباد از همکاری خوب دامداران با تیم‌های دامپزشکی قدردانی کرد و گفت: دامداران درصورت هرگونه سوالی در مورد اجرای این طرح و بروز احتمال بیماری در جمعیت دامی خود می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.

تب مالت در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۱۱ تشخیص داده شد و کنترل بیماری در جمعیت دامی از سال ۱۳۲۸ آغاز شده است.
بروسلوز یا تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌باشد.

بروسلا ملی تنسیس مهـم تـرین گونـه بیمـاری زای بروسلا در انسان بـوده کـه مهـم تـرین مخـزن آن گوسفند و بز می‌باشد.

بیماری شیوع بسـیار بـالایی در کشور‌های جنوبی و غربی اتحادیه اروپا و تعـداد زیـادی از کشـور‌های بـا درآمـد پـائین دارد.

ایـن کشور‌ها در مجموع بیش از ۷۰ درصد جمعیت دام حسـاس دنیـا را دارا بـوده کـه بـه همـین دلیـل، بروسلوز دارای اهمیت جهانی است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.