تجهیزات مبارزه با ملخ‌های صحرایی در خراسان جنوبی نیازمند به‌روزرسانی

در حال حاضر ملخ‌های صحرایی از مرز‌های کشور خارج شده و به کشور‌های همسایه رفته‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود آبان و آذرماه شاهد بازگشت دوباره این مهاجمان باشیم که بر این اساس نیازمند به‌روزرسانی تجهیزات هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حکایت هجوم ملخ‌های صحرایی به اردیبهشت ماه برمی‌گردد. ملخ‌هایی که در دوم اردیبهشت ماه در سه کانون شهرستان نهبندان شناسایی شده و به سرعت خود را به شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سربیشه و فردوس هم رساندند و در هجوم این ملخ‌ها وزش باد نیز به سرعت آن‌ها کمک می‌کرد آن طور که با هر حرکت دسته جمعی مزارع و باغات کشاورزی زیادی را آلوده می‌کردند.

حال حدود دو هفته از پایان این میهمانی چند ماهه ملخ‌های صحرایی می‌گذرد؛ گویا این میهمانان ناخوانده و مضرّ در حال حاضر ایران را ترک کرده و به کشور‌های مجاور افغانستان و پاکستان رفته‌اند.

فرماندار شهرستان نهبندان درباره آخرین خسارت‌های ملخ‌های مهاجم اظهار داشت: از همان روز‌های نخست که هجوم ملخ‌های صحرایی در سطح شهرستان نهبندان مشاهده شد کار جهادی مبارزه با این آفت مهاجم را در شهرستان آغاز کردیم؛ هرچند کار در اوایل به سختی پیش می‌رفت، اما تلاش همه براین بود تا ملخ‌ها را در همان کانون‌ها نابود کنند.

بیکی با بیان اینکه "حضور ملخ‌های صحرایی را تا ۳۱ تیرماه در سطح شهرستان مشاهده کردیم و در حال حاضر بیشتر ملخ‌ها از مرز‌های کشور خارج شده و تعداد بسیار محدودی باقیمانده است" افزود:، اما طبق پیش‌بینی فائو آبان‌ماه و آذرماه ملخ‌های صحرایی دوباره به کشور و استان خراسان جنوبی بازمی‌گردند.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: در گام نخست ۱۵۰ هزار هکتار اراضی آلوده به ملخ‌های صحرایی را در سطح شهرستان شناسایی کردیم که این میزان رقم زیادی بود و تنها توانستیم کار مبارزه را در ۲۰ هزار هکتار از اراضی نهبندان دنبال کنیم که به دلیل پراکندگی متعدد و وسعت زیاد شهرستان کار مبارزه سخت است.

فرماندار نهبندان، وسعت این شهرستان را ۲۶ هزار کیلومتر مربع با دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دانست و افزود: ۱۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و دو هزار هکتار اراضی باغی در نهبندان خسارت دیده که امیدواریم بتوانیم مبالغی را برای جبران خسارت به کشاورزان جذب کنیم.

بیکی در پاسخ به اینکه در امر مبارزه با ملخ‌های صحرایی کمبودی در شهرستان وجود داشت گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در امر مبارزه با ملخ‌های صحرایی سم پاشی بود که خوشبختانه با تدابیری که جهاد کشاورزی استان رقم زده بود سم به میزان کافی در اختیار شهرستان قرار گرفت و از این نظر مشکل خاصی نبود، اما از آن جایی که استان تجربه کمی در امر مبارزه با ملخ‌های صحرایی داشت ابتدای کار کار با کندی پیش رفت. اما آنچه برای استان پیش بینی می‌شود این است که شاید حضور ملخ‌های صحرایی تا سه یا چهار سال آینده را در استان شاهد باشیم.

او  ادامه داد: از آن جایی که حضور مجدد ملخ‌های مهاجم را در آبان ماه داریم باید تجهیزات به روز رسانی شود تا با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در آبان‌ماه و آذرماه دچار کمبود نشویم.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.