در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فاصله زیادی با سهم مطلوب پژوهش از تولید ناخالص داخلی داریم

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید ۳ تا ۴ درصد رشد کند اما با این رقم، فاصله زیادی داریم.

حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت پژوهشگاه‌های ملی در کشور اظهار کرد: مجموعه پژوهشگاه‌های ملی کشور مرکب از ۱۶ پژوهشگاه ملی است که اغلب، حدود ۴۰ سال گذشته تاسیس شده است.

او ادامه داد: حدود ۵ پژوهشگاه از ۱۶ پژوهشگاه ملی کشور، قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد که در تمام حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی عملکرد خوبی دارند؛ همچنین لازم است ظرفیت‌های ویژه موجود در پژوهشگاه‌های ملی کشور اعم از آنچه در سازمان پژوهشگاه علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه پلیمر، پژوهشگاه شیمی، پژوهشگاه هوافضا، پژوهشگاه مهندسی ژنتیک، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و ... دیده می‌شود بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

میرزایی افزود: در جلسات مختلفی که با مقام‌های مسئول درباره توجه به ظرفیت‌های پژوهشگاه علمی برگزار کرده ایم، اعلام شده است این ظرفیت‌ها بیش از پیش در خدمت مسائل کشور قرار گیرد.

او با بیان اینکه جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهوری به منظور توجه به ظرفیت پژوهشگاه‌های ملی برگزار کرده ایم، تصریح کرد: اتاق فکر دولت در پژوهشگاه ملی کشور تعبیری بود که از سوی آقای دکتر جهانگیری مطرح شد و این اعلام آمادگی هم توسط مجمع صورت گرفته است که ما در تمام کمیسیون‌های دولت، کمیسیون‌های مجلس و کمسیون شورای عالی عطف که بزرگترین شورای حوزه تحقیقات فناوری کشور است، آمادگی افزایش ظرفیت پژوهشگاه‌های ملی کشور را داشته باشیم.

میرزایی بیان کرد: آنچه در حوزه‌های‌های مختلف از قبیل پژوهشگاه‌های زلزله تا حوزه‌های دیگر داشته ایم از نظر قدمت و زیر ساخت‌های موجود در آن دیگر امکان تاسیس جدید این مراکز وجود ندارد و به همین علت، باید بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها صورت گیرد؛ همچنین همیشه و در همه حال حمایت ویژه در این حوزه از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است.

نیاز‌مند توجه ویژه از طرف دستگاه‌های سیاست‌گذار هستیم

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: واقعیت این است که ما آگاه به مشکلات کشور هستیم و هنر مجموعه پژوهشگاه ملی را در این می‌دانیم که بتوانیم در این شرایط کمکی به حل مسائل کشور کنیم؛ این وظیفه را در دست انجام داریم، اما به طور معمول نیاز‌مند یک توجه ویژه نیز از طرف دستگاه‌های سیاست‌گذار هستیم، هر چند همه امور به بودجه محدود نمی‌شود و معطوف به آن نیست؛ بنابراین بحث بودجه اولویت آخر ما خواهد بود.

میرزایی ادامه داد: تامین بودجه با توجه به مشکلات کشور در باب شئون فعالیتی که مراکز علمی و پژوهشگاه‌ها دارند بسیار مهم است؛ مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید داشته اند که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید ۳ تا ۴ درصد رشد کند اما با این رقم، فاصله زیادی داریم و اکنون، عدد زیر نیم درصد را داریم که گاهی از این عدد بالاتر رفته ایم.

او افزود: توجه به حوزه پژوهش، پژوهشگاه‌ها و بخش‌هایی که در زمینه فناوری تلاش می‌کنند با سرمایه گذاری اتفاق خواهد افتاد و حفظ وضعیت علمی کشور در سطح جهانی و حل بیشتر مسائل آن، نیازمند توجه ویژه است؛ این اتفاق کم و بیش صورت می‌گیرد، اما با موفقیت آن فاصله زیادی داریم و امیدواریم با افقی که پیش رو داریم چه در بودجه ۱۴۰۰ و چه در برنامه هفتم توسعه، جایگاه پژوهش و فناوری در صدر جایگاه‌ها قرار گیرد.

میرزایی گفت: پژوهش و فناوری یک امر عرضی و حاشیه‌ای در نظام علمی کشور نیست بلکه توسعه علمی، باعث توسعه همه جانبه کشور خواهد شد و این توسعه جز از مسیر حمایت از حوزه پژوهش و فناوری و خانواده آموزش‌های عالی میسر نخواهد شد؛ بنابراین این کار باید بیش از پیش صورت گیرد، هر چند با تمام مشکلاتی که دولت در چند سال اخیر داشته است معمولا در تخصیص‌ها توجه خود را به خصوص به دانشگاه‌ها دریغ نکرده است و این موضوع جای تقدیر دارد و امیدواریم مانند دانشگاه‌ها، در حوزه پژوهشگاه‌ها نیز توجه لازم صورت گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار