نشست دشت نیشابور ۲۰ برابر بیشتر از استاندارد‌های جهانی است

فرماندار ویژه نیشابور گفت: وضعیت منابع آبی در دشت نیشابور فوق بحرانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان نشست دشت نیشابور بیش از ۲۰ برابر استاندارد‌های جهانی است که موجب افزایش عمق چاه‌های آب شرب، شور شدن آب و شکاف برداشتن زمین شده و زیرساخت‌های این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

او افزود: برای مقابله با بحران آب باید تشکل‌های کشاورزی به میدان بیایند و تاکنون در ۹ دشت استان با این تشکل‌ها قرارداد بسته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: سند سازگاری با کم‌آبی در خراسان رضوی تدوین شده است و بر این اساس باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن‌ها به صفر و تا سال ۱۴۲۰ هم ظرفیت منابع پایدار آبی به ۷۵ درصد برسد.

علایی با اشاره به این که خط مشی این سند مشارکت همه اشخاص حقیقی و حقوقی است، بیان کرد: اضافه برداشت، آب شرب و بهداشت خطوط قرمز ما هستند و خراسان رضوی جای ساخت کارخانه فولاد نیست و این کارخانه باید به کنار دریا منتقل شود و در این چارچوب باید آب صنایع آب‌بر را بگیریم و پساب بدهیم و در این زمینه برای استفاده از پساب در صنعت یک تفاهم‌نامه کلی نوشته‌ایم.


بیشتربخوانید


او تصریح کرد: میزان کسری آب مخازن خراسان رضوی در میانگین بلند مدت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون، ۱۰ ساله حدود ۸۰۰ میلیون و در حال حاضر نیز ۵۵۰ میلیون متر مکعب است که کاهش تقریبا ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: میانگین ۱۰ ساله میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور ۹۷ میلیون متر مکعب و سال گذشته ۷۰ میلیون متر مکعب شده که در این منطقه هم شاهد کاهش ۵۰ درصدی کسری مخازن آب هستیم.

وضعیت منابع آبی در دشت نیشابور فوق بحرانی است

علیرضا قامتی فرماندار ویژه نیشابور نیز گفت: وقتی وضعیت منابع آبی در دشت نیشابور فوق بحرانی است برای همه مردم آسیب زا خواهد بود و اگر منابع آبی را مدیریت نکنیم نظام آسیب خواهد دید چرا که جنگ آینده جنگ آب است.

او افزود: کل مصرف آب در بخش صنعت نیشابور دو درصد است که براساس میانگین استاندارد‌ها تا چهار درصد می‌تواند افزایش یابد.

فرماندار ویژه نیشابور ادامه داد: قوانین موجود اجازه فعالیت در حوزه حفظ منابع آبی را نمی‌دهد و باید همه در مقابل قانون یکسان باشند.

قامتی بیان کرد: متاسفانه در طرح جامع  نیشابور اجازه ساخت و ساز در وسط رودخانه فاروب رومان صادر شده که امروز برای ما مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

نیشابور از ابتدا مناسب صنایع آب بر نبوده است

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دشت نیشابور به دلیل خشکسالی ۳۰ ساله و اضافه برداشت‌ها دچار شکاف‌هایی به طول ۸۰ کیلومتر و عمق ۵۰ متر شده است که زیر ساخت‌ها را تهدید می‌کند.

او افزود: این سرزمین از ابتدا مناسب صنایع آب بر نبوده است و بین ۳۷ دشت استان دشت نیشابور بیشترین کسری آب را دارد و به همین دلیل باید میزان سهمش از انتقال آب دریای عمان به منطقه مشخص باشد.

میانگین نشست زمین در دشت نیشابور ۸۶ میلی متر است

سعید خجسته پور مدیر امور منابع آب نیشابور نیز گفت: میانگین نشست زمین در دشت نیشابور ۸۶ میلی متر است که در روستا‌های شمالی تا ۱۴۷ میلیمتر هم می‌رسد در حالی که استاندار‌های جهانی چهار میلی متر است.

او افزود: میانگین طول شکاف‌ها در دشت نیشابور ۷۰ کیلومتر و میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی در دراز مدت ۷۷ سانتی متر است که پارسال با اقدامات صورت گرفته به ۴۵ سانتی متر رسیده است و حدود ۴۰ درصد بهبود را نشان می‌دهد.

مدیر امور منابع آب نیشابور ادامه داد: میزان برخورداری نیشابور از آب‌های تجدید پذیر ۱۲/۵ درصد از میزان آب‌های تجدید پذیر استان و میزان استفاده از آب‌های زیر زمینی دشت نیشابور ۴۸۳ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۳۸۳ میلیون متر مکعب مجوز دارد.

خجسته پور بیان کرد: میزان ‌مصرف آب در نیشابور در بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب ۸۶، ۱۰ و ۱/۵ درصد است و در حال حاضر هزار و ۵۳۲ حلقه چاه در دشت نیشابور وجود دارد که از این تعداد هزار و ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی است و ۸۷۵ حلقه چاه با ۱۵ میلیون متر مکعب غیر مجاز است.

او تصریح کرد: میزان اُفت سطح آب چاه‌ها در دشت نیشابور طی ۲۰ سال گذشته به طور میانگین ۷۷ سانتی متر و میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور ۱۳۴ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر امور منابع آب نیشابور تاکید کرد: در حال حاضر شاهد عوارض کسری آب در دشت نیشابور هستیم و سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه از نظر آب دهی به مشکل می‌خورند و وسعت زمین‌هایی که آب شور دارند دو برابر شده و میانگین طول شکاف‌ها در نیشابور به ۷۰ کیلومتر رسیده است.

خجسته پور اظهار کرد: میزان نشست زمین در دشت نیشابور به طور میانگین ۸۶ میلی متر است که در روستا‌های شمالی به ۱۴۷ میلی متر رسیده در حالی‌که استاندار‌های جهانی چهار میلی متر است.

او افزود: از سال ۹۶ اجرای طرح کنترل و نظارت بر چاه‌های آب در قالب طرح سازگاری تشدید شده و افت سطح آب در میانگین پنج ساله ۴۵ سانتی متر کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام//ف.س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.