سفیر چین در پراگ احضار شد

وزارت امور خارجه جمهوری چک در واکنش به اظهارات وزیر خارجه چین علیه یک مسئول سیاسی این کشور سفیر چین در پراگ را احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه جمهوری چک روز دوشنبه در واکنش به اظهارات مقام چین علیه یک مسئول سیاسی این کشور که به تایوان سفر کرده است، سفیر چین در پراگ را احضار کرد.

هیئتی به سرپرستی میلوس ویسترسیل، رئیس مجلس سنای جمهوری چک روز یکشنبه وارد تایپه شد که خشم چین را برانگیخت.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین این سفر هیئت نمایندگان جمهوری چک به تایوان را «اقدامی تحریک آمیز» خواند و گفت: «میلوس ویسترسیل باید بهای سنگین رفتار کوته بینانه و گمانه زنی‌های سیاسی خود را بپردازد.»

وزارت امور خارجه جمهوری چک نیز در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: معاون وزیر امور خارجه، «مخالفت بنیادی پراگ» را با این اظهارات به سفیر چین در پراگ اظهار داشته است.

توماس پتریک، وزیر امور خارجه جمهوری چک پیشتر به خبرنگاران اعلام کرده بود: «انتظار دارم طرف چینی در مورد این اظهارات توضیح دهد.»

او افزود: «البته این سفر در روابط ما با چین بی تاثیر نیست، اما فکر می‌کنم که این اظهارات فراتر از اینهاست.»

پکن، تایوان را به عنوان یکی از استان‌های خود تلقی می‌کند و هرگونه ارتباط رسمی بین این جزیره ۲۳ میلیون نفری و مسئولان خارجی را محکوم می‌کند. پراگ، سیاست به اصطلاح «چین واحد» را قبول دارد و هیئت دولتی رسمی به تایوان نمی‌فرستد، اما رئیس مجلس سنای جمهوری چک که از جناح راست مخالف دولت است، خود را مقید به این سیاست نمی‌داند.

این هیئت ۹۰ نفری به سرپرستی او که شامل سیاستمداران، کارآفرینان، دانشمندان و خبرنگاران می‌شود، قرار است تا روز جمعه در تایوان بمانند. این، دومین سفر یک هیئت خارجی مهم به تایوان در کمتر از یک ماه گذشته است. چندی پیش، هیئتی بلندپایه از آمریکا به سرپرستی الکس آزار، وزیر بهداشت آمریکا برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ که این کشور روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد، به این جزیره سفر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار