فعالیت بدون تعلیق شرکت خدمات رسانی پست ایران در دوران کرونا

فریبا مرادی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست درباره فعالیت‌های شرکت خدمات رسانی پست ایران در دوران کووید ۱۹ صحبت کرد.

/به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هیچ خدمتی در دنیا به اندازه پست توان ارائه خدمات همگانی به آحاد جامعه و در اقصی نقاط دنیا را ندارد. پست بهترین ابزار برای دولت‌ها جهت ارائه خدمات همگانی بوده و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه در اقتصاد هر کشور به‌شمار می‌رود.

از زمانی که بشر خواندن و نوشتن را آموخت، پست وجود داشت. سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ شکل گرفت و این درحالی است که اتحادیه پستی جهانی قبل از آن یعنی در سال ۱۸۷۴ ایجاد شد. قلمرو واحد پستی یا به عبارتی شبکه پستی جهانی ماحصل ایجاد این اتحادیه است که به موجب آن همه ساکنان زمین می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. از زمان شکل‌گیری اتحادیه پستی جهانی، روابط پستی بین‌الملل، جایگاه خاصی در بین ادارات پست کشور‌ها یافت.

امروزه نقش و جایگاه پست به‌عنوان یک نهاد مهم ارتباطی در توسعه و حتی یک نیاز مقدم بر توسعه، برای تسهیل و سرعت در انجام امور، تأمین نیاز‌های اجتماعی، افزایش بهره‌وری و حفظ محیط زیست جدی و حیاتی است.

تاریخ آکنده از رویداد‌های پیش‌بینی نشده‌ای است که جوی بی‌ثبات با تأثیر بلندمدت ایجاد می‌کند. با شیوع کووید ۱۹، به‌عنوان یک رویداد، پدیده و بحران جهانی و تأثیر آن بر صنایع مهم دنیا، ادارات پست سراسر دنیا به‌عنوان بخشی از زنجیره تأمین جهانی، از این رویداد مستثنی نبوده و به‌شدت از آن متأثر شدند.

به‌عبارتی، پیامد کووید ۱۹، ایجاد اختلال در زنجیره تأمین پستی جهانی بود. با وجود این، نقش شبکه پستی جهانی در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از پیش نمایان شد و ادارات پست با یک مأموریت جدی همراه با انتظارات بیشتر و حتی جدید از سوی مشتریان وارد عرصه شدند. زیرا که، بحران کووید ۱۹، به‌رغم تهدید، می‌توانست فرصتی پیش‌روی صنعت پست نیز فراهم کند تا با بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات خود به‌عنوان یک شبکه منسجم جهانی ایفای نقش کند.

بیش از نیمی از ادارات پست کشور‌های مختلف به واسطه شیوع ویروس کرونا و تأثیرات منفی آن، امکان عرضه خدمات پست خارجه صادره، وارده و ترانزیت به مشتریان خود را نداشتند. از مهم‌ترین این‌کشور‌ها می‏توان به آمریکا، آلمان، فرانسه، اتریش، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، ایرلند، نروژ، اسپانیا، لهستان، سوئد، سوئیس، کره جنوبی و آفریقای جنوبی اشاره نمود که با وجود برخورداری از امکانات پستی و سخت افزاری قوی برای ارائه خدمات پستی و همچنین بهره‌مندی از شیوه‌های متنوع ارسال محمولات پستی، قادر به ارائه پکیج کامل خدمات پستی در شرایط همه‏‌گیری ویروس نبوده‌اند.

سایر کشور‌ها نیز یا از قبول محمولات صادره از سوی بسیاری از کشور‌ها به مقاصد خود اجتناب نموده و یا در ارائه خدمات مذکور با اختلال مواجه‏ بودند که این مشکلات هنوز در اکثر کشور‌ها مرتفع نشده و سرویس‌های پستی در حالت تعلیق قرار دارند. از بین ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه پستی جهانی، ۱۳۵ کشور رسماً تایید کرده‌اند که بسیاری از فرآیند‌های عملیات پستی در بخش‌های صادره، وارده و ترانزیت در سرویس پست‌نامه، امانت و پیشتاز در حداقل یک یا چند فرایند از جمله توزیع مرسولات ثبتی، پیشتاز و امانت، ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان نظیر صدور و پیگیری مطالبه‌نامه، ثبت و ارسال داده‌ها و اطلاعات پستی و خدمات ترانزیت به واسطه کاهش بیش از حد تعداد نیروی کار، با اختلال و مشکلات عدیده مواجه شده است.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه پستی جهانی، از زمان مواجهه با بحران کووید ۱۹، در ارسال پست‌های صادره خارجه با عواملی از جمله فشار‌های فزاینده ناشی از اقدامات شرکت‌های حمل‌و‌نقل به‌واسطه تعلیق پروازها، تعطیلی مرز‌های هوایی، تعلیق سرویس‌های پستی کشور‌های مقصد برای قبول مرسولات وارده خارجه مواجه بود و با وجود این مشکلات و موانع، ارائه سرویس صادره خارجه به مشتریان را لغو ننمود.

با وجود محدودسازی و تعلیق عملیات پست خارجه اعم از قبول، پردازش و توزیع مرسولات وارده خارجه از سوی مجریان پستی کشور‌های مختلف، ارسال و دریافت پستی به/از اکثر مسیر‌ها در آن ایام امکان‌پذیر نبود، در حالی‌که پست ایران با توجه به رسالت ملی خود در خدمت‌رسانی به هم‌وطنان، از تلاش حداکثری پرسنل زحمت‌کش به‌ویژه در بخش توزیع پست‌های خارجه وارده به‌رغم وجود محدودیت‌های زیاد استفاده کرد تا در حداقل زمان ممکن، مرسولات خارجه را توزیع کنند.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیت و تعلیقی در خدمات خود ایجاد نکرده و هر دو جریان پست خارجه صادره و وارده برقرار می‌باشد.

شرکت پست ایران


بیشتر بخوانید

شرکت راه آهن آماده هرگونه همکاری با شرکت پست است


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار