پرچم قیام عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول، اهدایی رهبر انقلاب به آستان قدس رضوی در موزۀ رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجیدرضا مهردوست مسئول موزۀ هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی گفت: پرچم قیام عشایر خوزستان، یکی از اسناد معتبر باقیمانده از واقعۀ جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول در اسفند ۱۲۹۳ است که در این گنجینه نگهداری می‌شود.

او افزود: رهبری قیام در منطقۀ شادگان به عهدۀ روحانی جلیل‌القدر مرحوم "سیدجابربن سیدمشعل موسوی آلبوشوکه" بود و پرچم باقیمانده از آن جهاد اسلامی متعلق به او بود که نزد بازماندگان او نگهداری می‌شده است.

مسئول موزۀ هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی ادامه داد: سرانجام در سفر تاریخی مقام معظم رهبری به خوزستان در اسفندماه ۷۵ که مصادف با هشتادودومین سالگرد آن نهضت بود، این پرچم تقدیم ایشان شد و ایشان نیز این نماد ارزشمند را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کردند.


بیشتر بخوانید 

مهردوست سه‌گوش و دو رو بودن پرچم را از ویژگی‌های آن دانست و بیان کرد: تاروپود پرچم از ابریشم، آستر و لیفۀ پرچم از پنبه و تاروپود پارچۀ کتیبه از پنبه است. این پرچم با اتصال ۸ قطعه پارچۀ ابریشمی به عرض ۲۵ سانتی‌متر به یکدیگر تهیه و با استفاده از رنگ‌های گیاهی رنگ‌آمیزی شده است.

او تصریح کرد: دوازدهم شهریور ماه، هم‌زمان با شهادت رئیسعلی دلواری بوشهری در مبارزه با نیرو‌های استعمارگر انگلیسی در سال ۱۲۹۴ شمسی، در تقویم ملی روز مبارزه با استعمار انگلیس نام گرفته است.

انتهای پیام//م. ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.