بهبود صادرات از خراسان رضوی به ترکمنستان، ارتقاء حمل ونقل جاده‌ای و ریلی را می‌طلبد

با توجه به بسته بودن بخشی از مرز ترکمنستان و مشکل صادرات به آسیای میانه "بالاخص کشور‌های شرق اوراسیا" باز هم وضعیت صادرات خراسان رضوی قابل قبول بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عدم ایفای تعهدات از سوی دارندگان کارت‌های بازرگانی، به تعلیق این کارت‌ها می‌انجامد. به هر رو خروج گروهی از فعالان حوزه تجارت خارجی از این عرصه، می‌تواند شوک بزرگی به این بخش وارد کند.

او افزود: پیشنهاد ما این است که فعالان اقتصادی این توصیه را جدی بگیرند و از فرصتی که سازمان توسعه تجارت و به‌طور اخص کارگروه پایش رفتار‌های تجاری ملی، در اختیار تولید کنندگان و صادر کنندگان متعهد قرار داده، استفاده کنند؛ در غیر این‌صورت قطعا مشکلاتی در ثبت سفارش‌های جاری آن‌ها ایجاد خواهد شد و علاوه بر آن صادرات کالا‌های آن‌ها نیز متوقف شده و در آینده نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون در استان ۲۰ جلسه کارگروه پایش کارت‌های بازرگانی برگزار شده که به صورت ماهانه دایر هستند. در این جلسات عملکرد دارندگان کارت‌های بازرگانی و مخصوصا عملکرد صادراتی آن‌ها را پایش شده و بر اساس آن تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

امیرفخریان بیان کرد: برای اخذ این تصمیمات، موارد دیگری همچون سال صدور کارت بازرگانی و نوع کارت از لحاظ تولیدی یا بازرگانی بودن نیز ملاک است و بر اساس آن تصمیم گرفته می‌شود که کارت بازرگانی مجددا پایش شود یا به آن اخطار داده شده یا حتی اقدام دیگری برای آن صورت بگیرد.

او تصریح کرد: پارسال حدود ۳۰۰ مورد اخطاریه برای دارندگان کارت‌های بازرگانی داخل استان صادر شد و برای تعداد زیادی از کارت‌های بازرگانی دیگر استان‌ها نیز به نهاد متولی مربوطه محلی مکاتبه داشته و مشکلات را اعلام کردیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین طی یکی دو ماه اخیر، دو کمیته جدید به نام «کمیته اقدام ارزی» و «کمیته پایش تعهدات ارزی»، برای بررسی در این بخش و تصمیم‌گیری در مورد صادرکنندگانی که ایفای تعهدات آن‌ها محور بحث است، تشکیل شد. هدف بیشتر کار کارشناسی است تا ببینیم دلایل عدم ایفای تعهدات ارزی چه بوده و بر اساس آن نیز پیشنهاداتی را به سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ارائه کنیم تا در تصمیم‌گیری‌ها ملاک عمل قرار بگیرد.
بیشتربخوانید
دوغارون شاهراه تجاری افغانستان/صادرات ۱۵ هزار تن کالا از ابتدای سال۹۹

امیرفخریان اظهار کرد: به همین منظور فرم نظرسنجی را در قسمت خدمت در پورتال سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قرار داده و با افراد متعهد ارزی مکاتباتی انجام دادیم تا دلایل عدم تعهدات و نیز پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنند تا بتوانیم در گزارشات کارشناسی از آن‌ها بهره‌مند شویم.

او در خصوص چالش تامین ارز فعالان اقتصادی افزود: مشکلی که بسیاری از فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند طولانی‌بودن روند تخصیص ارز در بانک مرکزی است که باعث ایجاد بلاتکلیفی برای واردکننده و صادرکننده می‌شود. فعال اقتصادی نمی‌داند که چه باید بکند؛ اگر خودش مبلغ سفارش را پرداخت کند و بانک مرکزی تأیید نکند دچار مشکل می‌شود و اگر نپردازد باز هم ممکن است در تأمین مواد اولیه به چالش دچار شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این فرآیند مشکلاتی را در تأمین اقلام مورد نیاز کشور ایجاد کرده است. پیشنهاد ما به طور اخص ایجاد یک بازه زمانی و الزام بانک مرکزی برای رسیدگی به پرونده‌ها درهمان بازه زمانی است تا تکلیف تولیدکننده نیز برای واردات مواد‌اولیه مورد نیاز روشن باشد. توامان بر واگذاری بعضی اختیارات به استان‌ها تاکید داریم چرا که این اقدام می‌تواند در حوزه‌های متعددی گره گشا شود.

امیرفخریان، اشاره‌ای نیز به فراز و فرود آمار‌های صادراتی استان دارد بیان کرد: ما در اوایل سال ۹۹ کاهش ۲۰ درصدی صادرات را پیش بینی کرده بودیم البته در حال حاضر، به رغم بسته بودن بخشی از مرز ترکمنستان و مشکل صادرات به آسیای میانه "بالاخص کشور‌های شرق اوراسیا" بازهم وضعیت صادرات ما قابل قبول بوده است. هرچند اگر بتوانیم مشکلات ترکمنستان را حل و‌فصل کنیم و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را مطابق با نیازمان ارتقا دهیم، دغدغه هایمان کمتر و وضعیت صادرات بهتر می‌شود.

او تصریح کرد: حمل ونقل ریلی کماکان از مسیر ترکمنستان انجام می‌شود، ولی قاعدتا جوابگوی نیاز ما نیست. از سوی دیگر، بحث ریل و تأمین واگن یکی از دغدغه‌های قدیمی تجار ما بوده که در حال‌حاضر با توجه به توقف وضعیت حمل و نقل جاده‌ای در مسیر ترکمنستان، تشدید شده است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.