با کمک خیران کتابخانه ساز؛

اجرای طرح خدمات کتابخانه‌ای در مناطق روستایی فارس

طرح ویژه ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق روستایی فارس در دستورکار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در جمع هیئت مدیره مجمع خیرین استان گفت: با کمک خیران کتابخانه ساز، طرح ویژه ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق روستایی فارس در دست اجرا است.

روح‌الله منوچهری، افزود: در توافق با خیران این طرح می‌تواند ۸۰ روستا را از خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند کند.

او گفت: با وجود این که استان فارس با ۲۳۹ کتابخانه، بیشترین تعداد کتابخانه را در کشور دارد، با ۲۲ شهر بدون کتابخانه، بیشترین شهر‌های بدون کتابخانه را در خود جای داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: اطلاع‌رسانی، پرکردن اوقات فراعت و آموزش مادام‌العمر از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی و همه خدمات آن‌ها رایگان است.

منوچهری گفت: ۲۶ درصد مردم استان فارس جامعه روستایی است و ۵۰ کتابخانه عمومی استان در این مناطق قرار دارد.

او با اشاره به حضور بزرگترین جامعه عشایری کشور در فارس گفت: جامعه عشایری فارس از کتابخانه محروم هستند و با وجود اجرای طرح سفیر کتاب و توزیع کتاب بین آن‌ها با استفاده از نیرو‌های داوطلب، کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تأکید بر لزوم خدمات رسانی به عشایر و روستا‌ها گفت: با کمک خیران کتابخانه‌ساز استان تاکنون برنامه‌های بسیاری را برای توسعه کتابخانه‌ها و خدمات کتابخانه‌ای اجرا شده که اجرای طرح نسیم دانایی با هدف خرید کتاب‌های برگزیده در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات و داستان و روان‌شناسی و مرجع برای کتابخانه‌های عمومی از جمله این برنامه‌ها بوده است.

منوچهری در ادامه با اشاره به این که فارس به‌صورت پایلوت ترویج کتابخوانی به روستا‌ها و عشایر انتخاب شده است، افزود: برای جلوگیری از مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها و کم کردن آسیب‌های اجتماعی شیراز باید خدمات را به روستا‌ها و مناطق محروم ببریم.

خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی باید مطالبه گر مسئولان باشند

مسعود شفیعی سروستانی عضو انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس نیز در این نشست عنوان کرد: فعالیت‌های خیرین در سطح شیراز متمرکز بوده و لازم است برنامه‌هایی برای ترویج خدمات فرهنگی مناطق روستایی و عشایری اجرا شود.

عبدالعلی شسمی عضو دیگر انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس نیز در این نشست تصریح کرد: وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه نیاز به کار داد که با کمک کتابخوانی قابل حل است.

او افزود: کتابخانه‌های شخصی در خانه‌های مردم خاک می‌خورد باید مردم را تشویق کنیم که کتابخانه‌های شخصی خود را به کتابخانه‌ها اهدا کنند.

محمدهادی ایمانیه رئیس مجمع خیرین استان فارس نیز در ادامه این دیدار با تصریح اینکه اصلاح ساختار فرهنگی جامعه مهم‌ترین نکته است، گفت: می‌توان با همکاری کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی تفاهم نامه سه جانبه منعقد کرد تا در هر روستا قسمتی از مراکز بهداشت و مدارس را به کتابخانه تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه وظیفه مجمع خیرین برقراری ارتباط‌های مختلف برای انجام کارهاست، گفت: پرداخت اعتبارات نیم درصد کتابخانه‌های عمومی در مجمع خیرین پیگیری می‌شود.

ایمانیه بیان کرد: ایجاد فرهنگ هدیه دادن کتاب در ادارات و جشنواره ها، ایجاد نمایشگاه‌های کتاب، قرار دادن کتابخانه در محل تجمع مردم، ایجاد استارتاپ‌های کتابخانه و کتابخوانی، استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و ... می‌تواند برخی از راهکار‌های ترویج کتابخوانی در میان مردم باشد.

دانش‌آموزان نخبه سفیر کتابخوانی شوند

حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این جمع با تاکید بر اینکه بنیاد نخبگان می‌تواند تعامل خوبی با کتابخانه‌ها داشته باشد، گفت: دانش‌آموزان نخبه در استان می‌توانند سفیر کتابخوانی در شهرستان‌ها باشند و با استفاد‌ها ز ظرفیت دانش آموزان نخبه و کتابخانه‌های عمومی در شهرستان ها، طرح‌های بسیاری قابل اجراست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار