عضو شورای عالی آموزش و پرورش:

بازگشایی مدارس بسیار دیر اعلام شد

فانی با بیان اینکه بازگشایی مدارس بسیار دیر اعلام شد، گفت: مدیران خودشان را برای آموزش مجازی آماده کرده بودند اما به یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع "آموزش، کیفیت و کرونا" به روی آنتن شبکه آموزش رفت درباره بازگشایی مدارس گفت: این موضوع بسیار دیر اعلام شد، مدیران مدارس خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهر‌های قرمز آماده کرده بودند و شاهد بودیم که از چهارشنبه و پنجشنبه به یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد. معتقدیم مدارس نمی‌توانند آمادگی را به این سرعت کسب کنند.

او ادامه داد: ما فکر می کنیم برای سلامت مردم تصمیم می‌گیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در سال‌های ۶۴ تا ۶۸ که در زمان جنگ بودیم معاون وزارتخانه بودم و تصمیمات درباره بازگشایی مدارس در آن دوره برعهده بنده بود. جلساتی داشتیم، مباحث مطرح می‌شد و در نهایت به این جمع بندی می‌رسیدیم که مردم هرکجا هستند ما هم همانجا هستیم و باید بر این اساس تصمیم گیری کنیم. برخی از مردم فرزندانشان را به مدرسه نمی فرستادند که به این دلیل آموزش تلویزیونی را دایر کردیم. برخی بچه‌ها را به مدرسه می‌فرستادند که مدارس را برای رفع اشکال باز کردیم. یک عده به روستا‌های می رفتند که بخشنامه کردیم هر دانش آموزی به هرمدرسه ای مراجعه کرد بدون درخواست کارنامه و گواهی، هرکلاسی بود ثبت نام شود.

می‌توانیم در مناطق قرمز، آموزش مجازی داشته باشیم

فانی ادامه داد: هم اکنون می‌توانیم در مناطق قرمز، آموزش مجازی داشته باشیم و بعد اگر خانواده اصرار داشت فرزندش به کلاس بیاید رضایتنامه بنویسد، و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی فرزندانشان به مدرسه بیایند، اگر تعداد زیاد بود گروه بندی می کنیم.

او یادآوری کرد: دوشنبه آتی جلسه شورای عالی را داریم و درخواست کردیم دستور جلسه عوض شود و در آن جلسه حرف‌های خودمان را درباره بازگشایی کیفیت آموزش و اجرای سندتحول بزنیم. این سند در سال ۹۱ تصویب شد. اجرای سند از بخش ساختار‌ها و بدون تمهید مقدمات و تدوین نقشه راه شروع شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: باید اقدامات نرم افزاری مانند کتاب درسی، محتوا، هدف گذاری و ... را انجام می‌دادیم و از اول ابتدایی شروع می‌کردیم نه اینکه کلاس ششم را به ابتدایی اضافه کنیم.

اجرای سندتحول به خوبی شروع نشد

فانی با بیان اینکه اجرای سندتحول به خوبی شروع نشد، گفت: تحول در هر سازمان تابع نیروی انسانی آن است. ممکن است کتاب خوب بنویسیم، مقررات و آیین نامه تدوین کنیم، اما معلم مناسب نداشته باشیم. یعنی معلم به لحاظ توان حرفه‌ای و انگیزشی باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم تحول را دنبال کنیم.

او افزود: اولین و کلیدی‌ترین کار توجه به نیروی انسانی و تقویت انگیزش در آنهاست؛ به ویژه معلمان مرد به لحاظ مشکلات معیشتی و منزلتی از انگیزش لازم برخوردار نیستند.


بیشتر بخوانید


عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد داده ایم که لایحه‌ای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین شود، گفت: معلم کارمند نیست. با قانون مدیریت خدمات کشوری معلم را اداره می‌کنیم در حالی که معلمی ورای یک کار عادی است. باید چندسالی روی نیروی انسانی وقت بگذاریم و روی آن کار کنیم. معلم باید بداند که در آموزش و پرورش دارای اجر و قرب است و سپس روند اجرای سند تحول را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خودت در دوره وزیری چکار کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
نه که شما وزیر بودید همه چی عالی بود.؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
الان به چه درد ما میخوره
آخرین اخبار