چند روزی است که خبر ورود چین به صنعت ساخت خودروی ایران نقل محافل خبری شده است و ما نیز برای روشن شدن این موضوع سراغ صاحبنظران رفته ایم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از نیروی کار (۷۰۰ هزار نفر) را تشکیل می‌دهد.

 پس از انقلاب در سال ۱۹۷۹ به دلیل جنگ ایران و عراق و تحریم‌های بین المللی، تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت اما از اوایل سال ۲۰۰۰ تولید خودرو در کشور رشد چشمگیری داشته است.

امروز ایران با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون خودرو، هجدهمین خودروساز بزرگ در جهان و یکی از بزرگترین خودروسازان آسیاست. در سال ۲۰۰۹ ایران در رتبه پنجم رشد تولید خودرو، در کنار چین، تایوان، رومانی و هند قرار گرفت. بعد از کاهش تولید خودرو در کشور، کشورهای دیگر وارد بازار کشور شدند و انواع خودرو هم چینی هم برندهای دیگر وارد بازار شد.

اما پس از تحریم های آمریکا کشورهای دیگر ارتباط صنعتی را با ایران کاهش دادند که به دنبال آن خودروهای چینی نیز از بازار کشور رفت. حال پس از مدت ها برخی اخبار حاکی از آن است که قرار است چین شریک تجاری ایران در صنعت خودرو شود و به گفته کارشناسان صنعت خودرو این موضوع می تواند باعث سروسامان دادن به این بازار آشفته شود به شرطی که چینی بخواهند!


بیشتر بخوانید


با توجه به تجربه پسابرجام، حالا این پرسش پیش آمده که آینده مشارکت‌های بین‌المللی خودروسازی ایران (در دورانی که تحریم‌ها لغو شوند) چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم قرار است اروپایی‌ها بازیگر اصلی در فصل جدید همکاری‌های خارجی باشند یا این بار چینی‌ها نقش اول را خواهند گرفت؟

 خودروسازان چینی

واردات هرگونه خودرو به صورت CBU ممنوع!

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: تا به امروز واردات هرگونه خودرو به صورت CBU ممنوع بوده و بعید است که این واردات آزاد شود. نه تنها مجلس بلکه دولت و دیگر دست اندرکاران بعید است که اجازه واردات این خودرو‌ها را بدهند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو بیان کرد: ممکن است خودرو‌های چینی به صورت مونتاژ (SKD) با حداقل ساخت داخل ۲۰ درصدی در کشور وارد شوند بدین معنا که اگر قطعات چینی به منظور مونتاژ وارد شود باید حداقل ۲۰ درصد قطعات آن ایرانی باشد علاوه بر این باید مجوز بهره وری کارخانه را داشته باشند.

دادفر ادامه داد: در کشور بالغ بر ۱۵۰ تولیدکننده خودرو داریم که ورشکست شده اند و تنها ۲۰ شرکت مانده اند که از این ۲۰ خودروساز ۲ خودروساز سایپا و ایران خودروست که حجم بالای تولیدات خودرو به این ۲ کارخانه بر می‌گردد و ۱۸ خودروساز بعید است که تمایلی به انجام چنین کاری داشته باشند.

او افزود: این نکته قابل ذکر است که اگر هم قرار باشد که خودرویی چینی به صورت مونتاژ وارد کشور شود، خودرو با کیفیت چینی نخواهد بود چرا که به طور مثال خودرو BYD چینی استراتژی آمریکایی دارد که قطعا نخواهد با ایران همکاری کند. بدین معنا که شرکت‌های بزرگ چینی به دلیل داشتن شریک تجاری آمریکایی با ایران همکاری نخواهند کرد.

 خودروسازان چینی

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: در حال حاضر واردات خودرو نه تنها از چین بلکه دیگر خودروسازی‌ها در دنیا نداریم و اجازه این واردات هم داده نخواهد شد. برای مونتاژ خودرو چینی با ایران ممکن است شرکت مدیران خودرو تمایلی به همکاری داشته باشد چرا که قطعات این خودرو از قبل وارد کشور شده و به وفور در دسترس نیز است.

اگر چینی‌ها با ایران همکاری کنند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

دادفر در خصوص پاسخ به این سوال که اگر چینی‌ها با ایران همکاری کنند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و تعداد خودرو‌ها افزایش می‌یابد؟، بیان کرد: این مطلب درست است که چین اگر بخواهد می‌تواند بازار کشور را مملو از خودرو کرد، اما چرا چین؟ کیفیت خودرو‌های چینی به شدت ضعیف است و به نوعی طراحی نشده که بتوان مانند دیگر برند‌های خوب از آن استفاده کرد البته در مقابل قیمتی که خریداری می‌کنیم.

او گفت: اگر با خودرویی چینی بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کنیم، خودرو خراب می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد، اما دیگر خودرو‌های برند اینگونه نیستند.

 خودروسازان چینی

تمایل به ارتباط با خودروسازان چینی از طرف ایران وجود دارد

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: واردات خودرو از کشور چین موضوعی است که اتاق مشترک ایران و چین از آن بی خبر است و تاکنون هیچ تفاهم نامه‌ای از سمت این نهاد بین دو کشور منعقد نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تمایل به ارتباط با خودروسازان چینی از طرف ایران وجود دارد، گفت: واردات خودرو نه تنها از کشور چین بلکه از هر کشوری هیچ محدودیتی ندارد و کشور‌های تولیدکننده هیچ مشکلی در فروش محصولات خود به ایران ندارند.

 خودروسازان چینی

ارتباط ایران با چین باعث پایان دادن خط اعتباری آنها با آمریکا می شود!

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: با توجه به اینکه چین با آمریکا خط اعتباری دارد، به هیچ عنوان این ریسک را نمی‌پذیرد که با ایران ارتباطی برقرار کند. اگر چین با ایران ارتباط بگیرد قطعا به ضررش خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چین در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با آمریکا دارد و شرکت‌های آن‌ها نیازمند خطوط دلاری با این کشور هستند. هم اکنون اگر دقت کنید پژو از ایران رفت تنها به خاطر اینکه آمریکا با ایران مشکل دارد و از این ارتباط ترسید وگرنه هیچ یک از خودرو‌های پژو وارد بازار آمریکا نشده است.

زاوه بیان کرد: هم اگنون هیچ یک از خودروسازان چینی تمایل به ارتباط با صنعت خودروی ایران ندارند. در حال حاضر تنها برخی محصولات چری در بازار موجود است که این موضوع جای تعجب دارد!

به گفته این کارشناس صنعت خودرو هیچ یک از شرکت‌های چینی تمایل به ارتباط با ایران را ندارند چرا که خط اعتباری آن‌ها از بین می‌رود، مگر یک بازار چند صد دلاری چه میزان ارزش دارد که قید ۷۰۰ میلیارد دلار را بزنند؟

نکته بسیار مهم درباره خودروسازی چین، مشارکت عمیق و پایدار با بزرگان صنعت خودروی جهان است که چینی‌ها را از قالب کارآموزانی نابلد خارج کرده و هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، آن‌ها خود به درجه استادی در خودروسازی برسند.

در حال حاضر بسیاری از بزرگان خودروسازی از تویوتا و نیسان و جنرال موتورز گرفته تا پژو و رنو و حتی تسلا، همه و همه در چین حضور دارند و در عوض بازار و نیروی کار ارزانی که در اختیار گرفته‌اند، چینی‌ها را آموزش نیز می‌دهند. بسیاری از خودروسازان چینی حتی همان‌ها که در ایران نیز حضور داشته یا دارند، در مشارکت با برند‌های معتبر صنعت خودروی جهان هستند و نزد آن‌ها مشق تکنولوژی و طراحی و کیفیت و... می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
نعیم رضایی
۱۱:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
من به هیچ وجه با نظر این کارشناس موافق نیستم.
یکطوری میگه ماشین های چینی بعد ۶۰۰۰۰۰کیلومتر خراب میشن که انگار ماشین های وطنی روزی صد بار بدون هیچ مشکلی درو تا دور کشورو میزنن.خداشاهده ماشین صفر از تهران اومده تا خوزستان بعد خرج انداخته رو دست صاحبش.
تا وقتی نفهمیم خودروسازی ما قابل مقایسه با حتی خودرو سازی چینی ها هم نیست،همینطور به سوی اینده پیشرفت میکنیم.
شما اول ماشین های خودتونو لااقل خراب تحویل مردم ندید،بعد بیاید در مورد استهلاک خودروساری کشورهای دیگه نظر بدید.
تنها خلاقیت خودروسازای ماهم اینه که پلاکو از رو سپر بندازن رو صندوق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ب——————————وق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
ما در صنعت خودرو با سوخت فسیلی با همت مدیران حرفی برای گفتن نداریم
ولی اگر قرار سرمایه گذاری شود بهتر این در خودرو های برقی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
چرا در کشوری که حقوق کارگر خیلی کمتر از کشورهای دیگر است ولی قیمت خودرو با تعرفه بیشتر از 200 درصدی فروخته می شود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
تعداد مدیران و مسولان ایرانخودرو و سایپا از کارگراش بیشتره.بعد انتظار داریم پیشرفتم کنن. بزرگترین پیشرفتشون توقف تولید بدنه پرایده.چون باقی قطعاتش مثل موتور رو وانت پراید. تیبا۱و۲، سایناsواپشنال کوییک و شاهین و الی ماشالله هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
من دیگه هیچوقت نمی تونم ماشین بخرم . چوووووووونکه یه کارگرم ......
Iran (Islamic Republic of)
میلادی
۱۴:۰۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اگ قرار بر تولید مشترک باشه فک کن محصول مشترک ایران چین چه بشوووود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
شما مسئولین که انگیزه ای برای تولید خودروی واقعا ایرانی و ارزان ندارید باید اجازه دهید مردم بروند از عراق و پاکستان و ... خودروی خارجی بخرند آن موقع خواهیددید که جوانها با 10میلیون تومان خوردوی خارجی دست‌دوم می‌خرند بهتر از ایران خودرو و سایپا و حالش را می برند. ملاک حمایت از شرکتها و مشاغل باید اصلاح شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
شما اجازه بدهید مردم بروند از عراق و پاکستان و ... یکی یکی خودروی خارجی بخرند آن موقع خواهید دید که جوانها با 10 میلیون‌تومان خودروی خارجی دست‌دوم می‌خرند خیلی بهتر از ایران خودرو و سایپا و حالش را می‌برند. در واقع شرکت ایران خودرو و سایپا خلاف مصلحت کشور عمل می‌کنند. ملاک حمایت از شرکتها و مشاغل باید اصلاح شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
دمت گرم. اگه مسئولین به فکر تولید خودروی واقعا ایرانی و ارزان نیستند راه دیگری غیر این نمی ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
شما اجازه بدهید مردم بروند از عراق و پاکستان و ... یکی یکی خودروی خارجی بخرند آن موقع خواهید دید که جوانها با 10 میلیون‌تومان خودروی خارجی دست‌دوم می‌خرند خیلی بهتر از ایران خودرو و سایپا و حالش را می‌برند. در واقع شرکت ایران خودرو و سایپا خلاف مصلحت کشور عمل می‌کنند. ملاک حمایت از شرکتها و مشاغل باید اصلاح شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
هفتصد هزار نفر تو این بخش شاغلند اونم برای صنعتی که صادرات نداره بعد ما انتظار داریم قیمت خودرو بالا نباشه. خود این تعداد شاغل نشاندهنده بازده فوق العاده پایین صنعت خودرو در ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
با هفتصد هزار نفر باید 5 تا کارخانه به بزرگی هیوندای می داشتید نه اینکه فقط مونتاژ کار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۳۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
تنها راه کاهش قیمت خودرو و بازگشت به قیمت واقعی محصولات ایران خودرو و سایپا خرید نکردن از این دو شرکت هست تا زمانی که ما برا ماشین بیست میلیونی که الان صد و بیست میلیون عرضه میشه صف میکشیم و حاضریم قیمت بالاتر هم پرداخت کنیم قیمت ها پایین نمیاد محصولات بدرد نخور این دو شرکت کم بود محصولات چینی هم که بدرد نخورتر از این دو تا هست وارد بازار میشه. برادر من خرید نکن یه مدت خرید نکن به خدا درست میشه. جنس خوب خرید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
تا کی در حق مصرف کننده ظلم میشه . اجازه ا بدید خودرو به قیمت کارخونه مثل تویوتا و ... وارد ایران بشه .
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ
۰۴:۰۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اگرماشین چینی بیاد حتما باکارگرایش،میاد
مگرتوی دنیا یه کشوربهترسراغ ندارن بایدازچین بیاد
مگرکسیری بودجه چقدره تزهرخودروپژودارن صدملیون میگیرن
واردات ازادبشه ببین چطوری خودروسازان خودشونوجمع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اگه نخریم همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
پراید شده 105 میلیون. داداش مایی که نداریم نمی خریم که . آنهایی که دارند، می خرند و همانهای هستند که در این سیستم اقتصادی غلط، سهیم اند
آخرین اخبار