رئیس «اتحادیه علمای فلسطین» در گفت‌وگو با قدسنا؛

مسئولیت سنگین ایران و حزب الله پس از خیانت حکام عرب/ «نشست بیروت» تجلی وحدت تمامی طیف‌های فلسطینی بود

پس از آنکه اقدامات ضدفلسطینی به دست برخی سران عربی، غربی و صهیونیستی گسترش یافته است، وحدت جنبش‌های فلسطینی و مقاومتی بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ظهر روز یکشنبه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در اردوگاه «عین الحلوه» حضور پیدا کرد و یک سخنرانی ترتیب داد.

هنیه طی سخنرانی اخیر بر عدم اسکان دائمی، سرزمین جایگزین و آوارگی اجباری شهروندان فلسطینی تأکید کرد. وی همچنین طرح توطئه‌آمیز آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» را محکوم به شکست توصیف کرد.

هنیه در سخنرانی خود تصریح کرد: «از فلسطین به عین الحلوه آمده‌ایم تا بگوییم فلسطین و سرزمینش برای ماست. اردوگاه‌ها نماد ثبات و دژ‌های مقاومت هستند که حوادث بزرگ در آنجا روی داده، قهرمانان را پرورش داده و قضیه آزادسازی فلسطین هنوز هم در آن زنده است».

شب گذشته نیز دیداری میان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس صورت گرفت. در این دیدار تحولات مختلف فلسطین، لبنان و منطقه در عرصه‌های سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دو طرف درباره چالش‌های پیش روی مساله فلسطین به ویژه معامله قرن و عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در همین رابطه خبرنگار قدسنا با «مروان ابو راس» عضو جنبش مقاومتی حماس و رئیس «اتحادیه علمای فلسطین» در نوارغزه گفت‌وگویی را ترتیب داده و درباره ابعاد حضور مهم هنیه در بیروت با وی صحبت کرده است. این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند:

به نظر شما تاثیر برگزاری نشست رهبران گروه‌های فلسطینی در بیروت چه خواهد بود و تاکنون دستاورد‌های آن چه بوده است؟

بزرگترین تاثیر و اهمیتی که نشست بیروت در این مدت کوتاه داشته، نمایش روحیه وحدت و یکپارچه‌گرایانه در برابر رژیم صهیونیستی و توطئه‌های این رژیم است. در این نشست حضور پررنگ تمامی رهبران مقاومت را مشاهده کردیم و یک‌رنگ بودن آرای سیاسی در داخل جامعه فلسطین را اثبات کردیم.

مانند این نشست‌ها در سطح کوچک‌تر پیش‌تر هم برگزار شده بود، اما این دوره بخاطر اقدامات خیانت‌کارانه برخی سران عربی در مقابل مسئله فلسطین و اقدامات رژیم صهیونیستی در برنامه‌ریزی برای اشغال بخش‌هایی از اراضی ۱۹۶۷ فلسطینی توجهات بیشتری را به خود جلب کرد و در کنار آن سخنرانی اسماعیل هنیه و دیدار با دیگر رهبران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله آن را ویژه‌تر و مهم‌تر از قبل کرد.

رهبران جنبش فتح در جریان سخنرانی اسماعیل هنیه در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» حضور داشتند. اعضای این جنبش در خلال سال‌های گذشته با تشکیلات خودگردان و محمود عباس همکاری داشته اند تشکیلاتی که مقاومت را در کرانه باختری سرکوب کرد. به نظر شما این تعامل با حماس چه معنایی دارد؟

این تعامل مثبت است. در حال حاضر تغییرات و اتفاقات ضد فلسطین و مقاومت ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده و توسط برخی سران عربی، غربی و صهیونیستی شدیدا در حال گسترش است. بنابراین نیاز است تا جنبش‌های فلسطینی و مقاومت با یکدیگر ارتباط بهتری بگیرند و در یک تیم واحد بازی کنند.

اکنون دشمن اسرائیلی بیش از پیش به فکر دست‌اندازی به اراضی فلسطینی است که پس از جنگ ۱۹۶۷ در اختیارشان است یا بازپس گرفته شد. در مقابل این دشمن باید بدون اختلاف و دل‌چرکی‌ها ایستاد و مبارزه کرد.

توافق‌هایی مانند «اسلو» که زمانی میان تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر صهیونیستی صورت گرفت با شکست عمیق مواجه شد. اکنون این روند بایستی جای خود را به طور کامل با مقاومت مسلحانه عوض کند. صهیونیست‌ها مسئله را جدی گرفته اند؛ فلسطینی‌ها و اعضای محور مقاومت هم این بازی که آنان به راه انداخته اند را باید جدی بگیرند.

پناهندگان فلسطینی در جریان حضور اسماعیل هنیه در اردوگاه عین الحلوه به خوبی از او استقبال کردند و شعار‌های حمایت از مقاومت و مخالفت با سازش سر دادند، تعبیر این واکنش‌های مردمی چه می‌تواند باشد؟

من طی سال‌های گذشته بار‌ها (تقریبا) تمامی اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان را از نزدیک مشاهده کردم و دیدم که مردم در این اردوگاه‌ها چگونه به سختی و در محرومیت زندگی می‌کنند.

اردوگاه‌هایی به‌ویژه مانند «عین الحلوه» به‌شدت در محرومیت و نبود امکانات رفاهی به سر می‌برند. مردم فلسطین در خارج از سرزمین‌شان خواستار بازگشت به شهر‌ها و روستاهایشان هستند و یک ذره هم از خواست خود عقب نمی‌نشینند.

من در این لحظه بار دیگر به نمایندگی از جنبش حماس تاکید می‌کنم که این جنبش لحظه‌ای از مطالبات ملت فلسطین مبنی بر حق بازگشت (حق العودة) کوتاه نمی‌آید و تا آخرین قطره خون خود برای تحقق این هدف تلاش خواهد کرد. همانطور که برادرانم در جنبش حماس گفتند این حضور پر شور آوارگان فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه و استقبال از حضور اسماعیل هنیه نشان دهنده این است که ملت موضع‌اش یک چیز است؛ مقاومت مقاومت مقاومت.

نظر شما درباره دیدار میان سید حسن نصرالله و هنیه در بیروت چیست؟ آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سید حسن نصرالله و برادران ایرانی، اعضای فعال محور مقاومت هستند. آن‌ها بایستی از این پس (عادی‌سازی روابط حکام عرب) نقش فعالانه‌تری را در مقابل دشمن صهیونیستی ایفا کنند. اسرائیل در تمامی جنایت‌هایی که در منطقه در حال روی دادن است دست دارد؛ در عراق، سوریه و لبنان حتی عملیات‌های تروریستی در تهران؛ بنابراین لازم است که جریان مقاومت فعال‌تر شود.

ایجاد هرگونه شکنندگی و خیانت در محور عربی و اسلامی باعث می‌شود تا خنجر صهیونیست‌ها بیشتر در پیکره فلسطین فرو رود هر چقدر بیشتر اینگونه اقدامات خیانتکارانه صورت گیرد مسئله فلسطین و آزادسازی آن با موانع بیشتری روبه‌رو می‌شود.

اما من به شما اطمینان می‌دهم که ملت فلسطین در خلال این روز‌ها و ماه‌ها در کرانه باختری و نوارغزه فعال‌تر عمل می‌کند؛ شما خبرهایی مبنی بر اجرای عملیات‌های شهادت‌طلبانه و زخمی شدن و هلاکت نظامیان صهیونیستی را می‌شنوید این‌ها کار‌هایی است که از دست جوانان مقاومت مردمی کرانه باختری فلسطین برمی‌آید، کشور‌های اسلامی و عربی هم بایستی برای بیرون راندن دشمن واحدمان رژیم صهیونیستی گام‌های مختص به خودشان را برداشته و نهایت توان خود را به کار گیرند.

منبع: قدسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اگر خروجی این نشست سران عالی مقاومت منتج به این نتیجه شود که تمام مرزهای زمینی - هوائی - دریائی کشورهای محورمقاومت در یک عملیات مشترک گسترده تمام توان موشکی خود را در یک عملیات مشترک و همزمان و دقیق محاسباتی بسوی دشمن مشترک نشانه روی کنند ریشه تمام فتنه های عملی و غیرعملی دشمنان محورمقاومت در هم شکسته خواهد شد بطور نمونه اگر از مرزهای سوریه از مرزهای لبنان از مرزهای عراق همزمان و دقیق و حساب شده به مواضع صهیونیستی موشک نقطه زن شلیک شود اسرائیل پودر خواهد شد و دیگر وجود نخواهد داشت تا با حکام مرتجع و جاهل شیرده عرب متحد شود..................
آخرین اخبار