۱۰۰ بازرس بر سلامت محیط مدارس سیستان و بلوچستان نظارت می‌کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افزون‌بر ۱۰۰ نفر از بازرسان سلامت محیط این دانشگاه با حضور در سطح مدارس بر اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی نظارت می‌کنند.

دکتر محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: همزمان با بازگشایی مدارس دغدغه حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان سلامت دانش آموزان است.

او ادامه داد: استمرار برنامه‌های آموزشی مدارس در این موقعیت حساس نیازمند رعایت یک سری از الزامات و دستور العمل‌های جدی سلامت بوده که لازم است دانش آموزان و والدین به این قوانین پایبند باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان با تمامی توان در کنار آموزش و پرورش از سلامت دانش آموزان صیانت می‌کنند تا هم روند آموزش استمرار یابد و هم از سلامت دانش آموزان و مردم صیانت شود لذا پایدار ماندن این شاخص مستلزم عزم جدی دانش آموزان بر رعایت اصول بهداشتی است.

او با بیان اینکه زنگ‌های تفریح دانش آموزی زنگ خطر شیوع کروناست گفت: حذف آبسردکن های مدارس و استفاده دانش آموزان از آب بطری شده الزامی است.

هاشمی شهری ادامه داد: در سه روز از بازگشایی مدارس حدود ۱۰۰ مدرسه در مرکز سیستان و بلوچستان مورد بازدید بازرسان این دانشگاه قرار گرفته و آنچه که بیشتر از سایر موارد مورد تاکید بازرسان بوده تجمع دانش آموزان در زنگ‌های تفریح و در زمان تعطیلی مدارس است که باید با شیوه‌های خاصی کنترل شود.

او اظهارداشت: همکاران ما با ارائه یک سری از الزامات و دستورالعمل های بهداشتی از ابتدای بازگشایی مدارس در مراکز آموزشی حضور یافته که در صورت رعایت این شیوه‌ها قطعا دچار آسیب‌های حداقلی ناشی از بیماری کرونا خواهیم شد و لازم است که همه مربیان، دانش آموزان و والدین نسبت به رعایت این دستور العمل‌ها پایبند باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: ضروری است افراد از دست دادن و رو بوسی با یکدیگر پرهیز و هر یک از معلمان و دانش آموزان ماده ضد عفونی کننده شخصی به همراه داشته باشند.

او  افزود: همچنین فاصله حداقل یک متر به منظور پیشگیری از بروز ویروس، رعایت و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی استفاده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک، دستکش و دستمال کاغذی در استفاده از دکمه‌های آسانسور و دستگیره‌های درب و محل‌های لمس مشترک، عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیزکردن میز و صندلی و سایر وسایل، خودداری از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی، بهره‌گیری از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ایمن در نمازخانه‌ها و پرهیز از همراه داشتن هرگونه وسایل اضافی از قبیل وسایل الکترونیکی، ساعت، وسایل تزئینی، کتاب‌های کمک آموزشی را از جمله موارد مهم در مدارس عنوان کرد که باید رعایت شود.

او  گفت: گچ و یا ماژیک وایت برد مورد استفاده معلمان و دانش آموزان جدا باشد و در صورت امکان، دانش‌آموزان گچ و ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: معلمان و دانش‌آموزان، لیوان کاغذی یک‌بار مصرف و یا قمقمه شخصی و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند.

او  با بیان اینکه فعالیت بوفه‌ها و پایگاه تغذیه سالم مدارس ممنوع است، افزود: دانش آموزان و کارکنان از آب‌ بطری شده و هر گونه نوشیدنی که قبل از مصرف روی بطری آن شسته شده استفاده کنند.

هاشمی شهری ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود دانش آموزان میان وعده خود را در منزل تهیه و برای استفاده با بسته بندی مناسب به مدرسه بیاورند و از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ‌های خانگی خودداری شود.

او اظهارداشت: هر روز قبل از ورود دانش‌آموز به سرویس ایاب و ذهاب مدرسه (صبح، قبل از انتقال دانش‌آموز به مدرسه و پس از اتمام مدرسه و قبل از انتقال دانش‌آموز به خانه) وسیله نقلیه گندزدایی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: سطوح دارای تماس مشترک نظیر دیوار و کف، درها، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، کلید و پریزها، وسایل عمومی و نظایر آن با دستمال تمیز و خشک شده و سپس گندزدایی شود.

او بیان کرد: در مدارس دو نوبته حداکثر سه ساعت فاصله نیاز است تا زمان کافی برای ضدعفونی کردن محیط مدرسه برای ورود شیفت بعدی دانش آموزان وجود داشته باشد.

هاشمی شهری افزود: در صورت نیاز به وسایل گرمایشی هر یک ساعت یکبار هوای کلاس‌ها تهویه شود و پنچره‌ها به مدت ۱۰ دقیقه باز باشد.

اوگفت: نهایت دقت بر لزوم تهویه مناسب و طبیعی در تمام قسمت کلاس‌ها، آزمایشگاه، نمازخانه و سالن‌ها انجام شود و در صورت بهره‌گیری از کولر، ضمن گندزدایی کامل وسائل و ادوات کولر، هر یک ساعت نیز تهویه طبیعی کلاس با باز کردن درب کلاس و پنجره‌ها انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهارداشت:دستشویی‌ها روزانه حداقل ۲ بار در طول ساعات کار مدرسه و یک‌بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده گندزدایی شوند.

او ادامه داد: در خصوص جداسازی و یا شستشوی روزانه لباس مدرسه دانش آموزان و وارد نکردن آن به فضای عمومی خانه به دانش آموزان و والدین تأکید شود.

هاشمی شهری بر عدم استفاده از وسایل ورزشی مشترک در مدارس تاکید کرد و افزود:در صورت وجود وسایل ورزشی و بازی دانش آموزان به‎طور مستمر گندزدایی وحتی‌الامکان استفاده نشود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار