علوی گفت: تکامل کودکان تحت تاثیر دوران شیرخوارگی است و افراد دارای اختلالات تکاملی و تاخیر تکامل نیازمند توجه ویژه هستند.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: وضعیت زندگی در طول دوران شیرخوارگی و ابتدای کودکی تاثیر قابل توجهی بر تکامل کودکان دارد و شیرخواران و کودکانی دارای مشکلات جسمانی یا محیطی برای تکامل مطلوب و مناسب نیازمند توجه ویژه هستند.

او دوران کودکی را مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله رشد و شکل‌گیری شخصیت و هویت انسان دانست و افزود: سلامت جسمی، روانی و عقلی انسان و در بعد وسیع‌تر جامعه، وابستگی مستقیمی به چگونگی و کیفیت این دوره از زندگی دارد.

علوی با بیان اینکه مراقبت از کودک، حمایت، آموزش، رشد و تکامل مطلوب از دوره لقاح آغاز شده و نه تنها مراقبت کودک بلکه مراقبت از مادر نیز برای بقا و رشد و تکامل کودک حائز اهمیت است، بیان داشت: کودکان نسبت به سایر اطفال بیشتر به اختلالات تکاملی یا تاخیر تکامل دچار می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: این مسئله زمینه ساز بروز انواع و درجات مختلفی از معلولیت‌های حرکتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی در آن‌ها می‌شود و برای پیشگیری از وقوع چنین مسائلی لازم است با تشخیص زودهنگام مشکلات آن‌ها و انجام مداخلات به موقع، از بروز تاخیر یا اختلال تکامل جلوگیری کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه شیوع اختلالات تکاملی در کودکان ۱۲ ماهه حدود ۲ تا ۳ درصد است و با افزایش سن و در سنین مدرسه به بیش از ۱۰ در صد افزایش می‌یابد، اظهار داشت: برنامه غربالگری تکاملی کودکان با هدف تشخیص سریع و به موقع کودکانی که روند تکاملی غیرطبیعی دارند اجرا می‌شود.

او ادامه داد: برای انجام مداخله به موقع به منظور اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان و نهایتا پیشگیری از بروز معلولیت در آنها، برنامه غربالگری تکامل برای کودکان زیر ۵ سال در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و پایگاه‌های سلامت وخانه‌های بهداشت در حال اجرا است و در صورت شناسایی کودکان دچار مشکلات تکاملی، به مرکز جامع تکامل ارجاع داده می‌شوند و در این مرکز همه خدمات توانبخشی جهت درمان کودک ارائه می‌شود.

علوی در پایان ضمن تاکید بر لزوم توجه خاص به تکامل کودکان در سنین زیر ۵ سال بیان کرد: هزینه‌ای که در این زمینه می‌شود، در واقع به منزله سرمایه‌گذاری بوده و در نهایت موجب کاهش هزینه‌های بخش سلامت می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار