توافق تروئیکای اروپا درباره رد تلاش آمریکا برای پیشبرد مکانیسم ماشه

وزیران خارجه انگلیس، اروپا و آلمان تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را مردود اعلام کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، براساس پیامی توئیتری که در حساب کاربری وزارت خارجه آلمان منتشر شده، وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه بر سر رد تلاش آمریکا برای پیشبرد سازوکار موسوم به مکانیسم ماشه علیه ایران توافق کردند.

در این پیام آمده است: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه برای هماهنگی بیشتر در راستای حفظ برجام با یکدیگر دیدار کردند.

در نتیجه این نشست اعلام شد که باید با تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه مقابله شود. سه کشور اروپایی ضمنا مدعی شدند که ایران باید فورا به طور کامل به تعهدات برجامی خود بازگردد.

همچنین در این نشست، «جوزپ بورل» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طریق ارتباط ویدئویی به حاضران ملحق شد.

بر اساس توافق هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) بین ایران و شش قدرت جهانی منعقد شد، شورای امنیت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد و در مقابل تهران هم برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داد.

متعاقبا پس از امضای توافق هسته‌ای ایران در وین، قطعنامه ۲۲۳۱ به اتفاق آرا به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسید. اکنون آمریکا می‌خواهد با استناد به یک بند از قطعنامه مذکور، تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده علیه ایران را بازگرداند. تلاش ضدایرانی آمریکا در حالی است که این کشور در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) طی اقدامی یک‌جانبه گرایانه از توافق هسته‌ای خارج شد.

اکنون این تصمیمِ تروئیکای اروپایی درحالی گرفته شده که حدود دو هفته پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران با استفاده از مکانیسم ماشه خبر داد.

آمریکا پس از ناتوانی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه تهران است. شکست قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت واکنش‌های مختلفی از سوی سران آمریکایی به همراه داشت. به طور مثال، «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شاهد آن بودیم که شورای امنیت قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کرد. این اقدام اشتباهی بزرگ بود و احتمال تقابل نظامی با ایران را افزایش می‌دهد».

اتحادیه اروپا پیش از این نیز اعلام کرده بود که آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار