حجت الاسلام رئیسی مطرح کرد؛

نباید هیچ نقطه‌ای از کشور برای متخلفان و توزیع‌کنندگان موادمخدر امن باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: نیروی انتظامی در خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها، مفاسد و افراد شرور است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه امروز چهارشنبه طی سخنانی در گردهمایی سراسری فرماندهان، رؤسا و معاونان ناجا با اشاره به تاثیر تقوا در کارآمدی و تضمین سلامت مجموعه‌های سازمانی گفت: رمز تاثیرگذاری و کارآمدی مجموعه و سازمانی که می‌خواهد موفق باشد، آن است که در همه امور و برنامه‌ها، خداوند را محور قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اهمیت نظم فردی و سازمانی و اجتماعی در تمامی مجموعه‌ها از جمله نیروی انتظامی گفت: رمز اساسی برای اثر بخشی نیروی انتظامی آن است که در درون این سازمان عظیم نظم به عنوان عنصر محوری در همه امور نقش‌آفرین باشد. تجلی نظم در نیروی انتظامی برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدبرانه، بکارگیری سامانه‌های فناورانه، اتخاذ تصمیمات متناسب و انجام فرماندهی و عملیات دقیق و به‌ موقع است.

وی آسیب شناسی در مجموعه نیروی انتظامی را یکی از جلوه‌های نظم در این نیرو دانست و گفت: در امر آسیب‌شناسی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اتخاذ کدام روش‌ها و رویکرد‌ها به احقاق‌حق و تسهیل امور مردم و حفظ امنیت جامعه و برخورد با ناهنجاری‌ها منجر می‌شود.

اهمیت نظارت مستمر بر مجموعه تحت امر در فرماندهی نیروی انتظامی

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت نظارت دائمی و مستمر بر مجموعه تحت امر در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: اتخاذ کنترل و نظارت بر مجموعه تحت امر به معنای بی‌اعتمادی به آن‌ها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد و تضمین سلامت مجموعه است؛ لذا برای صیانت از سلامت مجموعه تحت امر، انجام کنترل و نظارت مستمر ضروری است و این یکی از وظایف مدیران و فرماندهان در همه سازمان‌ها از جمله سازمان عظیم نیروی انتظامی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: نیروی انتظامی از آن جهت که در خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها و مفاسد و مفسدان اقتصادی و افراد شرور و اخلالگران امنیت اجتماعی است، لذا صیانت از سلامت این مجموعه از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است.

ضرورت بکارگیری سامانه‌های فناورانه در مجموعه نیروی انتظامی

وی با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن بکارگیری سامانه‌های فناورانه در مجموعه نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی برای توسعه اشراف اطلاعاتی و بسط دامنه بازدارندگی خود باید هر چه بیشتر به سامانه‌های فناورانه مجهز شود و از این طریق به همه افراد متخلف و مجرم فهمانده شود که در تمام نقاط زیر ذره‌بین پلیس قرار دارند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت توسعه ارتباط الکترونیک میان مجموعه نیروی انتظامی و بخش‌های مختلف قوه قضاییه گفت: توسعه و گسترش ارتباط الکترونیکِ تعریف شده و امنیت محور میان مجموعه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در جهت افزایش امنیت اجتماعی نقش موثری دارد.

ظرفیت مطلوب نیرو‌های مردمی برای یاری رساندن به پلیس

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به ظرفیت مطلوب نیرو‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد برای یاری رساندن به پلیس افزود: نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و شناسایی جرم و مجرمین می‌تواند از ظرفیت نیرو‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بهره گیرد و این امر در حصول توفیقات برای پلیس بسیار راهگشاست.

وی در ادامه با بیان اینکه باید از هر اقدامی که مردم را دچار نگرانی و دغدغه می‌کند، پرهیز شود، گفت: چه در امور قضایی و چه در امور انتظامی و چه در سازمان‌های دولتی باید در جهت امیدوار کردن مردم تلاش شود. در همین راستا ضرورت دارد مشکلات و کاستی‌های موجود در یک دستگاه در سلسله‌مراتب و سازمان اداری مرتفع شود و از منتقل کردن این مشکلات و کاستی‌ها به مردم پرهیز شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ سازمانی در کشور به اندازه نیروی انتظامی با قوه قضاییه در ارتباط نیست، گفت: مردم کاستی‌ها و موفقیت‌های دو مجموعه قوه قضاییه و نیروی انتظامی را به صورت یکجا و در قالب یک مجموعه می‌بینند؛ لذا ضرورت دارد هم‌افزایی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هر چه بیشتر افزایش یابد.

«مهربانی»، «اقتدار» و «تدبیر» سه نکته محوری در ارتباط با نیروی انتظامی

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه «مهربانی»، «اقتدار» و «تدبیر» را سه نکته محوری در ارتباط با نیروی انتظامی دانست و گفت: نیروی انتظامی باید ملجاء و پناهگاه مردم و افراد مورد ظلم واقع شده باشد و به مانند عدلیه به‌مثابه پدری مهربان برای مردم و مظلومان عمل کند.

وی اقتدار نیروی انتظامی را امری بسیار مهم دانست و گفت: اقتدار و قاطعیت پلیس یعنی به صورت قانونمند و با قدرت عمل کردن؛ بنابراین اقتدار و قاطعیت به معنای تجاوز به حقوق مردم نیست؛ آنچه در پلیسِ آمریکا و اروپا امروز مشاهده می‌شود، تجاوز به حقوق مردم و سلب آزادی و حیات آنهاست.

رئیس قوه قضاییه در ادامه انجام بموقع امور را امری بسیار تعیین کننده در ماموریت‌های نیروی انتظامی دانست و گفت: بدون تردید باید برای توسعه کمی و کیفی امکانات پلیس جهت خدمت‌رسانی مطلوبتر به مردم تلاش شود؛ اما باید توجه داشت که با افزایش بهره‌وری می‌توان با همین امکانات موجود و همین عِده و عُدّه، اقدامات موثری را برای تضمین امنیت مردم و مقابله با مخلان امنیت آن‌ها انجام داد.

نقش تعیین‌کننده تحقیقات و بررسی‌های پلیس در پیشبرد پرونده‌های قضایی

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به نقش تعیین‌کننده تحقیقات و بررسی‌های پلیس در پیشبرد پرونده‌های قضایی گفت: تحقیقات میدانی و بررسی‌های مقدماتی در نیروی انتظامی پیرامون پرونده‌ها در جهت کاهش اطاله دادرسی‌ها و اتقان آراء قضایی بسیار تأثیرگذار است؛ لذا به هر میزان که تحقیقات میدانی و بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته در نیروی انتظامی از دقت بیشتری برخوردار باشد، به همان میزان نیز اطاله دادرسی‌ها کاهش و اتقان آرای صادره در مراجع قضایی افزایش می‌یابد.

وی گفت: ما انتظار داریم فرماندهی ناجا تدبیری کنند تا موضوعات ارجاعی از ناحیه قضات و مراجع قضایی به مجموعه نیروی انتظامی، با دقت و سرعت بیشتری مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرند.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از اقدامات نیروی انتظامی در راستای کشفیات در حوزه مواد مخدر و جرائم دیگر گفت: انتظار ما آن است که آن دسته از موارد و جرائم که در کشف آن‌ها موفقیت حاصل نشده است، با اقدامات و تدابیر متفاوتی از ناحیه نیروی انتظامی مورد کشف قرار گیرند؛ چرا که این کشفیات در رسیدگی به پرونده‌ها و احقاق حق مردم بسیار تاثیرگذار است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به موضوع تشکیل پلیس قضایی که بعد از شهادت آیت‌الله بهشتی مطرح شد، گفت: اشراف مجموعه نیرو‌های پلیس به موضوعات قضایی امری ضروری و راهگشاست و به هر میزان که آشنایی نیرو‌های پلیس با امور و فرآیند‌های قضایی بیشتر باشد، به همان میزان نیز همکاری‌های مجموعه دست اندرکاران امور قضایی با نیرو‌های پلیس توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی بعنوان ضابط دستگاه قضایی از ویژگی‌ها و اقتضائاتی برخوردار است، گفت: نیروی پلیس به عنوان ضابط دستگاه قضایی اقتضا می‌کند که از دانش قضایی و ارتباط با مجموعه‌های قضایی برخوردار باشد و ضروری است که این اقتضائات روز به روز تقویت شود.

اهمیت افزایش نظارت‌ها بر تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش نظارت‌ها بر تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های موجود در کلانتری‌ها گفت: لاجرم در فرآیند رسیدگی به یک موضوع باید افرادی در مراحل تحقیقات مقدماتی در کلانتری‌ها نگهداری شوند؛ در همین راستا افزایش نظارت‌ها بر تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های موجود در کلانتری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت امر اطلاع‌رسانی در مورد پرونده‌های مورد بررسی گفت: اصل اطلاع‌رسانی پیرامون اقدامات صورت گرفته در رابطه با پرونده‌های مورد بررسی از ناحیه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی موجب امیدواری بیشتر مردم می‌شود؛ اما باید توجه داشت که قبل و در حین انجام تحقیقات مقدماتی پیرامون پرونده‌های مورد بررسی باید روند اطلاع رسانی با احتیاط همراه باشد تا فرآیند رسیدگی به پرونده دچار مشکل نشود.

وی تصریح کرد: در فرآیند اطلاع رسانی به مردم پیرامون یک پرونده در حوزه «کشف» و «رسیدگی» و «کیفر» باید یکپارچگی اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد و به این صورت نباشد که در یک حلقه رسیدگی، امر اطلاع رسانی صورت گیرد و در حلقه‌های دیگر رسیدگی، مردم از روند پرونده بی‌اطلاع بمانند.

نباید اجازه دهیم هیچ نقطه‌ای از کشور برای مجرمین امن باشد

رئیس قوه قضاییه در ادامه خطاب به فرماندهان ناجا تأکید کرد: مطلقاً نباید اجازه دهیم هیچ نقطه‌ای از کشور - اعم از شهر یا روستا، نقاط مرزی یا داخلی- برای افراد متخلف و مجرم و معتادان متجاهر و توزیع کنندگان جزئی و کلی مواد مخدر، امن باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت تقدیر از بخش مرزبانی ناجا و تجلیل از شهدای مرزبانی گفت: تعداد شهدای مرزبانی ناجا بیانگر آن است که چشمان تیزبین مرزبانان ما اجازه ورود عناصر ناامن‌کننده به داخل کشور را نمی‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش دقت نیرو‌های پلیس در فرآیند دستگیری افراد مظنون و متهم گفت: به هر میزان که فرآیند دستگیری افراد مظنون و متهم توسط نیروی انتظامی دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر باشد، به همان میزان نیز فرآیند رسیدگی‌های قضایی از دقت بیشتری برخوردار خواهند بود.

امروز به گستره همه داشته‌هایمان از ناحیه دشمن تهدید می‌شویم

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بستر گام دوم انقلاب، موضوع امنیت در زمره نکات محوری است، گفت: امروز به گستره همه داشته‌هایمان از ناحیه دشمن تهدید می‌شویم؛ لذا دیده‌بان‌های تیزبین کشور در مجموعه‌های قضایی و انتظامی و سایر مجموعه‌ها باید با دقت و بصیرت مراقبت کنند و نگذارند افرادی که به دنبال نفوذ و توطئه و فتنه و اخلال در امنیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه هستند، توفیق پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان خاطر نشان کرد: علیرغم همه تهدیدات علیه کشور ما، امروز به برکت هدایت‌های مقام معظم رهبری و حضور مقتدرانه نیرو‌های انتظامی و قضایی و آحاد مردم، امنیت ما از همه زمان‌ها بیشتر است و باید این وضعیت را ارتقاء دهیم.

اولویت‌های ۹ گانه نیروی انتظامی در سال ۹۹

در ابتدای گردهمایی سراسری فرماندهان، رؤسا و معاونان ناجا که امروز چهارشنبه در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی اظهار داشت: نیروی انتظامی به سبب کثرت و تنوع ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها، در اقصی نقاط کشور حاضر است و امسال نیز با توجه به شیوع کرونا، ماموریت‌های نیروی انتظامی در راستای یاری رساندن به مردم و درمانگران کشور مضاعف شده است.

فرمانده کل ناجا، با اشاره به اولویت‌های ۹ گانه نیروی انتظامی در سال ۹۹ گفت: ارتقاء و توسعه اشراف اطلاعاتی، یکپارچه سازی بانک‌های اطلاعاتی درون و برون سازمانی، توسعه کمی و کیفی خدمات انتظامی و پیشگیری و توسعه اقدامات مقابله‌ای با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سلاح و مهمات اهم اولویت‌های ناجا در سال جاری است.

وی با اشاره به کشفیات مواد مخدر توسط نیروی انتظامی گفت: بیش از ۹۸ درصد از کشفیات مواد مخدر در کشور توسط ناجا صورت می‌گیرد و در ۵ ماه اول امسال، ۹۰۰ تن کشفیات مواد مخدر داشتیم.

اشتری در ادامه به راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصادی و مبارزه همه جانبه با مفاسد اقتصادی توسط نیروی انتظامی با هماهنگی دادستان‌های سراسر کشور اشاره کرد.

فرمانده ناجا در پایان تحقق پلیس هوشمند مبتنی بر سامانه‌های نوین و مقابله با جرایم سایبری را از جمله اولویت‌ها و اهداف اصلی ناجا در سال جاری دانست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فقط توزیع کنندگان مواد مخدر اختلاس گرا مسئولان دزد کاری بهشون نباید داشت،چقد حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
ارادت اقای رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
سردار محترم تا کی فقط شعار میدهید.اگر پلیس به وظایف ذاتی خود عمل میکرد وضع کشور از نظر امنیت-مواد مخدر-بی بندوباری-جرم-جنایت-فحشا-سرقت و...اینگونه نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
زنده باد آقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
درود بر سید بزدگوار اعدامشان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اعدامشان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
تو شهر ما مواد فروشی ها به راحتی انگار نقل و نبات برا معتادها میارن همه هم علنی میدونن متاسفانه هرچی گزارش میدیم راه به جای نمیبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
در شهرستان دماوند و گیلاوند هم وضع همینطور هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
شهر شما کجاست
آخرین اخبار