یک منبع آگاه در ریاست جمهوری الجزایر از احتمال استعفای رئیس دولت وفاق ملی لیبی در آینده نزدیک به دلیل فشارهای خارجی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک منبع آگاه در ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی که مورد تایید سازمان ملل است تا ساعاتی دیگر استعفا خواهد کرد.

این منبع گفت «انتظار می‌رود آقای فائز السراج در ساعات آینده به دلیل فشارهای زیاد استعفا کند.»

روز گذشته نیز خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات آگاه گزارش کرده بود سراج قصد دارد استعفای خود را در پایان هفته اعلام کند و قبلاً آن را با سیاستمداران لیبیایی و بین‌المللی در میان گذاشته است.

احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی که تحت فرماندهی خلیفه حفتر و مخالف دولت وفاق ملی است، نیز در این باره پیش‌تر گفته بود «سراج تحت فشار شدید گروه‌های مسلح، فتحی باشاغا، وزیر کشور ترکیه و تعدادی دیگر از کشورها که پروژه هژمونی خارجی بر منابع لیبی را اجرا می‌کنند، قرار دارد.»

از زمان مرگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ لیبی میان دو قدرت تقسیم شده است: خلیفه حفتر شرق این کشور را به کنترل خود درآورده است و دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج کنترل مناطق مرکزی و طرابلس، پایتخت، را در دست دارد. در آوریل سال گذشته میلادی، نیرو‌های خلیفه حفتر با این هدف که کنترل طربلس را از دست دولت وفاق ملی خارج کنند به این شهر حمله کردند و درگیری‌ها در لیبی از آن زمان آغاز و تاکنون ادامه دارد.

کشور‌های مختلفی بنا به منافع خود در اوضاع این کشور آفریقای شمالی دخالت دارند، هرچند در ظاهر برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کنند. ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کند و پیشتر نیز توافق همکاری با این دولت را امضا و به دنبال آن نیرو و تجهیزات نظامی به این کشور اعزام کرده است. نیرو‌های خلیفه حفتر که از حمایت روسیه، امارات، مصر و غرب برخوردارند مخالف همکاری ترکیه با دولت وفاق ملی هستند و نیرو‌های ترکیه را هدف قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار