واکنش مکرون به اظهارات اخیر وزیر دفاع ترکیه

امانوئل مکرون در واکنش به اظهارات تند اخیر وزیر دفاع ترکیه درباره نقش پاریس در بحران مدیترانه شرقی، آنکارا را به شروع یک گفت و گوی منطقی و دور از هرگونه ساده‌لوحی دعوت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، امروز و در واکنش به سخنان حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که فرانسه را به تلاش برای تشدید تنش‌ها در دریای مدیترانه متهم کرده بود، آنکارا را به گفت وگو‌های منطقی در این زمینه دعوت کرد.

مکرون در توئیتی که به زبان ترکی منتشر کرد، نوشت «ما در آزاکسیو (شهری در جزیره کرس فرانسه) پیام روشنی به ترکیه فرستادیم: بیایید گفت و گوی مسئولیت پذیرانه‌ای را با حسن نیت، بدون ساده لوحی، دوباره آغاز کنیم. اکنون این فراخوان پارلمان اروپاست. به نظر می‌رسد که این فراخوان شنیده شده است. بیایید به جلو حرکت کنیم.»

ترکیه روز گذشته فرانسه را به تشدید تنش‌ها در مدیترانه شرقی و غیرممکن کردن حل مشکلات این منطقه متهم کرد. وزیر دفاع ترکیه در یک مصاحبه اختصاصی با «کانال ۴» انگلیس درباره نقش فرانسه در تحولات مدیترانه گفت «مکرون تلاش می‌کند نقش ناپلئون را که دو قرن پیش درگذشت بازی کند، اما به اندازه کافی برای این کار قدرت ندارد.» او گفت مکرون سعی دارد در دریای مدیترانه نقشی برای خود دست و پا کند تا به این ترتیب مشکلات خود را داخل کشور فرانسه حل کند. آکار اضافه کرد «این در محدوده اختیارات اتحادیه اروپا نیست که مرز‌ها را در دریای مدیترانه مشخص کند.»

پیشتر نخست‌وزیر یونان طی سخنانی از ترکیه خواست در مواجهه با مسائل مربوط به دریای مدیترانه عاقلانه رفتار کند.

همزمان با اوج گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و یونان، آتن خطرات از سوی ترکیه را پررنگ خوانده و گفته است که ترکیه تهدیدی برای صلح در شرق دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

ترکیه عملیات اکتشاف منابع نفتی را در اطراف جزیره‌ای متعلق به یونان آغاز کرده و همین موضوع نگرانی یونان را برانگیخته است. همزمان، آماده‌باش نظامی در یونان به حداکثر خود رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار