مدیرکل صدا و سیما خراسان رضوی:

تحلیل رسانه ای جنگ تحمیلی برای نسل جدید نیاز به ادبیات تعقلی دارد

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: بیان علمی مباحث جنگ در رسانه ها، ظرافت‌هایی را می‌طلبد که کار ساده‌ای نیست، باید تحلیلی صحیح از تاریخ جنگ تحمیلی به نسل جدید ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: این حماسه یادآور ایثارگری‌های مردمانی است که حفظ حیات انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن و پاسداشت وطن و زنده نگاه داشتن عزت و شرف و آرمان و دفاع از خاک و کیان را، در پرتو پیروی و لبیک به ندای رهبری دینی و اسلامی، وظیفه دینی و ملی و افتخار و عزت خود دانسته و در این راه با جانفشانی و شهادت طلبی، برگی زرین و ماندگار برای همیشه تاریخ پر فراز و نشیب ملت بزرگ ایران آفریدند.
 
او افزود: امسال چهلمین سال حماسه دفاع مقدس را گرامی می‌داریم، حماسه‌ای که نشان از برحق بودن ملت و کشور در مقابل نظام سلطه جهانی بوده و از طرفی بیانگر مظلومیت و تحمیل جنگی ظالمانه و نابرابر را بر ملت و نظام و کشور جمهوری اسلامی و خلق حماسه‌ای پرفروغ است.
 
مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: ضروری است برای همیشه این رویداد بزرگ، زنده و برجسته حفظ و بیان گردد و با بازخوانی و انعکاس آثار و دستاورد‌های آن، نسل‌های بعدی بتوانند این برگ از تاریخ کشور و انقلاب اسلامی را به خوبی شناخته و درک نموده و از آن درس و الگو گرفته و همواره با عزت و افتخار از آن یاد کنند.

نصرپور بیان کرد: در این میان رسانه‌ها خصوصاً رسانه ملی نقش محوری دارند که با اهتمام به اهمیت گام دوم انقلاب ضرورت دارد تا با پرداخت و تبیین و معرفی شایسته و موثر این حماسه، در بزرگداشت هفته دفاع مقدس و آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در جهت ارتقای مولفه‌های مختلف آن از جمله فرهنگ ایثار و شهادت، ایفای نقش فعال کنند.

او تصریح کرد: نسل جدید که جنگ را ندیده است نیاز به ادبیاتی دارد که تعقلی باشد. بیان علمی مباحث جنگ و توصیف معنوی آن دوران در رسانه ها، ظرافت‌هایی را می‌طلبد که کار ساده‌ای نیست چرا که ما باید تحلیلی نسلی، نگرشی منصفانه و قضاوتی صحیح از تاریخ جنگ تحمیلی به جامعه بویژه جوانان ارائه دهیم.
 
مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تاکید کرد: در رابطه با دفاع مقدس آنچه مشاهده می‌شود این است که اغلب موارد یاد شده پیرامون دفاع مقدس، تابعی از صورت بندی فرهنگی دهه ۶۰ است. 

نصرپور اظهار کرد: مخاطبان رسانه ها، صرفاً روایات و ادبیات دفاع مقدس را دریافت نمی‌کنند. چه بسا این گونه روایات را نپسندند، اما در لایه‌های زیرینِ این روایات، مبانی عالی اخلاقی و ارزش‌هایی نهفته است که همه پسندتر است و کمتر نقدپذیر.

او افزود: رسانه‌ها نیز باید علاوه بر پر رنگ کردن نقش مردم در محتوایی که مستقیم به دفاع مقدس می‌پردازد در القای معانی ضمنی در دیگر برنامه ها، به مردم و همبستگی ایشان، عنایت ویژه داشته باشند.
 

بیشتربخوانید


مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: سختی، انسان را آبدیده می‌کند چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز جنگ هشت ساله را موجب قوی شدن و نشان دار شدن «نخبگانِ شجاع» می‌دانند. به همین منظور رسانه‌ها وظیفه دارند فرهنگ تلاش و پذیرش سختی را در جامعه تسری دهند. 

نصرپور بیان کرد: به فرموده معظم له، جنگ کار پیچیده‌ای است. رسانه‌ها اگر می‌توانند باید نسل جوان را برای درک این پیچیدگی ها آماده کنند اگر چه به نظر می‌رسد جوانان انقلابی زودتر از رسانه‌ها پیچیدگی‌ها را درک و هضم می‌کنند.

او تصریح کرد: این روز‌ها عبارت کمک مومنانه زیاد به گوش می‌رسد، در سال ۸۷ رهبری معظم انقلاب از معجزه حضور مومنانه و پرتلاش نیرو‌های بسیج در جنگ تحمیلی سخن گفته اند. بسیج (همبستگی مردم) و ایمان را می‌توان دو کلید واژه قابل تامل در پرداختن به جهاد یعنی همان دفاع مقدس در رسانه‌ها تبیین کرد. ایشان در بیان دیگری پیرامون دفاع مقدس فرموده اند اگر یک ملت حول محور «ایمان به خدا» و «عمل صالح» جمع شوند، معجزاتِ نشدنی یکی پس از دیگری قابل شدن خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تاکید کرد: باید توجه داشت جنگ تحمیلی برای ما به فرموده رهبری معظم انقلاب «جنگ دفاعی» بود نه «جنگ تهاجمی». شاید به همین دلیل، بهتر است عبارت «دفاع مقدس» به جای «جنگ تحمیلی» با دقت و حساسیت مورد استفاده واقع شود. در تصویر کردن دفاع مقدس باید غیرت، تعصب و وفاداری به آرمان ها در فرم و محتوای رسانه ای، مدنظر باشد.

نصرپور اظهار کرد: جوهره یک ملت به سادگی تغییر نمی‌کند، اگرچه تصویر جامعه در زمان دفاع مقدس با جامعه کنونی بسیار متفاوت است، ولی این جوهره در بزنگاه‌ها و در همین برهه زمانی هم خود را بروز می‌دهد مانند قدردانی عظیم و بی نظیر مردم ایران از سردار رشید خود سپهبد شهید قاسم سلیمانی - از این رو رسانه‌ها باید با تعمق در روانشناسی، تاریخ، جامعه شناسی و ... و به مدد تکنیک‌های رسانه ای، این جوهره را احصا و به مرور زمان تقویت کرده و اشاعه دهند. می‌توان این جوهره را به نقطه اشتراک و همبستگی ملی، بدل کرد.

او افزود: خیلی از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک ما فارغ از صنایع دفاعی، برکت دفاع هشت ساله ماست که تبدیل به سرمایه ملت ایران شده است. رسانه‌ها وظیفه دارند مردم را نسبت به موجودیشان و آن چیز که مال آنهاست آگاه سازند تا در محافظت از آن، همراهی کنند.

راهبرد‌ها و راهکار‌های رسانه‌ای در حوزه دفاع مقدس

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: دو اصل در حوزه دفاع مقدس باید نصب العین رسانه‌ها باشد نخست جلوگیری از تحریف و دیگری فراموشی آن، «روایت صادقانه از دفاع مقدس» و پرهیز از افراط در جبهه خودی و تفریط در جبهه دشمن به باورپذیری و اقناع افکار عمومی کمک می‌کند.

نصرپور بیان کرد: عبارت «دفاع مقدس» بجای «جنگ تحمیلی» با دقت و حساسیت در رسانه‌ها مورد استفاده واقع شود، تغییر نگرش آحاد جامعه خاصه نوجوانان و جوانان نسبت به دفاع مقدس و رزمندگان این حماسه عظیم که تحت تاثیر سم پاشی‌ها و شبه زائی‌های رسانه‌های معاند، آسیب فراوانی دیده است از مهمترین وظایف رسانه‌ها است.

او در ادامه تصریح کرد: شبهات متعدد در حوزه دفاع مقدس که در سطح جامعه به کرات زائیده می‌شود باید پاسخ مستدل و قانع کننده دریافت کند، «ایمان به خدا» و «عمل صالح» پیش نیازی برای خلق معجزاتِ نشدنی در جامعه کنونی است؛ همانگونه که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم و باید دائماً از سوی رسانه‌ها یادآوری و تاکید شود.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تاکید کرد: پیشرفت‌های صنایع نظامی و دفاعی ایران در سال‌های اخیر و قدرت بازدارندگی قابل توجه نظام، در رسانه‌ها به رخ کشیده شود، پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک کشور فارغ از حوزه نظامی و دفاعی که به برکت هشت سال دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف حاصل شده است در رسانه‌ها برجسته شود، «نخبگان شجاع» و غالباً جوان در دفاع مقدس باید بیش از پیش به جامعه معرفی شده و به پشتوانه آن، فلسفه تاکید رهبر معظم انقلاب بر جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بیشتر تبیین شود.

نصرپور اظهار کرد:  آثار هنری معطوف به دفاع مقدس باید به بهترین نحو و هنرمندانه، در رسانه‌ها خصوصا صدا وسیما معرفی شود تا حق هشت سال دفاع مقدس و قهرمانان واقعی سرزمین، تا حدی ادا گردد، استفاده از شیوه‌های نوین و فضای مجازی و قالب‌های فاخر رسانه‌ای مانند موشن گرافیک، اینفوگرافیک، کمیک استریپ و ... در حوزه دفاع مقدس مورد تاکید است.

او افزود: فعالیت درموضوع حماسه دفاع مقدس نباید صرفا منوط به مناسبت‌ها و ایام خاص باشد، بلکه در کنار نگاه کوتاه مدت باید در حوزه فرهنگ سازی با فعالیت مستمر و با اهداف بلند مدت برنامه ریزی و هدف گذاری جهت جامعه بویژه مخاطب کودک و نوجوان را مد نظر داشت.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تصریح کرد: بدخواهان و معاندان بر علیه نظام و انقلاب و ملت از فضای مجازی استفاده ابزاری وسیعی در حوزه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دارند، لذا با توجه به گستره، ضریب نفوذ و اثربخشی این بستر رسانه‌ای نوین، ضمن اقدامات آفندی فرهنگی رسانه‌ای، ضرورت دارد در جهت جریان سازی و فرهنگ سازی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، و ارزش‌های انقلاب اسلامی از جمله حماسه دفاع مقدس، به صورت روزآمد بهره برداری موثر گردد.

انتها یپام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.