مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داد؛

خداحافظی روستاهای تهران با تانکرهای آبرسانی؛ مصرف آب در تهران کاهش یافت

بختیاری گفت: معضلی به نام آبرسانی با تانکر تا دو سال آینده در روستا‌های اطرف تهران نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشست خبری که ظهر امروز در شرکت و آب و فاضلاب برگزار شد با اشاره به حذف قبوض آب گفت: در واقع حذف قبوص آب با برق مقوله‌ای جدا است چرا که قبوض برق در کوتاه مدت حذف شد.

او ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد قبوض آب در تهران حذف شده است، طرح حذف قبوض آب به راحتی امکان پذیر نیست و امیدواریم طرح کامل حذف قبوص آب در یکی دو سال آینده اجرایی شود.

بختیاری بیان کرد: در حال حاضر در مجتمع‌های مسکونی یک قبض آب صادر می‌شود و این تفکیک کار را سخت می‌کند، در این زمینه ما با نظام مهندسی صحبت‌هایی انجام داده‌ایم تا برای هر خانواده یک کنتور آب جدا نصب کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: امسال سال خاصی برای صنعت آب به دلیل شیوع  بیماری کرونا بود، به طوری که ما در ابتدای اسفند سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب را در تهران داشتیم.


بیشتر بخوانید


او گفت: در شهر تهران ما گاهی معادل مصرف آب شهر اصفهان مصرف داشته‌ایم به طوری که مناطق یک، دو و سه جزو مناطق پرمصرف محسوب می‌شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: خوشبختانه باتوجه به تنش آبی در تهران، امسال حتی یک ساعت قطعی آب در پایتخت نداشته‌ایم و در تابستان هم باتمام زحمت‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران قطعی آب نداشته ایم.

بختیاری در خصوص قشر پرمصرف افزود: قانون اجازه قطع آب را به ما نمی‌دهد، در گذشته در برخی از نقاط که مصرف آب بیش از حد مجاز بود آب را قطع می‌کردیم، ولی امسال باتوجه به گسترش بیماری کرونا، در مناطق پرمصرف تنها کاهش فشار آب داشته‌ایم.

او گفت: در حال حاضر در تهران ۶۰ درصد مردم الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و ۲۰ درصد درحد نرمال، ۱۵ درصد از مصرف کنندگان زیاد و ۵ درصد هم بیش از حد مجاز مصرف دارند، به طوری که مصرف آب شرب در تهران به ۳ میلیون و ۹۰۰ مترمکعب رسیده است.

بختیاری بیان کرد: باتوجه به گسترش بیماری کووید ۱۹ خوشبختانه در تهران مصرف آب در سه ماهه اول تابستان از ۲۵ درصد به ۶ درصد رسید و این یک حرکت بی نظیر از سوی مردم بوده است.

آب مجانی برای تهرانی‌ها در حال بررسی است

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر با برنامه ریزی‌های انجام شده ما در یکی دو سال آینده معضلی به نام آبرسانی با تانکر در روستا‌های اطرف تهران نخواهیم داشت.

او گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد شبکه آب فرسوده است و ابلاغ شده تا پایان سال ۹۹  بازسازی در شبکه‌های آب و فاضلاب تهران داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص آب مجانی گفت: برق مجانی یک کار خوبی بود و به ثمر رسید، ولی در خصوص آب در حال بررسی هستیم، چون معقوله آب با برق بسیار متفاوت است.

قرائت هوشمند کنتورهای آب از راه دور در منطقه ۲ تهران

بختیاری درباره قرائت از راه دور کنتور‌ها نیز گفت: در برخی از روستا‌های استان کنتور به صورت هوشمند قرائت می‌شود، اما در شهر تهران به دلایل پدافند غیرعامل و جنبه‌های امنیتی تاکنون این امکان میسر نبوده است. فعلا در منطقه ۲ کنتور‌ها از راه دور خوانده می‌شود. مباحثی مطرح شده تا بتوانیم برای سایر مناطق نیز بدون مراجعه حضوری، کنتور‌ها را قرائت کنیم. البته در روستا‌های دور و با مسافت زیاد به صورت غیرحضوری کنتور‌ها قرائت می‌شوند.

او درباره اجرای شبکه فاضلاب در استان تهران اظهار کرد: تا پایان سال ۹۹ پوشش شبکه به ۳۸ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم تهران کاملا الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و زیر خط نرمال هستند، گفت: ۲۰ درصد در حد نرمال، ۱۵ درصد مشترکان پرمصرف و ۵ درصد هم بسیار پرمصرف هستند که طبق قانون ۱۶ درصد بیشتر از کسانی که به صورت نرمال مصرف می‌کنند..

بختیاری با بیان اینکه افزایش ۲۵ درصدی مصرف که از زمان آغاز کرونا داشته‌ایم طی سه ماه اخیر کاهش یافته و به حدود ۶ درصد رسیده‌ است، بیان کرد: این کاهش مصرف منجر به این شد تا بتوانیم تابستان را به خوبی سپری کنیم.

به گفته این مقام مسئول علاوه بر آموزش، مردم نیز همکاری لازم را برای مصرف بهینه آب داشته‌اند.

او سرانه مصرف شهروندان تهرانی را ۲۵۰ لیتر عنوان کرد که این میزان در اسفند ماه به ۳۰۰ لیتر هم رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را اقدامی بزرگ و جسورانه برشمرد و افزود: تاکنون کسی جرأت اقدام به ادغام آبفای شهری و روستایی نمی‌کرد و آبفای روستایی مجبور به استفاده از منابع دولتی بود. مثلا زمانی که یک پمپ در روستا دچار مشکل می‌شد مردم ۲۴ ساعت آب نداشتند، زیرا منابع و اعتبارات محدود بود. بعد از ادغام، کیفیت خدمت‌رسانی به روستا‌ها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است مثلا ساکنان روستای مرتضی‌گرد در حاشیه جنوب تهران که قبلا با تانکر آبرسانی می‌شد و کلرزنی به سختی انجام می‌شد اکنون از آب باکیفیت برخوردار شده‌اند. در جنوب‌شرق تهران طی مدت چهار ماه به اندازه سه سال اعتبار تخصیص یافته یعنی توان شهری به کمک روستا‌ها آمده است.

بختیاری درباره استفاده از پساب در شهر تهران اظهار کرد: در تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب مصرف و ۶۰ تا ۷۰ درصد پساب تولید می‌شود. پیش‌بینی این است که در افق ۱۴۱۰، ۸۰۰ میلیون متر مکعب پساب داشته باشیم. اکنون ۲۴۰ میلیون متر مکعب پساب تولید شده تصفیه و به سمت دشت ورامین می‌رود و به این ترتیب آبی که از سد لتیان و ماملو جهت کشاورزی مصرف می‌شد به مصرف شرب می‌رسد یعنی معادل حق‌آبه جنوب شرق تهران را پساب در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

او ادامه داد: بزرگترین پروژه شهری به ارزش ۲۴۰۰ میلیارد تومان در تسویه‌خانه فیروزبهرام هزینه شده که این طرح تا پایان سال افتتاح خواهد شد و به این ترتیب ظرفیت پساب تصفیه شده به ۴۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و ۱۱۷ حلقه چاه مسدود خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین به امضاء تفاهمنامه جهت استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و افزود: براساس تفاهمنامه با شهرداری ۱۵۰ میلیون متر مکعب از پساب جهت آبیاری استفاده خواهد شد، غیر از چمن پارک‌ها که به لحاظ بهداشتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب از آب چاه‌ها استفاده خواهند کرد، مابقی از پساب آبیاری خواهند شد یعنی ۸۰۰ میلیون متر مکعب جایگزین آب کشاورزی، فضای سبز و صنایع غیرغذایی خواهد شد.

بختیاری گفت: در استان‌های دیگر ۹۰ درصد آب تولیدی صرف کشاورزی و ۶ تا ۷ درصد به مصرف شرب می‌رسد، اما در تهران ۳۸ درصد مصرف آب شرب داریم که به دلیل جمعیت بالای استان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار