خسرویان گفت: وقتی ناشران تصویرگری کتاب هایشان را به دست افراد غیرحرفه‌ای می‌سپارند، هنر تصویرگری را زیر سوال می‌برند.

حمیده خسرویان تصویرگر کتاب در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تصویرگری کتاب‌ها به وسیله افراد غیرحرفه‌ای گفت: قاعدتا وقتی ناشران، تصویرگری کتاب هایشان را به دست افراد غیرحرفه‌ای می‌سپارند، هم تصویرگری سفارش هایشان در سطح پایین تری انجام می‌ شود و هم کتاب نمی‌تواند خودش را نشان دهد و فقط  ناشران هستند که خودشان را بالا می‌برند.


بیشتر بخوانید:



وی افزود: تصویرگری کتاب به وسیله افراد غیرحرفه‌ای تا حد زیادی، روی کیفیت کار تصویرگری تاثیر می‌گذارد. هرچه کار تصویرگری قوی‌تر باشد، تصویرگر داستان را بفهمدو زیباشناسی هنری اش در سطح بالایی باشد، قاعدتا کتاب هم از نظر تصویرگری در سطح بالایی  قرار می‌گیرد.

این تصویرگر بیان کرد: آن کتابی که با تصویرگری خوبی منتشر و در بازار نشر عرضه می‌شود، هم مخاطب بیشتری  دارد و هم ارزنده‌تر است. در حال حاضر میزان بودجه بسیاری از ناشران برای انتشار کتاب، به دلیل شیوع بیماری کرونا، تحریم و گرانی کاغذ کاهش یافته است. شاید همین مشکل  باعث شده که کار تصویرگری کتاب هایشان را به افرادی بسپارند که  حرفه‌ای نیستند و در نتیجه کتابی که منتشر می‌شود کیفیت خوبی از نظر تصویرگری ندارد.

وی ادامه داد: چون  بودجه‌ای که انتشاراتی‌ها برای انتشار کتاب هایشان دارند اندک است، وقتی دانش آموختگان دانشگاهی یا کسانی که به نحوی کار تصویرگری کتاب را آموختند می‌خواهند وارد بازار کار شوند،   پول زیادی برای کارشان دریافت نمی‌کنند و این مسئله تاثیر زیادی بر روحیه شان می‌گذارد و انگیزه آنها بسیار کاهش می‌یابد.

خسرویان تصریح کرد: جوان‌هایی که وارد کار تصویرگری می‌شوند، به دلیل دستمزد‌های کمی که می‌گیرند دچار افسردگی می‌شوند. در حالی که کارشان خوب است اما به دلیل مسائل مالی مجبور هستند کار‌های دیگری هم در کنار تصویرگری کتاب انجام دهند. البته این مسئله باعث نمی‌شود که کار تصویرگری شان را با سطح کیفی پایین تری انجام دهند زیرا اگر کیفیت کارشان کاهش یابد، شاید یک یا دو بار بتوانند تصویرگری کتاب را برعهده بگیرند و دفعه بعد، سفارش تصویرگری به آنها سپرده نمی‌شود. بنابراین  بهتر است که کارشان را با کیفیت بالا انجام دهند.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار