حریرچی:

برخی از استان‌ها به حالت شبه انفجاری شیوع کرونا رسیده‌اند

معاون وزیر بهداشت ضمن اشاره به سیر صعودی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور گفت: ۱۵۰ الی ۲۰۰ مورد روزانه فوتی‌های کرونا نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت امشب دوم مهرماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همچنان در بسیاری از استان‌ها روند فزاینده ابتلا و بستری را داریم، گفت: استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان شرقی به حالت شبه انفجاری شیوع این بیماری رسیده‌اند.

او با اشاره به اینکه آمار بستری‌ها در حال افزایش است، گفت: در تمام دنیا ۸ الی ۱۲ درصد بستری شده‌ها فوت می‌کنند، ۱۷۰ فوتی از هموطنان در یک روز عدد کوچکی نیست؛ امروز ۱۸۴ نفر به دلیل کرونا فوت کردند.

حریرچی با اشاره به اینکه ۱۵ الی ۲۰ درصد فوتی‌های روزانه بر اثر ابتلا به ویروس کروناست،  یادآور شد: حدود ۱۶ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات کاهش یافته است اما ۱۵۰ الی ۲۰۰ مورد فوتی‌های روزانه مربوط به کرونا بوده و نگران کننده است،که این روند فزاینده بیشتر هم شده است‌.

او با اشاره به نرخ مولد شیوع ویروس در کشور ادامه داد: آنچه نگران کننده است وضعیت قرمز ۲۹ استان کشور و قرار گرفتن عدد مولد روی عدد یک و چند دهم است.


بیشتر بخوانید


حریرچی با اشاره به اینکه طبق شیوه نامه سازمان جهانی بهداشت کسانی که تست آنها مثبت اعلام شده باشد در آمار ثبت می‌شوند، گفت: اگر تغییر رفتار توسط مردم انجام نشود، عدد مولد پایه دو و نیم و یا دو و شش دهم است، اما خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده در اردیبهشت ماه و اواخر فروردین این عدد به زیر یک رسیده است، عدد بالای یک به این معناست که هنوز ویروس در جامعه در حال گسترش است و اگر زیر یک باشد، نشان دهنده این است که وضعیت بیماری در جامعه رو به نزول است.

او با اشاره به اینکه ممکن است شدت بیماری در جامعه زیاد باشد و تعداد زیادی مبتلا باشند گفت: این موضوع یعنی عدد مولد پایه بالای یک است، از ۳۲ استان ۲۹ استان در حالت قرمز و هشدار قرار دارند و عدد مولد نسلی در حدود یک و چند دهم است البته بسته به استان‌های مختلف عدد تفاوت دارد، پنج استان بالای یک و دو دهم و اکثر استان‌ها بالای یک هستند.

افزایش سطح سرایت پذیری ویروس کرونا در جهان 

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه قربانیان کاهش رعایت شیوه‌‌‌نامه‌های بهداشتی خود مردم هستند، تصریح کرد: آن‌هایی که رعایت نمی‌کنند مسئول ابتلای دیگران هستند و تنها نمی‌شود با امر به معروف، تذکر، توصیه، خواهش و تمنای ما این مشکل را حل کرد بلکه باید به صورت جدی‌تر به این موضوع رسیدگی کرد.

حریرچی با بیان اینکه صبر، تحمل و توان پزشکان و پرستاران ما هم حدی دارد، افزود: از نبود امکانات و منابع مالی گله دارم، ویروس در سطح جهانی جهش کرده است و سرایت پذیری آن بیشتر شده است .

او با اشاره به اینکه اگر یک فرد خانواده مبتلا شود بقیه افراد خانواده او و آن‌هایی که با او تماس دارند نیز مبتلا خواهند شد، عنوان کرد: بیماری زایی ویروس افزایش پیدا کرده است و طبق خبر‌های رسیده، یکی از دانشمندان گفته این تازه اول بازی پاندمی است.

معاون کل وزیر بهداشت با ابراز نگرانی شدید از این که وضعیت ۲۹ استان کشور در حالت هشدار و قرمز است ادامه داد: افزایش اختیارات محلی و استانی متناسب با شرایط هر منطقه می‌تواند تصمیم گیری را سریع‌تر و به مدیریت و کنترل بیماری سرعت ببخشد.

حریرچی با اشاره به اینکه روند افزایش بیماری را داریم گفت: در اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، کهگیلویه و بویر احمد حالت شبه انفجاری داریم، ۵۰ درصد کسانی که در آی سی یو بستری می‌شوند فوت می‌کنند.

او یادآور شد: با دست خالی نمی‌شود با کرونا جنگید، پیروزی خواستن مستلزم فراهم بودن امکانات است، روسیاهیم از این که کادر درمان ما سه چهار ماه است که کارانه و اضافه کاری نگرفته است، آن هم حقوقی که کمتر از حداقل حقوق وزارت کار است.

حریرچی با اشاره به دل نوشته وزیر بهداشت برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد از یک میلیارد یورویی که رهبر معظم انقلاب با تخصیص آن به وزارت بهداشت از صندوق توسعه ملی موافقت کرده بودند، اختصاص یافته است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به تغییری که ویروس پیدا کرده است، گفت: ویروس در تمام دنیا جهش ژنتیکی داشته است و این موضوع باعث سرایت پذیری بیماری شده است، با یک تماس کوچک ابتلاء افزایش می‌یابد و این موضوع شامل جوانان و بچه‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه در تیرماه ابتلای کودکان افزایش یافته بود، لذا سرایت پذیری ویروس بیشتر شده است، افزود: افزایش سرایت پذیری، افزایش بیماری زایی و ابتلای مجدد افرادی که قبلاً به بیماری مبتلا شده‌اند ابعاد رفتاری ویروس است که هر کدام می‌تواند فاجعه جدید انسانی ایجاد کند، در یکی دو روز آینده تعداد فوتی‌های دنیا به بالای یک میلیون نفر خواهد رسید.

حریرچی با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌های خودمان به ۲۵ هزار رسیده است، گفت: در جلسه اخیر ستاد کرونا تصمیمات بسیار مهمی در اعمال محدودیت‌ها گرفته شده است.

تجمع در اماکن عمومی بیماری را افزایش داده است 

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده ازماسک در اماکن عمومی ،در خیابان ها، در تجمعات پارک‌ها، در تجمعات پاساژها و مراکز خرید مناسب نیست ،برخی از تجمعات محلی انجام شده است و برخی از مراسمات در دهه اول و دوم محرم انجام شده و همه اینها می تواند بیماری را افزایش بدهد که داده است.

او با اشاره به اینکه باید اقدامات مناسب انجام شود گفت: در برخی از روزها تعداد بستری شده ها نسبت به مرداد و تیرماه حدود ۴ برابر شده است و لذا باید اقدامات بیشتری انجام شود آنچه که ما تاکید داریم این است که باید اختیارات محلی با توجه به فرهنگ های متفاوتی که وجود دارد و نوع اشتغال هایی که دارند، افزایش پیدا کند.


حریرچی با اشاره به اینکه نوع دسترسی‌هایی که وجود دارد متفاوت است، یادآور شد: امسال سفر به مقصد آذربایجان شرقی به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد لذا اختیارات محلی تا حداکثر باید افزایش یابد، افزایش اختیارات محلی با خصوصیات محل می‌تواند انجام شود که این موضوع می‌تواند سبب افزایش سرعت کار شود.

معاون کل وزیر بهداشت تصریح کرد: یک بی احتیاطی، یک مراسم در یک شهر خاص می تواند سیستم را به آتش بکشاند و سایر شهرها را تحت تاثیر قرار دهد لذا احتیاج به افزایش اختیارات محلی است تا کار بهتر پیش برود.

راستگو معاون استاندار تبریز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه درصد بهبود یافتگان نزدیک ۹۰ درصد است افزود: در استان آذربایجان شرقی با توجه به دلایل بسیار متعددی که وجود دارد از یک ماه قبل شاهد افزایش شمار مبتلایان هستیم، وضعیت ما با توجه به امکاناتی که در بیمارستانها داریم از نظر امکانات درمانی و بهداشتی مدیریت شده است .

او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت سه استراتژی بسیار مهم را دنبال می کند ادامه داد: غربالگری جمعیت تحت پوشش در سه مرحله صورت گرفته است، ما رتبه چهارم را از۶۰ دانشگاه فعال کشور و در آزمایش بیماران مشکوک رتبه سوم کشوری را داریم، لذا مدیریت بیماری در داخل جامعه دچار نوسانات شدیدی است.

راستگو با اشاره به اینکه مردم مطالب مهم کرونا را از رسانه ملی دنبال می‌کنند افزود: از ابتدای مهرماه اکیپ های نظارتی و کنترل های سختگیرانه برای تمامی فعالیت‌ها در سطح استان در حال انجام است، این اکیپ های نظارت موظف هستند اقدامات قانونی لازم را انجام دهند، همه موظف هستند جامعه هدف خودشان را پوشش دهند و مانع تجمع غیر ضرور شوند.

او عنوان کرد: ۲۱۷ روز است که کشور جمهوری اسلامی ایران درگیر کروناست و لذا در استان ما روزانه به شکل میانگین ۳۵۹ نفر مبتلا می‌شوند و حدوداً ۷ نفر فوتی به صورت میانگین داریم، برخی روزها شمار فوتی ها سه نفر و برخی روزها ۱۶ نفر و در برخی روزهای دیگر بیشتر بوده است، امیدوارم با مشارکت مردم بتوانیم طی چند روز آینده بیماری را در سطح جامعه تثبیت کنیم ، در ادارات بالای ۸۰ درصد شیوه نامه های بهداشتی رعایت می‌شود.

او گفت: در اماکن عمومی مانند پاساژها نزدیک ۵۰ درصد برنامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود، اما نسبت به یک ماه گذشته رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار