کدام رشته‌های هنر بازار کار بهتری دارند؟

انتخاب یک رشته خوب و با بازار کار مناسب یکی از مهمترین مولفه هایی است که در فرآیند انتخاب رشته کنکور باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله کنکور سراسری برگزار می‌شود و داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را گرفته اند باید بعد از شرکت در این آزمون و متناسب با رتبه خود به فکر انتخاب یک رشته خوب در مقطع لیسانس باشند. بسیاری از داوطلبان در بازه زمانی انتخاب رشته کنکور در حال تحقیق و بررسی برای انتخاب رشته‌ای هستند که علاوه بر علاقه بتواند برای آن‌ها آینده شغلی خوبی را رقم بزند.

به جهت اهمیت انتخاب یک رشته دانشگاهی دارای آینده شغلی در ادامه این گزارش به مرفی رشته‌های دانشگاهی هنر که بازار کار بهتری نسبت به سایرین دارند می‌پردازیم.

بازار کار رشته سینما

رشته سینما دارای چهار گرایش فیلمنامه نویسی، تدوین، فیلمبرداری و کارگرانی است و فاکتور‌هایی مانند مهارت، تخصص و تجربه می‌توانند تاثیر بسزایی در موفقیت شغلی افراد و درآمد آن‌ها دارد. فارغ التحصیلان رشته سینما می‌توانند در هر یک از گرایش‌های فوق فعالیت داشته باشند یا در مراکز آموزشی و هنری استخدام شوند.

فعالیت به عنوان دستیار کارگردان، دستیار تدوین  یا نورپردازی، نویسنده فیلمنامه نیز از دیگر زمینه‌های کاری رشته سینما محسوب می‌شوند. میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته مذکور با توجه به حوزه کاری آنان متغیر است و علاوه بر آن، میزان مهارت و تجربه افراد نیز در درآمد آن‌ها موثر است.

بازار کار رشته طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی ترکیبی از هنر، مهندسی و تجارت است. فارغ التحصیلان این رشته باید تا حدودی با مباحث فیزیک، هندسه و شیمی آشنا باشند و از مهارت‌های فنی و مکانیکی در کنار دقت به جزئیات بهره‌مند شوند. طراحان صنعتی می‌توانند در کارخانجات صنعتی، ماشین آلات، ماشین‌های ساختمانی و… مشغول به کار شوند.

حضور در شرکت‌های طراحی داخلی یا طراحی صنعتی، دفاتر تبلیغاتی و همچنین مدل سازی کامپیوتری می‌توانند از دیگر موقعیت‌های شغلی این رشته باشد.


بیشتر بخوانید


بازار کار رشته بازیگری. درآمد شغل بازیگری به عوامل مختلفی مانند میزان توانایی، شهرت، تجربه و… بستگی دارد. میزان درآمد هر بازیگر می‌تواند در دوره‌های مختلف متغیر باشد به طوری که در یک مدت تعداد زیادی فیلم و سریال به وی پیشنهاد شود و در بازه زمانی دیگری هیچ پیشنهاد مناسبی دریافت نکند و درآمدش به شدت کاهش یابد. همین مسئله باعث می‌شود تا بسیاری از بازیگران در کنار حرفه بازیگری شغلی را به عنوان شغل دوم خود در نظر بگیرند.

بازار کار رشته عکاسی

آگاهی از قوانین عکاسی و رعایت آن‌ها، توجه به جزئیات در کنار دید و نگاه خلاقانه می‌توانند نشان دهنده برتری شما نسبت به دیگر عکاسان باشند. حرفه عکاسی دارای زمینه‌های مختلفی از جمله مد، صنعتی یا تجاری، عکس‌های خبری یا مطبوعاتی، عمومی یا اجتماعی، تبلیغاتی، علمی و انتشاراتی است. میزان درآمد عکاسان به خلاقیت و میزان تجربه آن‌ها بستگی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در روزنامه‌ها و مجلات، شرکت‌های تبلیغاتی، استودیو‌های عکاسی و… به فعالیت بپردازند و هم چنین حضور در زمینه عکاسی صنعتی نیز می‌تواند درآمد نسبتا بالایی را به همراه داشته باشد.

بازار کار رشته نقاشی

رشته نقاشی از جمله رشته‌هایی است که پذیرش در آن به صورت نیمه متمرکز انجام می‌شود یعنی استعداد دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه مورد سنجش قرار می‌گیرد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به تدریس در آموزشگاه‌های آزاد و یا دانشگاه‌ها بپردازند و یا در فرهنگسرا‌ها، نشریه‌های و مطبوعات، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کنند. طراحی صحنه تئاتر، پوسترسازی و ساخت انیمیشن (پویانمایی) از دیگر زمینه‌های شغلی هنرمندان نقاش است.

بازار کار رشته گرافیک (ارتباط تصویری)

از دیگر رشته‌های پرطرفدار کنکور هنر، رشته گرافیک است. تسلط بر نرم افزار‌های گرافیکی می‌تواند شرایط شغلی و به دنبال آن درآمد مناسبی را برای شما فراهم کند. برای گرافیست‌ها تقاضای متناسبی وجود دارد و تقریبا تمامی شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف برای تبلیغات و دیگر امور مرتبط با گرافیک، به متخصصان این حرفه نیاز دارند. با توجه به گستردگی حیطه تبلیغات، فعالیت در این حوزه و در شرکت‌های تبلیغاتی می‌تواند از جمله موقعیت‌های شغلی مناسب گرافیست‌ها باشد. طراحی لوگو، صفحه آرایی روزنامه‌ها و مجلات، طراحی جلد و صفحات کتب، طراحی پوستر از جمله حوزه‌های فعالیت فارغ التحصلان گرافیک است.


بشتر بخوانید


درآمد رشته ارتباط تصویری با توجه به شرکت و سازمانی که در آن فعالیت دارید و یا یک شرکت تبلیغاتی مستقل دارید متفاوت است. از جمله عوامل موثر در میزان درآمد طراحان گرافیک می‌توان به تجربه، مهارت و خلاقیت اشاره کرد.

در کل می‌توان بازار کار رشته گرافیک را مناسب ارزیابی کرد، اما با توجه به تعداد نسبتا زیاد فارغ التحصیلان این رشته و گرافیست‌هایی که این حرفه را به صورت تجربی فرا گرفته اند، رقابت برای هر یک از مشاغل مذکور زیاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۷:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
میشه یکم درباره انتخاب رشته برای دانشگاه بدین من میخوام طراح لباس بشم ‌ اما کسی جواب قطعی به من نمیده ک با شرط معدل باید برم یا کنکور بدم خواهش میکنم راهنماییم کنید
آخرین اخبار