آمریکا معافیت ۶۰ روزه عراق از تحریم‌ها برای واردات انرژی از ایران را تأیید کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که معافیت عراق از تحریم‌های واشنگتن برای واردات انرژی از ایران برای ۶۰ روز دیگر تمدید شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز پنج‌شنبه گزارش‌های منتشر شده درباره معافیت ۶۰ روزه عراق از تحریم و امکان واردات برق از ایران به این کشور را تایید کرد.

وزارت خارجه آمریکا ضمن تصدیق این موضوع، مدعی شد این رفع تحریم موقت با هدف کاهش وابستگی بغداد به برق تهران است.

به گفته مقامات آمریکایی، این معافیت با هدف از بین رفتن نیاز عراق به انرژی ایران انجام می‌شود. بغداد در صورت عدم تمدید معافیت از تحریم‌های ثانویه آمریکا، با جریمه وزارت خزانه‌داری بابت واردات انرژی از ایران مواجه خواهد شد. 

واشنگتن پس از خروج یک‌جانبه از توافق سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۵) در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان، کارزار فشار حداکثری علیه ایران را آغاز کرد. واشنگتن در این بین و تاکنون چندین مرتبه عراق را از تحریم‌های ثانویه معاف کرده است. به طور میانگین این معافیت‌ها بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز است.

به تحلیل کارشناسان کوتاهی این بار معافیت‌ها، احتمال دارد ناشی از اختلاف میان آمریکا و عراق باشد.

در این باره مقامی از وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است: «این معافیت تضمین می‌کند که عراق قدم‌هایی برای کاهش وابستگی خود به واردات انرژی از ایران بردارد و به دنبال آن در مدتی کوتاه نیاز‌های خود را در این زمینه را تأمین کند».

به گفته این مقام آمریکایی دولت عراق می‌تواند در مدت تعیین شده (۶۰ روز) اقدامات معناداری برای تقویت و استواری خود انجام دهد.

شب گذشته اخبار حاکی از آن بود که آمریکا معافیت عراق از تحریم‌ها برای خرید گاز ایران را به مدت دو ماه دیگر تمدید کرده است.

آخرین بار اردیبهشت ماه گذشته بود که رسانه‌های عراق ساعاتی پس از رای اعتماد پارلمان این کشور به کابینه الکاظمی گزارش دادند که وزارت خارجه آمریکا به نشانه حمایت از دولت جدید در عراق، معافیت عراق از تحریم واردات گاز و برق از ایران رابرای مدت زمان چهار ماه تمدید کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار