شکست حساسیت‌ فصلی با مدیریت‌ استرس

برخی از مطالعات روان‌شناسان نشان می‌دهد که استرس باعث تشدید علایم حساسیت فصلی می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  عطسه، آبریزش بینی، سوزش گلو، خارش چشم و سرفه، این موارد برای گروهی از افراد هر سال با شروع فصل پاییز آغاز می‌شود و تا چند ماه زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که صحبت از آلرژی می‌شود، بیشتر افراد یاد فصل بهار می‌افتند چراکه حساسیت در آن فصل بیشتر است، اما هوا در فصل پاییز هم به گونه‌ای است که این حساسیت‌ها می‌تواند افزایش پیدا می‌کند. مطالعات بین رشته‌ای جدید هم نشان می‌دهد که استرس و اضطراب در شدت بخشیدن به علایم حساسیت پاییزه یا حساسیت فصلی نقش مهمی دارند. در این مطلب به سراغ رابطه استرس و حساسیت فصلی رفته‌ایم؛ رابطه‌ای که متخصصان آن را دو سویه در نظر می‌گیرند.

عطسه زیاد و کاهش کیفیت زندگی
رابطه بین استرس و حساسیت فصلی دو سویه است، یعنی هر کدام از آن‌ها افزایش یابد، آن یکی هم افزایش پیدا می‌کند. درک این موضوع که با شدت پیدا کردن علایم حساسیت فصلی، استرس فرد افزایش می‌یابد، عجیب نیست، چرا که اگر قرار باشد روز‌های پشت سر هم، دستمال به دست در حال عطسه کردن و مالیدن چشم‌هایمان باشیم، قطعا کیفیت زندگی‌مان هم کاهش پیدا می‌کند. اما اگر فشاری که در زندگی در حال تحمل هستیم، افزایش یابد، چه؟ آخر چرا با افزایش فشار روانی، علایم حساسیت فصلی در ما افزایش پیدامی کند؟ این سوالی است که به صورت خلاصه به آن خواهیم پرداخت و سپس مروری بر راهکار‌هایی خواهیم داشت که به ما کمک می‌کند با مدیریت بهتر استرس، علایم حساسیت فصلی را کاهش دهیم.


بیشتر بخوانید:


استرس، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد
یکی از مطالعات جالب درباره رابطه بین استرس و حساسیت فصلی، مطالعه‌ای است که توسط محققان دانشگاه مونیخ انجام و نتایج آن سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. در این مطالعه بررسی گروه زیادی از افراد مشخص کرد که شیوع حساسیت فصلی بین افرادی که استرس بالایی را در زندگی خود گزارش کرده اند و مضطرب هستند، بیشتر از افراد دیگر است. جالب این که طبق نتایج این مطالعه، شیوع حساسیت به موی حیوانات به میزان بالاتری بین افراد افسرده گزارش شد. اما جدای از شیوع بالاتر حساسیت فصلی بین افراد مضطرب، مطالعات متعدد دیگر نشان می‌دهد که اضطراب می‌تواند شدت علایم را هم افزایش دهد. اما چرا؟ اصلی‌ترین فرضیه درباره این موضوع به هورمون‌های اضطراب مربوط می‌شود. زمانی که ما تحت فشار هستیم یا اضطرابی را تجربه می‌کنیم، هورمون‌هایی در بدن ما ترشح می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها کورتیزول است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترشح کورتیزول برای چند روز یا چند هفته می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تاثیر بگذارد و باعث شود تا سیستم ایمنی نتواند به درستی عمل کند. توجه داشته باشید که علایم حساسیت فصلی به واسطه واکنش نشان دادن بی‌جای سیستم ایمنی به موادی است که در واقع خطرناک نیستند. با توجه به این نکات چه کار‌هایی می‌توانیم برای مدیریت استرس خود انجام دهیم تا اگر دچار حساسیت فصلی هستیم، علایم آن شدت پیدا نکند؟

۴ توصیه برای مدیریت استرس به وقت حساسیت فصلی
ورزش منظم را فراموش نکنید. ورزش می‌تواند سطح هورمون کورتیزول در بدن ما را کاهش دهد. در کنار آن ورزش میزان ترشح اپی‌نفرین را افزایش می‌دهد. افزایش سطح اپی‌نفرین می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفسی شود و از این طریق شدت علایم حساسیت فصلی را هم تا حدی کاهش دهد.

مراقب برنامه غذایی خود باشید. برخی غذا‌ها می‌توانند شدت استرسی را که حس می‌کنیم، افزایش دهند؛ مانند مصرف زیاد قهوه یا مصرف بالای شکر. مصرف غذا‌های تازه و فراوری نشده و گنجاندن میزان بالایی از سبزیجات و میوه در برنامه غذایی می‌تواند هم به کاهش استرس کمک کند و هم علایم حساسیت فصلی را کاهش دهد.

خواب به اندازه و باکیفیت را جدی بگیرید. خواب ناکافی یا خوابی با کیفیت پایین می‌تواند خود باعث تشدید استرس روزانه ما شود. داشتن برنامه خواب منظم و رعایت توصیه متخصصان درباره نور، دما و شرایط اتاق خواب، می‌تواند کمک کند تا خواب بهتری داشته باشیم.

منابع استرس روزانه را شناسایی کنید. تا زمانی که منابع اصلی استرس خود را شناسایی نکنید، نمی‌توانید به خوبی آن‌ها را مدیریت کنید. پس مداد و کاغذی بردارید و مواردی را که باعث فشار بر شما شده، یادداشت کنید. کار‌هایی را هم که برای کاهش هر کدام می‌توانید انجام دهید، جلوی هر کدام بنویسید. در واقعیت بخشی از مسائلی که باعث فشار بر ما می‌شوند به راحتی قابل حل نیستند مانند ترافیک سنگین روزانه یا داشتن یک همکار بداخلاق. در چنین مواردی سعی کنید راهکار‌هایی برای کاهش فشار ناشی از این موارد پیدا کنید، مانند گوش دادن به پادکست یا موسیقی، زمانی که در ترافیک گیر می‌افتیم یا اختصاص زمانی برای آرام‌سازی پیش رونده عضلانی در پایان هر روز کاری.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار