سلبریتی‌هایی که به بیلبورد‌های تبلیغاتی کتاب تبدیل شده‌اند

ناصر پروانی گفت:سلبریتی‌ها نه تنها به حوزه کتاب بلکه به اثری که معرفی می‌کنند هیچ اشرافی ندارند، کتاب را تبلیغ می‌کنند و از آن‌ها استفاده ابزاری می‌شود.

ناصر پروانی شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر سلبریتی‌ها در دیده شدن یک کتاب گفت: به نظر می‌رسد از سلبریتی‌ها به عنوان فضا‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند مثل بیلبورد‌هایی که در اتوبان‌ها نصب می‌شود و هرچیزی در آن نصب و به مردم معرفی می‌شود، در مورد تبلیغ کردن کتاب هم همین طور است. سلبریتی‌های نه تنها به حوزه کتاب بلکه به اثری که معرفی می‌کنند هیچ اشرافی ندارند، کتاب را تبلیغ می‌کنند و از آن‌ها استفاده ابزاری می‌شود.


بیشتر بخوانید


او افزود: وقتی سلبریتی‌ها کتابی معرفی می‌کنند تنها نام کتاب برده می‌شود، این‌ها بازی‌هایی است که برخی ناشران در می‌آورند اینکه یک سلبریتی اثری را معرفی کند از دو جنبه اثر منفی دارد؛ یکی اینکه ارزش اثر را آنقدر پایین می‌آوریم که یک سلبریتی آن را معرفی می‌کند، دوم اینکه از سلبریتی‌ها استفاده ابزاری می‌شود به هرحال ورزشکاری و یا خواننده‌ای که سلبریتی شده برای رسیدن به این مرحله زحمت کشیده است با این کار به نوعی این عزیزان را تخریب می‌کنیم.

این شاعر ادامه داد: الان علاوه بر افراد فرهیخته بقیه افراد جامعه ما هم آگاه هستند؛ کلک‌های بازرگانی از جمله استفاده از سلبریتی‌ها برای معرفی کتاب در جامعه امروز رنگ باخته است اثری که در بازار نشر عرضه می‌شود در همان چند روز اول خود را نشان می‌دهد و خود را به مخاطب معرفی می‌کند اگر اثری غنا داشته باشد صفحه‌های مجازی آن را برمی دارند و به مخاطب معرفی می‌کنند ادبیات مثل سفره‌ای است که در آن غذا‌های مختلفی وجود دارد مخاطب با توجه به ذائقه و نیاز کالبد فکری اش کتاب را انتخاب می‌کند.

پروانی بیان کرد: سلبریتی‌ای که کتابی معرفی می‌کند در دیده شدن کتاب تاثیر دارد باعث می‌شود مخاطب سراغ آن کتاب برود، اما وقتی آن اثر بی محتوا به دست مخاطب برسد مخاطب آن را پس می‌زند. سلبریتی‌ها باشکوه به شعر وارد می‌شوند، ولی ورود آن‌ها به شعر باعث می‌شود به شعر ضربه بخورد وقتی کتاب بی محتوا باشد باعث سرخوردگی مخاطب می‌شود. این امر در دیده شدن اثر شاعری که پس از سال‌ها کار اولین اثرش را منتشر می‌شود، تاثیر می‌گذارد حتی وقتی در رونمایی از یک کتاب از سلبریتی دعوت می‌شود نشان می‌دهد سلبریتی‌ها را می‌توان خرید. این مسئله اثر منفی روی کتاب‌های بامحتوا دارد. ۵ کتابی که سلبریتی مرتبط یا غیرمرتبط با کتاب آن را معرفی می‌کند می‌تواند تنها تله ناشران برای فروش کتاب هایشان باشد.

او تصریح کرد: حافظه فرهنگی جامعه ما طولانی مدت است با معرفی کتاب از طریق سلبریتی‌ها اعتماد حافظه فرهنگی مردم ما از بین می‌رود، چون خوراک فرهنگی نامناسبی به آن‌ها داده می‌شود.

سلبریتی‌هایی که به بیلبورد‌های تبلیغاتی کتاب تبدیل شدند

کپشن‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها که به کتاب تبدیل می‌شود

منصوره میرفتاح شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر سلبریتی‌ها در دیده شدن کتاب گفت:برخی سلبریتی‌ها بدون هیچ دانشی کپشن‌های اینستاگرامشان را در قالب کتاب منتشر می‌کنند درصورتی که در کپشن هایشان هیچگونه اصول نگارشی رعایت نشده است.

او افزود: کتاب را باید به مخاطب معرفی کرد برای آن‌ها رویداد‌ها و کنگره‌هایی برگزار شودو استفاده از سلبریتی‌ها یکی از روش‌های معرفی کتاب به مخاطب است، اما مخاطب کتاب، مخاطب باهوشی است و به اینگونه تبلیغات نیازی ندارد خودش کتاب خوب و ناشر را می‌شناسد براساس ناشری که کتابش را به وسیله سلبریتی‌ها به مخاطب معرفی می‌کند سراغ کتاب می‌رود و اگر کتابی که سلبریتی آن را به مخاطب معرفی می‌کند کتاب خوبی باشد حرکت خوبی در زمینه معرفی کتاب است، چون می‌تواند به معرفی کتاب کمک کند.

این نویسنده ادامه داد: برخی ناشران از مولف برای انتشار کتابش پول می‌گیرند همان‌ها هزینه تبلیغ کتاب را به وسیله سلبریتی از صاحب اثر می‌گیرد با این کار سلبریتی کتاب ضعیف نویسنده را به مخاطب معرفی می‌کند این به معنای تیشه زدن به ریشه فرهنگ است بدین وسیله کتاب ضعیفی که نویسنده نوشته و منتشر شده است با تبلیغ سلبریتی به مخاطب معرفی می‌شود.

این شاعر بیان کرد: نویسندگان نوپایی هم داریم که، چون پول ندارند سراغ هیچ ناشری برای انتشار کتابشان نمی‌روند. وقتی سلبریتی کتاب ضعیفی را به مخاطب معرفی می‌کند روی اعتماد مخاطب تاثیر می‌گذارد، اما چه مخاطبی؟ معرفی کتاب او روی اعتماد مخاطبی که کتاب و ناشر خوب را می‌شناسد تاثیر نمی‌گذارد، چون این مخاطب با دانش خودش کتاب معرفی شده را می‌سنجد.

او تصریح کرد: سلبریتی‌هایی که کتاب ضعیف را معرفی می‌کنند بیش از اعتماد مخاطب روی ذائقه او تاثیرمی گذارند، چون دنبال کنندگان آن‌ها خیلی اهل مطالعه نیستند برای اینکه حرفی برای گفتن با آن هنرمند داشته باشد کتابی که او معرفی کرده است می‌خواند، بالطبع ذائقه آن مخاطب هم با همان کتاب شکل می‌گیرد و گمان می‌کند فرد فرهیخته و اهل مطالعه‌ای شده است، اما محتوایی که دریافت می‌کند، محتوای خوبی نیست.

میرفتاح اظهار کرد: افراد مشهوری هم در کشورمان داریم که کتابی را برای مطالعه به مخاطبانش معرفی می‌کند بعد برای همان کتاب نشست برگزار می‌کند و کتاب را نقد می‌کند. ممکن است نقد حرفه‌ای نباشد، اما مخاطب او یاد می‌گیرد درباره کتاب فکر کند این طرف ماجرا هم حرکت‌های خوبی برای معرفی کتاب است.

این نویسنده ادامه داد: بین هنرمندانمان کسانی را داریم که بازیگر هستند روی صفحه آن‌ها در قضای مجازی عنوان نویسنده بازیگر و کارگردان نوشته شده است، اما در نوشته هایش غلط‌های املایی زیادی دیده می‌شود این مسئله به خصوص برای فردی که خود را نویسنده معرفی می‌کند خوب نیست کسی هم جرات نمی‌کند به آن‌ها اعتراض کند و چیزی بگوید، این افراد بزرگترین آسیب را به خط و زبان فارسی می‌زنند این موارد باعث می‌شود ارتباط نسل جدید با خط فارسی دچار دوگانگی می‌شود.

این شاعر بیان کرد: آسیبی که ترانه سرا‌ها و نویسنده‌های اینستاگرامی به ادبیات می‌زنند بسیار کمتر از آسیبی است که یک بازیگر می‌زند، چون طرفداران آن‌ها حتی یک دهم طرفداران ترانه سرا‌ها و نویسندگان اینستاگرامی نیستند. بازیگران، چون دنبال کننده‌های بیشتری دارند آسیب بیشتری هم به خط و زبان فارسی می‌زنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار