معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران خبر داد:

همکاری گمرکات با آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده استاندارد

ارونقی گفت: مکاتبه مستقیم گمرکات با آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده استاندارد، گامی در جهت تسریع روند تشریفات گمرکی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهرداد جمال ارونقی گفت: در راستای تسریع و تسهیل در فرآیند ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی و انطباق کالا‌های وارداتی و صادراتی مقرر شد تا به منظور تعیین ماهیت کالا‌های وارداتی و صادراتی غیرمشمول استاندارد اجباری، گمرکات کشور به صورت مستقیم با آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد مکاتبه کرده و از ارجاع این استعلام‌ها به موسسه استاندارد خودداری کنند.

به گفته وی، با توجه به مفاد تفاهم‌نامه بین گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد، گمرک می‌تواند نسبت به مکاتبه مستقیم و ارسال نمونه به آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان استاندارد با اولویت دارندگان گواهی‌نامه ۱۷۰۲۵، پژوهشگاه استاندارد و سایر آزمایشگاه‌های همکار، فقط به منظور تعیین ماهیت کالا‌های غیرمشمول استاندارد اجباری اقدام کند.

این مقام مسئول افزود: بدیهی است در صورت بروز اختلاف بین نتایج آزمون منتشره از آزمایشگاه‌های همکار، می‌توان به عنوان فصل‌الخطاب از توانمندی‌های پژوهشگاه استاندارد استفاده کرد.

وی ادامه‌داد: همچنین مقرر شده اسامی آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی مورد تایید، توسط سازمان ملی استاندارد به‌روزرسانی و بر روی پرتال سازمان مذکور قرار گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران خاطرنشان‌کرد: با اخذ نام کاربری و کد ورودی به سامانه جامع امور گمرکی، آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد، می‌توانند برای ارائه خدمات به مراجعان در سامانه EPL فعالیت کنند.

ارونقی در خاتمه بیان‌داشت: گمرک در فرآیند اشاره شده نقش نظارتی داشته و نمونه‌برداری از اقلام مورد نظر توسط شرکت‌های بازرسی انجام می‌شود و با اجرایی شدن این فرآیند و عدم‌مکاتبه با موسسه استاندارد درباره تعیین ماهیت کالاها، روند انجام تشریفات گمرکی سرعت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار