رئیس اتاق بازرگانی قم:

مهم ترین کار در توسعه صادرات بازاریابی است

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: امروز تولید و صادرات مسئله اول کشور است و مهم ترین کار در توسعه صادراتی، بازاریابی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم در جلسه بررسی دستورالعمل‌های ستاد ملی همایش تجلیل از صادرکنندگان سال ۹۹ گفت: امروز تولید و صادرات مسئله اول کشور است صادرکنندگان در قامت خط شکنان جنگ اقتصادی خواب دشمنان را آشفته کرده‌اند.

او افزود:مهم ترین کار در توسعه صادرات بازاریابی است تا بستر لازم برای حضور صادرکنندگان در بازار‌های بین‌المللی فراهم شود.

خاکی ادامه داد: دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات نشان می‌دهد مصوبات رسمی و عملکرد غیر رسمی متولیان بخش صادرات اعم از بانک و تصمیم‌گیران دیگر بخش‌های دولتی موجب بروز مشکلاتی برای فعالان حوزه صادرات و واردات شده است در حالی که بنا بر این بود که در سال جهش تولید موانع احصاء و حذف شوند .

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: اگر در شرایط فعلی صادرات انجام می‌شود به دلیل تعهدات و قرارداد‌های مالی است که صادر کنندگان ما به مشتریان خارجی خود داده‌اند وگرنه شرایط برای فعالیت این حوزه مناسب نیست و سیستم‌های جاری علی‌رغم سیاست‌های مثبت جمعی از مدیران کاملاً بازدارنده است.

او ضمن انتقاد از مشخص نبودن متولی امر صادرات اظهار کرد: در حوزه صادرات نهاد‌های زیادی تصمیم‌گیری می‌کنند، اما یک پاسخگو وجود ندارد و این اختلال بسیار بزرگی در روند صادرات است ما باید محوریتِ سازمان توسعه تجارت را به عنوان متولی تجارت کشور باز تعریف کنیم .

خاکی گفت: تحت هر شرایطی باید از ظرفیت‌ها و منابع عظیم خود غافل نشویم هر سال از صادرکنندگان نمونه تقدیر می‌شود، اما باید برای این قهرمانان ملی تسهیل امور برای اداره فعالیت را فراهم کنیم.

 روز ملی صادرات فقط به تجلیل از صادرکننده نمونه خلاصه نشود

رئیس اتاق بازرگانی قم اظهار کرد: ما از مدیران دولتی انتظار داریم روز ملی صادرات را فقط به تجلیل از صادرکننده نمونه خلاصه نکنند و گلریزان در قالب بسته‌های تشویقی جهت ایجاد انگیزه برای صادرات در صادر کنندگان را فراهم کنند.

او گفت: مشکل تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بیشتر از آن که کمبود منابع مالی باشد به دلیل نبود برنامه ریزی و نقشه راه اقتصادی در کشور است.

خاکی ادامه داد: در میدان نابرابری که در امر صادرات برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد شده است در برخی موارد به جای حمایت از آنان مانعی برای صادرات آن‌ها گذاشته می‌شود که نتیجه آن کاهش ۳۰ درصدی صادرات در شش ماه نخست سال است.

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: روز ملی صادرات امسال علاوه بر توجه به بخش‌های صنعت، معدن و تجارت نقش شرکت‌های دانش بنیان، آی تی و استارتاپ‌ها باید به طور کارآمد و اثربخش در آن دیده شود.

او افزود: راه برون رفت از مشکلات صادراتی می‌تواند از طریق بازارچه‌های مرزی و گمرکات به کشور‌های همسایه باشد و یا با برنامه‌ریزی مدون توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی قم ادامه داد می‌توان برای جایگزین کردن اقتصاد نفتی و فروش مشکل‌ساز نفت، توسعه صادرات بر اساس مزیت نسبی و رقابتی بین کشور ما و بازار هدف را ایجاد کرد.

خاکی در ادامه بیان کرد: اصولا باید گفت ویترین اقتصاد هر کشور صادرات آن کشور است آمار و ارقام در کشور‌هایی که در چند دهه اخیر توسعه یافته اند گویای این امر است و اهمیت بنیادی دارد.

انتهای پیام/ش

بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر:
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر