شواهد بالینی مبنی بر تاثیر حجامت در درمان کرونا وجود ندارد

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هیچ گونه شواهد بالینی مبنی بر تاثیر حجامت در پیشگیری و درمان کرونا وجود ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا نورس معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی از اقدامات طب سنتی یا اسلامی به عنوان روش‌های موثر در درمان یا کنترل بیماری کرونا معرفی شده‌اند در حالیکه شواهد علمی، هیچ‌یک از این روش‌ها را تایید نمی‌کند.

او افزود: البته طب سنتی و مکمل در تحلیل و تبیین بیماری‌های جدید با مبانی علمی خودش ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند در فضای دانشگاهی برای کنترل علائم و پیشگیری تدابیری را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید


معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: امسال حجامت در فصل پاییز که تغییرات دمایی آن در طول روز و شب بسیار متغیر و دسترسی افراد به منابع غذایی مناسب و مقوی کم شده است، با رویکرد پیشگیری توصیه نمی‌شود؛ زیرا که حجامت، فصد یا هر نوع خونگیری موجب غلبه خشکی، ضعف و بی حالی در بدن و در نهایت ضعف سیستم ایمنی و مستعد شدن برای آلودگی‌های ویروسی می‌شود.

نورس بیان کرد: یکی از عمده‌ترین اشتباهات در حوزه طب سنتی و درمانگران تجربی و علاقمند آن، رعایت نکردن قوانین طبی و اصول درمانی پیش از حجامت است که به وفور دیده می‌شود. حجامت‌های زیادی بدون توجه به مزاج شخصی، سن، جنس، توان فرد، فصل، روز، ساعت و مکان انجام می‌شود که بی‌توجهی به این امور موجب می‌شود این اقدام طبی در پیشگیری و درمان بی تاثیر باشد و چه بسا موجب تشدید بیماری و عوارض جبران ناپذیری برای فرد شود.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.