باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دوگانگی حرف تا عمل مقامات آمریکایی در مقابل ایران/ آمریکا دلواپس ایرانیان است؟

آمریکا بار‌ها مدعی شده نگران مردم ایران است، اما در عمل شاهدیم که تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه کشورمان اعمال می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  فاطمه زهرا نصراللهی، صحبت از ادعا‌های بی اساس و پوچ آمریکایی‌ها شاید تازگی نداشته باشد، اما مدتی است که  مقامات این کشور کمی ابراز نگرانی دروغین را چاشنی اظهارات  و ادعاهای خود کرده‌اند.

این کشور که در بازیگری ید طولایی دارد و سابقه نقش دایه بهتر از مادر آن زبانزد است، مدتی است که با ابزار کرونا برای ملت ابراز احساسات می‌کند و سعی دارد با ابراز نگرانی های اغراق آمیز در مورد شیوع این ویروس در ایران همچنان ظاهر خود را به عنوان کشوری مدافع حقوق بشر حفظ کند، اما چیزی که در این میان با گفتار آنها در تضاد است، اقداماتی است که عمدتا بعد از ابراز نگرانی هایشان به چشم می خورد؛ تازه‌ترین ابراز احساسات آمریکایی در مقابل ایران، بامداد چهارشنبه ۱۶ مهرماه بود که «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از وخیم شدن شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد.

او در پیامی در توئیتر نوشت که آمریکا از وخیم شدن شرایط کووید-۱۹ در ایران نگران است، لذا ما پیشنهاد خود را برای کمک که برای بار نخست در ماه فوریه مطرح کردیم دوباره تکرار می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مدعی پیشنهاد کمک به ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا شد که تهران بار‌ها اعلام کرده که تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران، شرایط مبارزه با همه‌گیری کرونا را سخت کرده و خواستار تعلیق این تحریم‌ها شده است، اما واشنگتن نه تنها به این خواست ایران پاسخ مثبت نداده، بلکه سیاست ادعایی فشار حداکثری خود را تشدید کرده است.

یک روز قبل از این اظهارات ایران و ۲۵ کشور دیگر خواستار لغو فوری تحریم‌های ایالات متحده و دیگر کشور‌های غربی به منظور تضمین پاسخگویی مناسب کشور‌ها به بحران شیوع کرونا شدند.

آیا آمریکا واقعا نگران ایران است؟/ دوگانگی حرف تا عمل مقامات آمریکایی در مقابل ایران

این اولین بار نیست که جامعه بین‌الملل خواستار اقدامات یکجانبه کشور‌های غربی علیه کشور‌های تحت تحریم می‌شوند و با آغاز شیوع کرونا، بسیاری از کشور‌ها خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی به منظور تسهیل مقابله با کووید-۱۹ شدند.

اما تنها یک روز بعد از این ادعا‌های پوچ واشنگتن، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۸ بانک ایرانی را در چارچوب سیاست فشار حداکثری تحریم کرد. نکته جالب این است که بانک‌هایی که شامل تحریم‌های اخیر آمریکایی شده‌اند، وظیفه انتقال منابع مالی را برای خرید دارو و غذا دارند و بانک‌های خارجی هم که با این بانک‌های ایرانی تعامل می‌کنند، عملا معافیت‌ها و مجوز‌های لازم را از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده‌اند تا منابع تبادل مالی با ایران را برای خرید دارو و مواد غذایی تامین کنند.

اعمال این تحریم ها به اندازه‌ای جالب بود که حتی سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفت که تحریم‌های اخیر آمریکا به شکلی است که هر چیزی را که اسم بانک داشته است را تحریم کرده‌اند و کم مانده پاور بانک را هم تحریم کنند!

کارشناسان تحریم‌های اخیر آمریکا را به نوعی اعلام جنگ مستقیم اقتصادی، پزشکی و غذایی علیه ملت ایران خواندند، تا این مردم ایران را از لحاظ معیشتی و در مقابله با ویروس کرونا به زانو دربیاورند؛ چرا که این ملت تلاش‌های چندین دهه آمریکا برای ایجاد شکاف میان ملت و نظام‌شان خنثی کرده‌اند، بنابراین آمریکا در تلاش است ملت ایران را علیه نظام و به آشوب کشیدن کشورمان تحریک کند و در عین حال ادعا می‌کند که تحریم‌ها نظام ایران را هدف قرار می دهد، نه ملت ایران را.

سناریو خنده دار نگرانی آمریکا برای وخیم تر شدن کرونا در ایران

پیش از این اسفند سال ۱۳۹۸ و روزهای نخست شیوع کرونا، در حالی که دولت آمریکا به دلیل بی‌تدبیری در مبارزه با ویروس «کرونا» مورد انتقاد قرار گرفته بود، «مایک پومپئو»، وزیر خارجه این کشور سخنانی مداخله‌جویانه درباره این ویروس در داخل ایران مطرح کرد. پومپئو گفته بود که ایالات متحده «به شدت نگران است» که ایران ممکن است درباره شیوع کرونا ویروس جزئیاتی را پنهان کرده باشد. نخستین روز‌های همه‌گیری ویروس کرونا هم به ایران پیشنهاد کمک کرد. آن زمان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که کشورش بر تعهد خود به کمک برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی تاکید دارد و در کنار مردم ایران ایستاده است.

وزیر خارجه آمریکا از این فرصت برای حمله به چین هم استفاده کرد و مدعی شد پکن رسانه‌ها و متخصصان پزشکی را سانسور کرده است. پومپئو مدعی شد که ایالات متحده از اطلاعاتی که نشان می‌دهند حکومت ایران ممکن است مانع انتشار جزئیاتی حیاتی درباره شیوع این بیماری در آن کشور شده باشد به شدت نگران است.

در ادامه ۱۱ فروردین وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن بار‌ها پیشنهاد کمک به مردم ایران را مطرح کرده و جمهوری اسلامی آن را رد کرده است، مردم ایران را قربانیان تصمیم رژیم دانست. وی پیشتر نیز گفته بود که رهبران برخی کشور‌ها از جمله ایران و کره شمالی به جای پذیرش کمک‌های ایالات متحده برای کمک به وضعیت مردم‌شان، به ساختن بمب و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده می‌پردازند.

آیا آمریکا واقعا نگران ایران است؟/ دوگانگی حرف تا عمل مقامات آمریکایی در مقابل ایران

چندی پیش مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که شرکت‌ها و اشخاص امدادرسان در فهرست تحریم‌های آمریکا نیستند، این در حالی است که بسیاری از کشور‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا حتی حاضر به فروش تجهیزات پزشکی و دارو به ایران و بقیه کشور‌های تحت تحریم نیستند، علاوه بر این تحریم‌ها مانع تراکنش‌های مالی بین المللی و حمل و نقل می‌شود و عملا هرگونه تجارت با ایران از جمله در اقلامی مانند دارو‌ها و تجهیزات پزشکی تقریبا غیرممکن است.

مقامات دولت ترامپ بار‌ها ادعا کرده‌اند که آمریکا تمایل دارد کمک‌های انسان دوستانه و حتی دستگاه‌های تنفسی به ایران بفرستد، اما تردیدی نیست که این حرف‌ها دروغ و ریاکارانه است، چراکه بهترین راه امدادرسانی انسان دوستانه رفع تحریم‌های مالی علیه ایران و اجازه دادن به ایران برای خرید لوازم و تجهیزات پزشکی است.

رفتار یک بام و دو هوای آمریکا برای جامعه جهانی قابل قبول نیست

همانطور که گفته شد، اخیرا شاهد تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ۱۸ بانک ایرانی بودیم، این دوگانگی حرف و عمل در اقدامات واشنگتن به خوبی آشکار است که در میان همه گیری کرونا درصدد نابود کردن کانال‌های باقی مانده برای پرداخت پول دارو و غذا علیه ایران است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های «تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرضه‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک اسلامی همکاری منطقهای»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرضه‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته‌اند.

تحریم آمریکا

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس هم در واکنش به ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا از وضعیت کرونا در ایران، گفت که رفتار یک بام و دو هوای آمریکا برای جامعه جهانی قابل قبول نیست و ابراز نگرانی برای وضعیت کرونا در ایران فرافکنی است تا خود را به عنوان حامی مردم نشان دهد، این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا شرایط کرونایی را روز به روز برای جامعه و کادر درمان کشور ما سخت‌تر می‌کند.

از سوی دیگر ابراز نگرانی مقامات آمریکایی درباره وخامت وضع شیوع کرونا در ایران در حالی مطرح می‌شود که آمار مبتلایان به کرونا و جان‌باختگان در اثر آن در آمریکا از بالاترین آمار خسارات جانی این بیماری در جهان است.

با تحریم‌های جدید آمریکا، ایران با محدودیت غذا و دارو روبه‌رو شد؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم اخیرا در گفت‌وگو با راشاتودی تحریم‌های آمریکا را تروریسم پزشکی خواند و درباره تاثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر شیوع کرونا در ایران، گفت که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران نمی‌تواند از پول خود در خارج از کشور استفاده کند تا به واکسن‌های ویروس کرونا دسترسی داشته باشد. وزیر امور خارجه همچنین گفت هرچیزی که آمریکایی‌ها می‌گویند درباره اینکه تحریم‌ها تأثیری بر اقلام بشردوستانه ندارد، دروغ است و این اساساً تروریسم پزشکی است.

ظریف همچنین گفت که ما در کشور‌های خارجی مقداری پول بلوکه شده داریم و آن کشور‌ها توسط آمریکا از اجازه دادن به ما برای خرید دارو با پول خودمان منع شده‌اند. هرچه آمریکایی‌ها درباره این می‌گویند که تحریم‌هایشان بر موارد بشردوستانه تاثیر نمی‌گذارد فقط یک دروغ است. ما در تلاش بوده‌ایم برای واکسن سازمان جهانی بهداشت و واکسن‌های معمولی پول انتقال دهیم که نتوانسته ایم. این از پایه و اساس تروریسم پزشکی است که آمریکا در آن دست دارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم ۲۱ مهرماه در نشست خبری خود درباره ادعای جدید یکی مقام‌های آمریکایی درباره کمک این کشور به ایران برای مقابله با کرونا گفت که از هیچ کسی انتظار نداریم به ملت ایران لطف کند، اما آن‌ها باید به تعهدات خود پایبند باشند، این سخنان آن‌ها عوام فریبی است.

او همچنین گفت که غذا و دارو با محدودیت جدی روبه‌رو شده، اما نافی مسئولیت دولت نیست، دولت با هر سختی، ولی با جدیت به دنبال رفع نیاز‌های مردم است؛ صبح ظفر نزدیک است و آمریکا نفس‌های آخر خود را در بُعد تحریمی علیه ایران می‌کشد.

آیا آمریکا واقعا نگران ایران است؟/ دوگانگی حرف تا عمل مقامات آمریکایی در مقابل ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مواضع آمریکا به حد بدی از روان‌پریشی بیمارگونه رسیده است، گفت که ادعای کمک به ایران بسیار مضحک بوده و نه یک قدم، بلکه صد‌ها قدم علیه ملت ایران برداشته شده است. آن‌ها نمایش خیالی به راه می‌اندازند و فردای آن روز اقدام بزرگی ضد منافع ایران انجام می‌دهند، الان آمریکا و دولت ترامپ براساس نظرسنجی‌ها بزرگترین دشمن ملت ایران و ملت‌های منطقه است.

در حالی‌که هدف اول و آخر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ملت ایران بوده و هستند، ولی آمریکا همیشه آن تحریم‌ها را با چاشنی دروغ و ریاکاری اعمال می‌کرد و مدعی می‌شد که هدف، تنگ کردن حلقه فشار علیه نظام ایران و محروم کردن سپاه پاسداران از منابع مالی و نیز محروم کردن سپاه پاسداران از ارائه کمک به گروه‌های مقاومت در منطقه است، ولی تحریم‌های اخیر علیه ۱۸ بانک ایرانی بدون هرگونه چاشنی دروغ بود و مستقیما و بدون هرگونه مقدمه‌ای ملت ایران را هدف قرار داده است تا مواجهه با ویروس کرونا و تامین تجهیزات لازم بیمارستان‌های ایرانی سخت‌تر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
انتظار داره ما فقط از آمریکا درخواست کمک کنیم تا راهی برای بر سر میز مذاکره نشاندن ایران و تحکم به ایران که باید شروط را بپذیره . تنها راه باقی مانده. یعنی از نیاز مردم سواستفاده کنند . نه اینکه دلش برای مردم و بیماران بسوزه . آمریکا همه چیز را باخته . حتی اخلاق انسانی . آمریکا نزدیک به هفتاد سال هست بطرق مختلف از ایرانیان برای تحقق اهداف خودش قربانی میگیرد . شهدا از آن جمله اند .و جواب ما مردم همچنان هیهات من الذله است .
Iran (Islamic Republic of)
جواد قاسمی
۲۳:۵۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
چرا نباید مذاکره کنیم؟
به قیمت دارو نرسیدن به بیماران
این چه وضعی است
مذاکره باید انجام بشه، مذاکره دوجانبه، نه با 5+1
چرا مسئولین میگن ما مشکل نداریم، یه سری به کوچه و بازار بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۲:۵۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام
آهای مسولین
از خدا نمیترسید
مردم درسختی هستن
بخودتون بیاییدتا دیر نشده
خدایا .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
یک واقعیت که می توان حس کرد این است که از زمانی که مشکلات اقتصادی در کشور زیاد شده و فروش نفت هم کم شده و در کل درامد کاهش یافته است کمتر می توان اخبار درگیری در عراق و یمن و فلسطین و لبنان شنید و تقریبا ثبات در منطقه ایجاد شده است.
Germany
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
خدا ظالمان رو لعنت کنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
ای کاش اینقدر قدرت داشتم کلا مقوله سیاست را از کره زمین حذف میکردم سیاست عامل همه بدبختی های ساکنین کره زمین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
امریکا بیش از مسئولین به فکر ملت مظلوم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
فشار حداکثری ترامپ‌به نتیایج مطلوب خودش رسید و اقتصاد ایران رو نابود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
دعا میکنم خداهرچه زودترحکومتش سرنگون کنه تا همه جهان ازشرش راحت بشن آن شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۳۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
امریکا دروغ می گوید آن دلسوزی کردن به خاطر رام کردن عده ای از عوامل داخلی آنها است . فقط می خواهد مردم ایران را به زانو در آورد به نظر من مردم ما باید پشت رهبر و نیروهای مردمی خود باشند . و فریب عوامل آنان را در نطفه خفه کنند . یک چالش دیگری در جهان جهت دگرگون کردن امپریالیزم بین الملل در راه است . و نطفه آن با در داخل کشور امریکا در حال شکل گرفتن است . و رفتارهای سیاسی و نظامی و اقتصادی آنان نیز برای مردم جهان برملا گردید . دولتمردان جهان باید بدانند دوستی با امریکا دوستی با شیطان است . (بنده نامی را که دلتمردان .امریکا لایق آن باشد؛ جزء شیطان نیافتم )
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۳۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
مردم آمریکا اصلا نمیدونن ایران کجا هست چه برسه به رام کردن
Iran (Islamic Republic of)
alireza.arabpur
۱۲:۱۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
نه امریکا دلواپس رنج مردم ایران است و نه هیچ کدام از مسولین خودمان. و نه خودمان
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۲:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام
دقیقا
هیچ کدام به فکرنیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
دست از کله کچل ن ایران بر نمیدارن نفت مفتی بهش بدید تا تحریم هارو لغو کنه اینا دنباله باجن باج بهشون بدید رفیق فابریکمون میشن و کشور بهشت میشه صادرات واردات مردم در رفاه خنده رو شاد حلال و حروم بخششش مردانگی و اعتقاداتمون باز بر میگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
ای بیچاره ی خوش خیال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
بفرمایید مذاکره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
ما رو تحریم می کنه بعد نگرانه.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۰۰:۳۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
خوب شیطانه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۵۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام ،

بله ، هست و
نه دلواپسی از سر ترحم ، بلکه به امید بهره مندی از خوبی ها و راه جمهوری اسلامی ایران در سعادت دنیا و آخرت و
نه فقط جمهوری خواه بلکه همه احزاب و
نه فقط آمریکا بلکه همه دنیا ،

به نام مقدس فاطمه زهرا قسم .
آخرین اخبار