بازار خودرو با وام آرام می‌شود؟/ نبود نقدینگی خودروسازان، عامل اصلی دلالی خودرو

 این روز‌ها بسیاری از افراد برای خرید خودرو با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو این روزها دچار التهابات زیادی شده است. از یک سو نظارت و قیمت گذاری بر قیمت خودروهای کارخانه و از یک سو افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هیاهوهای زیادی ایجاد کرده است. 

 این روزها بسیاری از افراد برای خرید خودرو با مشکلان زیادی دست و پنجه نرم می کنند. گرانی خودرو به معضلی بی انتها تبدیل شده که امان از کف بریده است، برخی از افراد برای خرید خودرو نقدینگی کافی را ندارند و از این رو چند سال گذشته بانک ها وام به مشتریان می دادند. در گذشته این تسهیلات معمولا از طریق شرکت‌های خودروساز، شرکت‌های لیزینگ و بانک‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شد که هر کدام شرایط خاص خود را داشتند. 

در گذشته شرکت‌های خودروساز، معمولا برای فروش هر چه بیشتر خودروهایشان در زمانی که مشتریِ محصولاتشان کم می‌شد، اقدام به راه‌اندازی طرح‌های مختلف تسهیلاتی می‌کردند که بعضا برای محصولات پرفروش نیز به مناسبت‌های مختلف این تسهلات ارائه می‌شد. اما با کاهش تولید این وام قطع شد و به دنبال آن شاهد گرانی در بازار خودرو بودیم. 

یکی از نکات اصلی در مورد تسهیلات خرید خودرو که توسط بانک‌های ایرانی پرداخت می‌شد این بود که صرفا برای خرید خودرو‌های ایرانی این وام پرداخت می‌شد. این بدین معناست که اگر کسی قصد خرید خودروی خارجی داشت، روی وام خودرو بانک‌های ایرانی نباید حساب می کرد. 


بیشتر بخوانید


مصوبه پرداخت وام از میان بانک‌ها برداشته شد

یک منبع اگاه بانکی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص عدم پرداخت وام‌های خودرو توسط بانک‌ها اظهار کرد: مصوبه پرداخت وام برای خودرو حدود ۲ سالی است که از میان بانک‌ها برداشته شده است. همچنین در حال حاضر با افزایش قیمت‌های سرسام آور خودرو این وام نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های مردم برای خرید خودرو باشد.

او با بیان اینکه به جای وام خودرو می توان از وام کالا استفاده کرد، گفت: جدیدا افراد اقدام به دریافت وام کالا می‌کنند. به این صورت که وام را دریافت می‌کنند و در حساب خود می‌خوابانند و در پایان هرجایی که بخواهند، پول را از حساب خود دریافت می کنند.

وام باید به خودروسازان پرداخت شود!

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو، گفت:برای صنعت خودرو اگر برای ریشه مشکلات آن چاره اندیشی نکنیم، راه حل های دیگر یا تاثیر بسیار کم و موقتی خواهند گذاشت یا با توجه به اقتصاد بیمار کشور ما بعضا برخلاف آنچه در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد اثر معکوس خواهند گذاشت.

او بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو در شرایط فعلی که موجب قیمت‌های حیرت آور و سرسام آور خودرو شده است، تولید کم خودروسازان به نسبت نیاز مشتریان است. اگر بتوانیم تولید را به اندازه کافی داشته باشیم، به دنبال آن قیمت بازار با قیمت کارخانه تفاوت چندانی نخواهد داشت. اکنون میزان تولید یا عرضه خودرو کم است و در مقابل تقاضای زیادی وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: با پرداخت وام به مردم، مشکل صنعت خودرو حل نخواهد شد بلکه مشکلات آن بیشتر هم می‌شود؛ چرا که با پرداخت این وام تقاضا همچنان بیشتر می‌شود و مشکلات صنعت خودرو فعلی دوچندان می‌شود. با پرداخت وام، نقدینگی افزایش یافته و در پی آن تعداد خریداران و متقاضیان بیشتر خواهد شد.

قاسمیان ادامه داد: در واقع با این کار عطش خرید در این بازار بیشتر خواهد شد، در حالی که تعداد خودرو تولیدی ثابت است و این موجب تورم و حباب و در نهایت افزایش قیمت‌ها می‌شود. البته ممکن است با پرداخت وام برای خرید خودرو تعداد معدودی عدم نقدینگی خود را جبران کنند و صاحب خودرو شوند، اما در یک نگاه کلی این کار به جای آنکه آبی بر آتش بازار خودرو باشد به مثابه بنزین برای آن آتش خواهد شد.

او بیان کرد: اگر فرض کنیم که شرایط نظام بانکی و مالی به گونه‌ای است که قدرت پرداخت وام به تعداد زیادی از متقاضیان را داشته باشد، این حجم از سرمایه و نقدینگی نباید به صورت مستقیم به دست افراد برسد و باید به گونه‌ای هدایت شود که بتواند مسیر تولید را تقویت کند. بدین معنی که برویم سراغ صنایع مادر و استراتژیکی که به عنوان گلوگاه، صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده اند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر در این صنایع و حتی صنایع میانی و کوچکتر، مشکلی در نقدینگی، خرید مواد اولیه، تحقیق و توسعه یا هر چیزی که نیاز به سرمایه گذاری دارد، وجود داشته باشد و قصد داشته باشیم با این وام‌ها آن مشکلات اساسی را حل کنیم، یا اگر صنعت یا محصولی انحصاری شده است، به گونه‌ای که هر زمان که بخواهد خودروساز و مردم را تحت فشار قرار ‌دهند و در این میان منفعت خود را کسب کنند، با سرمایه گذاری‌های کلان آن محصولات و صنایع را از انحصار خارج کرد تا بدینوسیله قیمت برخی محصولات و زمان عرضه آن را با ایجاد رقابت کنترل و متعادل کنیم.

قاسمیان تشریح کرد: در این حالت نخست نقدینگی را وارد بازار نکرده ایم و از ایجاد تورم بیجا ممانعت کرده‌ایم؛ همچنین جان دوباره‌ای به صنایع تولیدی داده ایم، به طوریکه بتوانند تا حد خوبی نیاز‌های صنعت خودرو را به درستی و متناسب با تقاضای بازار خودرو مرتفع سازند و  اشتغال را در آن صنایع تقویت کرده‌ایم. در واقع با این کار بطور غیر مستقیم آحاد جامعه منتفع خواهند شد. هم اشتغال تقویت خواهد شد و هم قیمت خودرو اینچنین افسار گسیخته افزایش پیدا نخواهد کرد و در نتیجه قدرت خرید بصورت روزانه کاهش پیدا نخواهد کرد.

او گفت: بدیهی است که وقتی می خواهیم از وام‌های خرد به سمت وام‌های کلان برویم، حتماً باید ساز و کار‌های کنترلی اصولی‌تر و جدی تری از مناظر مختلف فنی، اقتصادی و قضایی اتخاذ شود. وقتی می گوییم از نظر فنی، منظور آن است که از نقطه نظر فنی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی با پشتوانه مطالعاتی قوی باید از این وام‌ها بهره‌مند شوند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: همچینن در این راستا بایستی عملکرد واحد‌های تولیدی مستمرا مورد نظارت و ارزیابی کارگروه‌های فنی و اقتصادی در یک فضای سالم و عالمانه و با پشتوانه قضایی قوی قرار گیرد و در صورت حرکت درست صنایع خرد و کلان هدف در راستای مقاصدی که کمک آن‌ها به پیشبرد تولید و کیفیت صنعت خودرو قبلا مطالعه و مسجل شده است، آن صنایع را به شکل تدریجی و دوره‌ای از این تسهیلات بهره‌مند گردانیم.

تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو

کاظم محمدی نیکخواه کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو، گفت: پرداخت وام شرایط خاصی دارد که اکنون این کار امکان پذیر نیست. در شرایط فعلی بانک ها پول ندارند و در مقابل خودروساز ماشین ندارد تا تحویل دهد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر خودروسازان به خوبی فعالیت می کنند و خودرو را به اندازه نیاز به بازار عرضه می کردند در آن صورت با پرداخت وام می توانستیم این بازار را کمی کنترل کنیم. با این شرایط کنونی کسی تمایل به پرداخت وام ندارد و بانک ها این کار را انجام نمی دهند. 

به گفته کارشناسان صنعت خدرو، پرداخت وام برای زمانی است که عرضه و تقاضا برابر باشند. با این شرایط که هر روز ارزش پول کشور در حال کم شدن است کسی ریسک نمی کند که پول خود را به قرض به کسی دهد و این مثالی برای بانک هاست که این ریسک را نمی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
بابا مردم قید خودرو رازدند هر کاری میخواهید بکنید شما عملن ورشکسته شدیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
قدرت خرید وقدرت پرداخت اقساط بانکی را ندارم راستی گر کاهش تولید وجوددارد این همه خودرودپوشده ازکجا آمده اند بگویید کاهش عرضه واحتکارخودرووجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
ی بار میگنتحریم ی بار دیگه میگن دلار رفته بارذ الان میگین نقدینگیییی بسه تا کی دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ظهیری روان ی
۲۳:۱۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام.باید تمامی عاملین گرانی دهها برابری خودرو در دولت تدبیر و امید بازداشت و محاکمه بشند تا قیمتها کاهش پیدا کند.باتشکر
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مرحبا به نماینده ایلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
اشتباه است
فقط ایجاد رقابت
ولی مردش در دولت و مجلس نیست که ایجاد کند
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۰:۵۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خواهش می کنم یه کاری بکنین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بازی جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
از ماست که برماست همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
راست و حسینی بفرمائید خودرو در داخل کشور ساخته میشه یا مونتاژ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
راست و حسینی بفرمائید خودرو در داخل کشور ساخته میشه یا مونتاژ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
دولت مردم رابی پول وفقیر کرده!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
واردات خودرو رو ازاد کنید پراید اشغال رو ب مردم میدن بالای صدتومن
Iran (Islamic Republic of)
وحیده صالح میرحسنی روان ی
۱۳:۵۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام.باید تمام عاملین گرانی بیش از دههابرابری خودرو در دوران دولت تدبیر و امید جوابگو باشند تا قیمتها کاهش پیدا کند.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
وام دادن به خودروسازها اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
تو رو خدا قیمت ها رو کنترل کنید. بابا بیچاره شدیم ساعتی میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
تو رو خدا قیمت ها رو کنترل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۲:۴۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
آزموده را آزمودن خطاست این چندمین باره به این بهانه دارن وام میگرن و نون به همدیگه قرض میدین سری های قبلی چه کاری کردن که الان میخواهن بکنند
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۱۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
تجربه چندین باره نشان داده که پرداخت وام به خودروساز کاری اشتباه و خیانت به بیت المال و مصرف کننده هست . چون خودروسازان این وام ها را برای امور شخصی مدیران ارشد خود حیف و میل میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۰:۴۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام، صنعت خودرو سازی که نمیتوان گفت، صنعت مونتاژ خودرو در ایران سالهاست که بیمار است و انحصاریست، مگر نمیگویند وزیر صمت قبلی با عدم توجه به افزایش قیمت خودرو و ممانعت از گرنی بی رویه ی آن مجبور به استعفا گردید؟ پس اصلا مشکلات ملت وام نیست، صنعت خودروسازی ایران نابود است و کسی قدرت نظارت بر آن را ندارد، و لذا هر آنچه حکم شود صورت میگیرد، مردم هم که نادیده گرفته میشوند، طفره نروم خانه هاز پای بست ویران است، اگر بخواهند این صنعت را رونق دهند فقط باید از انحصار بیرون بیاید و نظارت شدید روی آن صورت گیرد، وگرنه آش همان آش و کاسه همان کاسه است، خودرویی که دیروز ده میلیون تومان بود الان باید بالای دویست میلون تومان و البته نه به کیفیت قبل و نه با خدمات پس از فروش مناسب به مشتری تحویل میشود، علی برکت الله.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۰:۴۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
همه ماشین های ساخت داخل باید زیر ۱۰۰ میلیون باشن چخبره این قیمتا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مافیای ماشین جلوی ورود ماشین های ارزان قیمت خارجی را گرفته اند....بذارید لااقل ماشین دست دوم وارد شود....تا بازار ماشین درست بشود.....چرا پراید ۷ میلیونی باید این قیمت شود....ننگ بر مافیای ماشین
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۹:۲۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
وزیر صمت نیومده میگه قیمتا حاشیه بازار بشن! آخه کدوم بازارو میگین همون بازاری که ۶ ماه میگفتین قیمتاش واقعی نیست حبابه نخرین الان همون قیمتای حبابو میخواین بکینن قیمت کارخونه مگه میشه مردم از کجا بیارن فکر اینشم باشین مردم تو نون شبشون موندن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
اگر می خواهند خودرو ارزان شود باید سقف قیمت تعیین کنند برای خودرو های داخل بازار و از یک حدی به بالا را سند نزنند همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
همش دروغ همش کلک همش فیلم
بسه دیگه
بقول بعضی از عزیزان
خودروی داخلی شده آش کشک خاله
-
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
چند ماه قبل هم کلی وام دادین به این دوتا خودرو ساز تا به سرکیسه کردن مردم ادامه بدن.
چرا یه وام به کسی دیگه نمیدید مثل اون آقایی که خودرو برقی ساخته بود یا اون چند تا جوونی که خودرو دست ساز ساخته بودند....
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۵۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
یکی رو میشناسم سال 82 وام گرفت حدود 9 میلیون با سود 27% (بازپرداخت سه ساله) خودرو خرید ، تهش حدود 14 - 15 میلیون ازش گرفتن.
شما نگران نباشید تو این کشور سر وام دهنده کلاه نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
در عصر فضا قرعه کشی برای خودرو بی کیفیت .
خودرو وارد کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام اصل 44 به خودرو سازه تعلق نمی گیرد که مردم راحت شوند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۳۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مجلس و دولت بدنبال راهکاری برای حل مشکل خودروسازان و حذف دلالان از بازار خودرو هستند و آنهم افزایش رسمی قیمت خودرو به حشیه قیمت بازار البته این را هم باید گفت تمام این حاشیه های فعلی بازار سیاه قیمت خودرو توسط خود خودروسازان ایجاد شده برای رسمیت بخشیدن به خواسته های خود لذا بعداز افزایش قیمت خودرو چون بازهم تولید افزایش نخواهد یافت دوباره شاهد بازار سیاه جدید با قیمتی بالاتر از حد فعلی و باز هم همان سیکل معیوب تدوام خواهد یافت
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۴۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
اگه حاشیه بازار بشه ما مردم باید درشونو ببندند مگه حقوق مارو حاشیه بازار میدن برا یه پژو ۲۰ سال پیش یک کارمند با حقوق ۵ تومن که همشو پس انداز کنه ۶۰ ماه یعنی۵ سال باید زحمت بکشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۸:۱۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خودروی بی کیفیت با قیمت نجومی تازه با قرعه کشی های سوری همشو میدین دست نمایندگی ها و دلال ها که آزاد بفروشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بازار خودرو ؟؟؟؟
بازار تاراج مردم !!!
از سر ناچاری و تعرفه های سنگین واردادت و بسته شدن واردات خودرو مردم مجبورند ماشین بنجل داخلی رو با قیمتهای سرسام آور ثبت نام کنند و بخرند !!
آخرین اخبار