جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در ۲۴ استان

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ۲۴ استان کشور واحد اهدای پلاسمای بیماران بهبودیافته از کرونا راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه تاکنون دو درصد بیماران بهبودیافته کرونایی در کشور برای اهدای پلاسما مراجعه کردند، از راه اندازی واحد اهدای پلاسما در ۲۴ استان خبر داد.

او افزود: در برخی کشور‌ها از جمله مصر به تازگی یک مرکز راه اندازی شده است.

عشقی با بیان اینکه از نظر تجهیزات اهدای پلاسمای بیماران بهبودیافته کرونایی ۱۱ استان به عنوان هاب و قطب خون معرفی شده است، گفت: مازندران هاب سه استان از نظر تجهیزات این بخش است.

او با بیان اینکه مازندران در اهدای پلاسمای خون بیماران بهبودیافته رتبه اول را دارد، گفت: از نظر اهدای خون این بیماران در استان راضی بوده ولی در کشور رضایت ندارم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: اهدای پلاسمای خون هیچ خطری و نگرانی برای ابتلای به کرونا وجود ندارد و در پایگاه‌های انتقال خون تمامی استاندارد‌ها و دستورالعمل های بهداشتی رعایت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیمان عشقی با بیان اینکه مازندران شاخص اهدا و مصرف بالای فرآورده‌های خونی را در کشور دارد، افزود: این مسئله به دلیل وجود تعداد بالای بیماران تالاسمی در استان بوده و ۱۰ درصد بیماران تالاسمی کشور در این استان به سر می‌برند.

او گفت: بیماران خاصی نظیر دیالیزی  در مازندران وجود دارند و به رغم این مازندران دارای شاخص بالای خون بوده و به استان‌های اطراف نیز در تأمین اهدای خون کمک می‌کند.

عشقی با بیان اینکه با شیوع کرونا میزان ذخایر خونی کاهش یافته اما این کاهش به کمتر از ۳۵ درصد نرسیده بود، افزود: امیدواریم مردم شرایط را درک کنند و بتوانیم کمبود خون را جبران کنیم.

۴.۵ درصد اهدا کنندگان خون بانوان هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه کشور ما در اهدای خون در منطقه از شاخص‌های انتقال خون جلوتر است، افزود: متأسفانه نقش بانوان در این زمینه کمتر است و در حال حاضر ۴.۵ درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند.

او افزود: برخی باور‌ها سبب شده تا میزان اهدای خون بانوان در کشور ۴.۵ درصد باشد درحالی که این رقم در کشور‌های منطقه ۱۴ درصد و در اروپا ۵۰ درصد است و فرهنگ ایرانی اقتضا می‌کند که بانوان در این زمینه سهم بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه با اهدای خون از سوی بانوان، هر خانه تبدیل به یک پایگاه انتقال خون خواهد شد،گفت: در مازندران میزان اهدای خون بانوان نیم درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار