ارمنستان: جمهوری آذربایجان آتش بس را نقض کرده است

با گذشت ساعتی از اجرایی شدن توافق آتش بس در منطقه قره باغ، ایروان باکو را به نقض این توافق متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارمنستان روز یکشنبه جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس بشر دوستانه در منطقه قره باغ متهم کرد.

بر این اساس، برخی منابع خبری از آغاز اجرای توافق آتش بس در منطقه قره باغ از بامداد امروز خبر داده بودند.

گفتنی است وزارت امور خارجه ارمنستان شب گذشته اعلام کرد جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصمیم گرفته اند نیمه شب روز هجدهم اکتبر (۲۷ مهرماه) به وقت محلی، آتش بس انسان دوستانه برقرار کنند.

وزارت امور خارجه ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم به دنبال اعلامیه روز ۱ اکتبر ۲۰۲۰ روسای جمهور فرانسه، روسیه و آمریکا به عنوان نمایندگان کشور‌هایی که مشترکاً ریاست گروه مینسک را بر عهده دارند، اتخاذ شد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد برای برقراری آتش بس موقت با ارمنستان به توافق رسیده است. در این اعلامیه آمده است: توافق در این زمینه طبق بیانیه اول اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی روسای جمهوری سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه که ریاست مشترک در گروه مینسک را بر عهده دارند به دست آمده است.

وخامت روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست.

پس از آن بحرانی در منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسئله سبب شد که جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست بدهد.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده و سبب شده‌اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار