سیف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حل مشکلات استان‌ها با ورود استادان و دانشجویان

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: به منظور رفع مشکلات استان‌ها، لازم است استادان و دانشجویان، فعالیت‌های خود را در این عرصه بیشتر کنند.

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود استادان دانشگاه‌ به شناسایی مشکلات صنایع در کشور اظهار کرد: آموزش عالی به علت وجود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های بسیار فعال درون استان‌ها، از دانشجویان و استادان خواستار شده است تا راجع به مسائل و مشکلات استان‌ها بیشتر بررسی کرده و برای رفع آن‌ها تلاش کنند.

او افزود: با توجه به اینکه انواع و اقسام مشکلات گوناگون در درون استان‌ها مطرح شده است، بنابراین با شناسایی بهتر مزیت ها، توانمندی‌ها و مشکلات آن‌ها می‌توان از امکانات موجود در جهت تقویت و بهبود وضعیت استان‌ها استفاده کرد.

سیف تصریح کرد: دانشجویان تعهد خوبی در شناسایی مشکلات و توانمندی استان‌ها دارند و می‌توانند با استعداد بی نظیر خود به منطقه و اطراف خود از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کمک کرده و اثر بخشی و بهبود آن را با چشم شاهد باشند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: به منظور شناسایی مشکلات و توانمندی استان‌ها تنها نقش دانشگاه‌ها مدنظر نیست، اما آن‌ها می‌توانند با پشتوانه علمی و فناوری خود فعالیت داشته باشند و با حمایت‌های خود از استانداری و ادارات استانی و با همکاری آنان تا حد امکان مشکلات را بر طرف کرده و از این طریق شیوه‌های همکاری را گسترش دهند.

سیف درباره اجرای دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و سازمان‌ها گفت: فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی جامعه و صنعت به علت اینکه به صورت مستمر و دقیق‌تر با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها در ارتباط باشیم و بتوانیم مسائل و مشکلات کشور را بشناسیم، تعریف شده است تا بتوانیم از این طریق فعالیت‌های علمی خود را در سمت و سوی بهبود وضعیت سوق داده و مشکلات را رفع کنیم.

طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: در طرح فرصت مطالعاتی استادان بین ۳ تا یک سال به صورت تمام وقت یا پاره وقت ماموریت خود را ایفا کرده و با شناسایی و آسیب شناسی مشکلات و مسائل کشور کمک زیادی به رفع مشکلات خواهند کرد و استادان بعد از طی کردن این دوره‌ها با جهت گیری‌های علمی و تحقیقاتی بهتر و مطلوب تری به دانشگاه‌ها باز خواهند گشت تا این روش مکملی برای رفع مشکلات، پایان نامه‌ها و دروس ارائه شده باشد.

سیف تاکید کرد: فرصت مطالعاتی در رشته‌های هنر، علوم انسانی و فنی در حال انجام است و به نظر می‌آید که این به عنوان یک ابزار بسیار عالی در دست دانشگاه هاست تا بتوانند اعضای هیئت علمی را فعال‌تر کرده و به اینصورت شناخت بهتری نسبت به رویداد‌ها و برنامه‌های کشور در صنایع، دستگاه‌های مختلف و ... به منظور هم افزایی بهتر در این حوزه فراهم کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در پایان یادآوری کرد: حدود ۱۱۴ عضو هیئت علمی در فرصت‌های مطالعاتی شرکت کرده اند و خیلی از وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها پذیرای این افراد بوده اند. باید گفت که این آمار می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد تا بتوانیم روز به روز شاهد اثر بخشی مطلوب‌تر این موضوع باشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.