رحیمی گفت: اثرگذاری دانشگاه‌ها در شهر و منطقۀ خود باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با رؤسا و معاونان دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه، دانشگاهی هوشمند و پیشرو در زمینه فعالیت‌های پژوهشی اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد موقعیت بالایی در بین دانشگاه‌های کشور از منظر پژوهشی دارد و مسیر‌های درستی را در پیش گرفته و بسیاری از برنامه‌هایی که پیش از این در اولویت قرار داشته را به اتمام رسانده است.

او به اهمیت چاپ مقاله در مجلات بین‌المللی اشاره کرد و افزود: تا زمانی که داده‌های اساتید و پژوهشگران در یک بستر بین‌المللی در معرض نقد و آزمون قرار نگیرد، مرجعیت علمی آن مشخص نخواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از اهتمام دانشگاه فردوسی مشهد در ایجاد و تقویت دوره‌های پسادکتری قدردانی کرد و گفت: آئین نامه پسادکتری در ماه‌های آینده به عنوان یک آئین نامه کلی به تصویب خواهد رسید که سایر دانشگاه‌های ایران نیز براساس این دستورالعمل اقدام کنند.

او به ابتکار دانشگاه فردوسی مشهد در استمرار تحقیقات دانش آموختگان دکتری اشاره کرد و ادامه داد: این اقدام دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند به عنوان الگو برای سایر دانشگاه‌ها معرفی شود تا دانشجویان دکتری پس از اتمام دوره بتوانند از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه برای ارتقای پروژه‌های تحقیقاتی خود بهره ببرند.

رحیمی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری باید محدود شود و در مقابل باید اقداماتی انجام دهیم که دانش آموختگان دکتری در جامعه رها نشوند و ظرفیت جذب آن‌ها در صنعت و دانشگاه فراهم شود.

او با اشاره به برتری دانشگاه فردوسی مشهد در بین دانشگاه‌های شرق کشور تصریح کرد: اثرگذاری دانشگاه‌ها در شهر و منطقۀ خود باید در اولویت قرار گیرد. رسالت دانشگاه فردوسی این است که تجربیات خود را در اختیار دانشگاه‌های منطقه قرار دهد تا به تدریج فاصله کیفی و بازده علمی دانشگاه‌های استان نیز ارتقا یابد.

او با بیان اینکه احتمالاً یکی از مشکلات شهر قوچان اشتغال است، تصریح کرد: بر همین اساس باید دانشگاه بسترسازی به‌منظور شکل‌گیری واحد‌های فناور را انجام دهد، زیرا همین واحد‌ها و مراکز رشد می‌توانند در اشتغال‌زایی نقش ایفا کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد: زمینه مثبت دیگر دانشگاه قوچان وجود صنایع زیاد میان قوچان و مشهد است؛ در نتیجه دانشگاه می‌تواند ارتباط قوی و مستمر با این صنایع برقرار کند و در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها به‌موازات دیگر دانشگاه‌های خراسان رضوی قدم بردارد.

او بیان کرد: این دانشگاه از نظر علمی با توجه به تعداد اعضای هیئت علمی بسیار خوب درخشیده، یعنی اساتید اینجا توانستند مقالات خوبی را باکیفیت بالا در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ کنند، اما تجهیزات متناسب با نیاز‌های رشته‌های فنی تأمین نشده است که این بخش را باید وزارت علوم تأمین کند.

رحیمی با بیان اینکه دانشگاه‌های متعددی دارای واحد تحقیق و توسعه هستند که هم برای دانشگاه و هم برای صنعت خوب است، گفت: دانشجویان می‌توانند دوره کارورزی را در همان واحد تحقیق و توسعه بگذرانند و از طرفی صنعت نیز هزینه زیادی برای ایجاد واحد تحقیق و توسعه نمی‌کند.

تقویت «استاد محوری» یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت علوم

او با اشاره به اینکه تقویت «استاد محوری» یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت علوم است، بیان کرد: یکی از ضعف‌ها در سطح‌بندی، درجه‌بندی‌ها بود که امروز تقویت پسادکتری، توجه به دستیارپژوهی و دوره‌های کوتاه‌مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری در دستور قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: عمده مراکز رشد دانشگاه‌ها به کمک پارک جامع استان پدید آمده‌اند و شهر‌ها در توسعه و تأسیس آن اهتمام زیادی داشته‌اند که لزوماً مالی نبوده است و با توجه به اینکه مسیر قوچان به مشهد صنعتی و پر پتانسیل است از مدیران شهر خواهش می‌کنم اهتمام جدی داشته باشند و ریاست دانشگاه جلسه‌ای جدی با مدیران شهری برگزار کند، زیرا در قضاوت ما در وزارت علوم، برای آینده بسیار مؤثر است.

او تصریح کرد: دانشگاه‌های دولتی باید نقش مهمی در توسعه علمی و مشارکت خوبی در مقیاس بین‌المللی داشته باشند. علاوه بر این در سطح منطقه در زمینه توسعه فناوری هم مشارکت داشته باشند و دانشگاهی که از این ویژگی‌ها برخوردار شد، باید چنین نقش‌پذیری‌هایی داشته باشد.

رحیمی ضمن بازدید از دانشگاه تربت حیدریه  گفت: باید در راستای گسترش حوزه‌های فناوری و پژوهشی در دانشگاه‌ها اهتمام داشت. طرح آمایش و ساماندهی دانشگاه‌ها در وزارت علوم مطرح و اصل طرح تصویب شده است.

او افزود: در حال حاضر از دانشگاه‌ها انتظار کیفیت در تولید علم در سطوح بین الملل را داریم و وزارت علوم در جهتی پیش می‌رود که قدرت علمی خود را افزایش دهد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بازدید از پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه با بیان اینکه برای کیفی‌سازی در صنعت زعفران احتیاج به یک مؤسسه پژوهشی است، اظهار کرد:  وقتی این سه ویژگی با هم جمع شوند و مدیریت خوبی داشته باشد عملاً بهترین عامل برای کیفی سازی فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف تولید، فرآوری و فروش زعفران است که در پژوهشکده زعفران تربت حیدریه فراهم شده است. بسیار ارزشمند است که جوانان دانشگاهی ایده‌های خود را تبدیل به یک موضوع کسب و کار کنند و موضوع کسب و کار را تبدیل به شرکت کنند.

رحیمی افزود: در تربت حیدریه سیاست توسعه واحد‌های فناور و واحد‌های نوآور و مراکز رشد علمی و فناوری مطرح است که آمادگی داریم به نوعی با مشارکت پارک جامع استان و دانشگاه تربت حیدریه و کمک مسئولان و مدیریت شهری پردیس علم و فناوری به‌وجود آید.

بخش درآمد‌ها در دانشگاه‌های کشور، شرایط خوبی ندارد

در ادامه بهشتی رئیس دانشگاه قوچان نیز در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاورد‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه صنعتی قوچان از دانشگاه‌های نوپا در وزارت علوم است که از سال ۱۳۸۵ شروع به کار کرده است و در سال ۱۳۹۲ با تأیید نهایی به عنوان دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان به صورت مستقل کارش شروع شد و در ادامه تصمیم بر این شد تا به دانشگاه صنعتی قوچان تغییر نام پیدا کند.

او افزود: در بخش پژوهشی همکاران ما در سال‌های گذشته فعالیت‌های مطلوبی داشته‌اند به طوری که تعداد تولیدات علمی به صورت سرانه از تعداد ۱۱ مقاله در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۱۵ مقاله رسیده که حدود ۱۰ برابر در این شاخص رشد داشته‌ایم.

 بهشتی اضافه کرد: در بخش درآمد‌ها در دانشگاه‌های سطح کشور، خیلی شرایط خوبی نداریم، اما در دانشگاه ما همکاران دراین بخش نیز ورود داشته‌اند و خوشبختانه پیشرفت ۵ برابری داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه قوچان در ادامه به مقالات پراستناد و داغ این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۱۹ مقاله پراستناد و ۵ مقاله داغ داریم که از این جهت بعد از دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه دوم استان قرار داریم.

او گفت: تعداد ۱۶۸ مقاله Q۱ داریم که این تعداد مقاله در استان رقم بسیار خوبی دارد، در مقالات JCR ۱۱۵  با توجه به تعداد اعضای فعال هیئت علمی این دانشگاه، تقریباً شاخص بالاتر از ۲ داریم.

 بهشتی با بیان اینکه چشم اندازمان این است که دانشگاه صنعتی قوچان به برترین دانشگاه صنعتی شرق کشور تبدیل شود، افزود: بخش آزمایشگا‌ه‌های دانشگاه به کمک خیرین ۴ برابر افزایش داشته است و سرانه آموزشی نیز ۲.۵ برابر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار