شناسایی رشد کودک با نمودار استاندارد قد و وزن

کارشناس بهداشت عمومی خانواده دانشکده بهداشت شیراز، گفت: نمودار استاندارد قد و وزن هر کودک مخصوص خود او است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فریبا برزگری کارشناس بهداشت عمومی خانواده دانشکده بهداشت شیراز، بیان کرد: الگوی رشد هر نوزاد با نوزاد دیگر تا حدودی متفاوت بوده که این تفاوت نگران کننده نیست و باید بدانیم رشد نوزاد ممکن است به ژن و مدل رشدی خودش وابسته باشد، اما رشدشان در هر سن باید در محدوده‌ای قرار بگیرد که تغییرات زیادی در آن وجود نداشته باشد.

او، تصریح کرد: یک نمودار مناسب از روند رشد قد و وزن کودک با توجه به سن او می‌تواند به ما در اندازه گیری قد و وزن کودک کمک کند و این امکان را به ما بدهد که بتوانیم او را با همسالان خود مقایسه کنیم، زیرا با توجه به این نمودار متوجه می‌شویم که رشد کودک روندی منظم و سالم را طی می‌کند یا خیر، که اگر پزشک میان رشد کودک و نمودار تعیین شده تغییرات قابل توجهی را ببیند ما را برای انجام اقدامات لازم در جریان می‌گذارد.

برزگری، ادامه داد: نمودار قد و وزن در کودک دختر و پسر متفاوت از یکدیگر بوده و به این دلیل الگوی رشدی آنان با هم تفاوت‌هایی دارد و پسر‌ها نسبت به دختر‌ها قد بلندتری دارند و وزن آن‌ها سنگین‌تر است.

آماده کردن نمودار قد و وزن کودک

کارشناس بهداشت عمومی خانواده دانشکده بهداشت شیراز، افزود: پس از تولد نوزاد، پزشک به طور مرتب قد و وزن او را بررسی می‌کند و در هر معاینه، قد، وزن و، دور سر کودک اندازه گیری می‌شود که نسبت به آن‌ها در محل مربوط علامت‌هایی قرار می‌گیرد و این علامت‌ها نموداری را تشکیل می‌دهند که می‌توان با آن به رشد کودک و چگونگی افزایش قد و وزنش پی برد، این نمودار‌ها با استاندارد‌های اعلام شده مقایسه می‌شوند که نسبت به سیر و تحول کودک و مقایسه با استانداردها، سلامت و تغدیه مناسب کودک تایید می‌شود.

نکاتی برای آگاهی از نمودار قد و وزن کودک

او، اضافه کرد: باید به خاطر داشته باشیم که شاید در هنگام اندازه گیری، کودک ما حرکت داشته باشد یا پیچ و تابی را در بدنش ایجاد کند، به همین علت ممکن است در بعضی مواقع نمودار قد و وزن او به درستی علامتگذاری نشود.

تعداد دفعات اندازه گیری نمودار قد و وزن کودک

برزگری، اظهار کرد: با یک بار اندازه گیری ممکن است اطلاعات خوب و کافی به دست شما نرسد و این احتمال وجود دارد که در هنگام بررسی قد و وزن کودک به اسهال مبتلا شده باشد و وزن خود را از دست بدهد که پس از بهبودی وزن خود را باز می‌یابد، بنابراین اندازه گیری باید با تعداد دفعات زیاد انجام شود.

‌تحقیق و ارزیابی

کارشناس بهداشت عمومی خانواده دانشکده بهداشت شیراز، گفت: محدوده طبیعی وزن، طیف گسترده‌ای دارد که برای بررسی و آگاهی از آن نیازمند تحقیق و ارزیابی هستید و نمی‌توانید بدون آموزش و تحقیق به خوبی از آن آگاه شوید که این مورد گاهی می‌تواند باعث نگرانی بی مورد شما شود.

نمودار قد و وزن کودک و دلایل بروز اختلالات رشد

او، بیان کرد: تغذیه مناسب، ویتامین‌ها و کالری‌های مناسب برای رشد کودک را به بدن او می‌رساند، اما اگر این تغذیه نامناسب باشد می‌تواند رشد کودک را تحت تاثیر قرار دهد و تا ۶ ماهگی منبع اصلی تغذیه کودک برای رشد مناسب باید شیر مادر باشد.

اهمیت سلامت مادر در بارداری

برزگری، تصریح کرد: سلامت مادر در زمان بارداری باعث می‌شود مواد مغذی به خوبی در بدن جنین ذخیره شود که رشد او را به ویژه تا سال‌های نخست زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد اگر مادر در دوران بارداری سلامت کامل نداشته باشد، رشد کودک را از الگوی اصلی خارج می‌کند و باعث می‌شود سیر تکامل به طور طبیعی انجام نشود.

وزن نامناسب نوزاد در زمان تولد

کارشناس بهداشت عمومی خانواده دانشکده بهداشت شیراز، ادامه داد: وزن نوزاد در زمان تولد نشان می‌دهد که در دوران بارداری چگونه تغذیه شده، و این موضوع را باید به یاد داشته باشیم که اگر وزن او در تولد کم باشد و روند رشد او به سرعت طی شود، نشان از وزن نامناسب نوزاد در زمان تولد است.

بیماری‌های معمولی

او، تاکید کرد: بیماری‌هایی مانند گوش درد و آنفلوآنزا می‌تواند رشد کودک را برای یک مدت کوتاه تحت تاثیر قرار دهد که پس از بهبودی این بیماری ها، وزن از دست رفته بازگشته و الگوی رشد به حالت اولیه آن باز می‌گردد.

سلامت مادر پس از زایمان

برزگری، اضافه کرد: اگر مادر پس از زایمان دچار افسردگی یا هر بیماری دیگری شود به خوبی نمی‌تواند به کودک خود رسیدگی کند که این دوره یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاثیرگذار در رشد است و می‌تواند تا سال‌های آینده، زندگی اش را تغییر دهد، در نتیجه الگوی رشد او دچار تغییر می‌شود.

مشورت با پزشک

کارشناس بهداشت عمومی خانواده دانشکده بهداشت شیراز، بیان کرد: در بعضی مواقع ممکن است به خوبی متوجه الگو و نمودار رشدی کودک تان نباشید، و نگرانی‌های زیادی در شما ایجاد کند یا مورد مهمی باشد که آن را نادیده بگیرید که در این حالت باید با پزشک مشورت کنید تا ابهام را برای شما از بین ببرد که اگر متوجه کند شدن فرآیند رشد کودک شدید در این باره با پزشک متخصص مربوطه مشورت کنید تا مشکل را برطرف کند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار