توزیع ۱۵ هزار و ۱۸۵ تن کود ازته در چهارمحال و بختیاری

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۱۸۵ تن کود ازته در استان چهارمحال و بختیاری توزیع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مسعود میرزایی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی گفت: توزیع کود ازته (اوره) در استان ۲۸ درصد افزایش داشته است.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۱۸۵ تن کود ازته در استان توزیع شده است، که این میزان نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش داشته است.


بیشتر بخوانید


میرزایی افزایش قیمت کود پتاسه و فسفاته را مهمترین دلیل افزایش خرید و مصرف کود ازته در استان از سوی کشاورزان بیان و اضافه کرد: در این مدت ۲۲ تن کود فسفاته و ۴۸ تن کود پتاسه در استان از سوی کشاورزان خریداری شد.

او ادامه داد: قیمت یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود ازته در استان ۵۴۵ هزار و ۶۲۰ ریال، کود پتاسه پنج میلیون و ۴۴۲ هزار و ۵۰۰ ریال و کود فسفاته چهار میلیون و ۲۳۰ هزار ریال است.

میرزایی گفت: کود اوره (ازته) تولید داخل است و در داخل کشور تولید می‌شود و همین امر باعث کاهش قیمت آن بوده است، ولی کود فسفاته و پتاسه وارداتی است.

او افزود: همه ساله کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان با همکاری ۴۰ کارگزاری بین کشاورزان تمامی شهرستان ها، متناسب با سهمیه هر منطقه توزیع می‌شود.

میرزایی، به کشاورزان نسبت به خرید و مصرف کود‌های تقلبی و ارزان قیمتی که وارد بازار می‌شود هشدار داد و گفت: این کود‌ها به دلیل اینکه ترکیبات مناسب ندارند و به علت وارد شدن این مواد به خاک و آب‌های زیر زمینی باعث ورود صدمه به آب و منابع آبی و همچنین بروز بیماری می‌شود، نباید مصرف شود.

او ادامه داد: کود استاندارد باید برچسب مشخصات و آنالیز کود و بر چسب ویژه داشته باشد و بر روی بسته کود باید مشخصات کود به صورت نوشته و مشخصات روی بسته با محتوا داخل بسته یکسان باشد.

میرزایی با تاکید بر اینکه بسته باید شماره ثبت ماده کودی داشته باشد گفت: برای تشخیص اصالت کود ساده‌ترین راه استفاده از پیامک است که شماره ثبت ماده کودی روی کیسه را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ پیامک کنند تا در صورت تقلبی نبودن مشخصات کود برای کشاورز ارسال شود.

او اضافه کرد: از ابتدای امسال چهار مورد تخلف فروش کود غیراستاندارد از سوی فروشندگان غیر مجاز در استان شناسایی شد و به مراجع قضایی معرفی شد.

میرزایی به مردم و کشاورزان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فروش کود شیمیایی در مراکز مجاز یا غیر مجاز تخلف را به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.