بسیاری از احزاب و فعالان سیاسی در سودان مخالفت خود را با توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که با وساطت آمریکا به دست آمده است اعلام کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جناح‌های سیاسی برجسته در سودان توافق با میانجی گری آمریکا برای عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را مردود دانستند.

در میان منتقدان این توافق جناح‌هایی نظیر ائتلاف نیرو‌های اجماع ملی قرار دارد که ائتلافی چپ گرا و یکی از عناصر اصلی ائتلاف آزادی و تغییر می‌باشد که از دل اعتراضات علیه بشیر ظهور کرد.

این حزب در بیانیه‌ای گفت: «قدرت انتقالی به صورت عامدانه سند قانون اساسی را نقض و گام‌هایی برای عادی سازی با هویت صهیونیستی بر می‌دارد و اصول و تعهدات نه گفتن‌های سه گانه سودان را زیر پا می‌گذارد.»

نه گفتن‌های سه گانه به تعهد کشور‌های عرب در خرطوم، پایتخت سودان در سال ۱۹۶۷ برای «نه گفتن به شناسایی رژیم اسرائیل، نه گفتن به صلح با صهیونیست‌ها و نه گفتن به مذاکره ­­با اشغالگران قدس شریف» اشاره دارد.

حزب کنگره مردمی، که یک جناح اسلامگرا و حامی بشیر است نیز این اقدام را محکوم کرد.

روز پنج شنبه صادق المهدی سیاستمدار کهنه کار این حزب تهدید کرد در صورت تداوم اقدامات عادی سازی دولت انتقالی، حمایت حزب خود موسوم به امت را از این دولت بر خواهد داشت.

احمد النور، معلم ۳۶ ساله سودانی در اینباره افزود: «سودان باید از فلسطین حمایت کند و این موضع اصولی و موضع مذهب است.»

خالد البیح، کاریکاتوریست سودانی تصویر یک معترض سودانی را ترسیم کرده است که در­ آن­ ترامپ و نتانیاهو زیر پا له می‌شوند.
موضع وی موضعی است که بسیاری از افراد در رسانه‌های مجازی حامی آن هستند مبنی بر این که توافق عادی سازی با رژیم صهیونیستی مخالف اهداف انقلاب است و بدون مشورت با مردم صورت گرفته است.

این توافق روز جمعه و در تماسی تلفنی میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و مقامات­ دولت­ انتقالی سودان­ به­ دست­ آمد.

به این ترتیب سودان سومین کشور عربی­ در سال جاری میلادی خواهد بود که خصومت‌ها با رژیم اشغالگر را کنار می‌گذارد هرچند برخی از مقامات سودان گفته اند این توافق باید توسط یک پارلمان انتقالی که هنوز تشکیل نشده است تصویب شود.

این مساله‏ موضوع حساسی در سودان است که پیشتر یکی از منتقدان­ سخت ­رژیم صهیونیستی بود و این مساله به اختلافی میان مقامات نظامی و غیرنظامی در راس یک دولت انتقالی بدل شده است که بعد از سرنگونی عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان بعد از ماه‌ها اعتراض در آوریل ۲۰۱۹ تشکیل شد.

دولت اعلام کرده است برقراری روابط­ با رژیم اسرائیل باید جدا از مساله حذف نام سودان از فهرست تروریستی آمریکا باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این رابطه گفته است حذف نام سودان از این فهرست چند روز قبل از اعلام توافق عادی سازی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار