پوکی استخوان چه نشانه‌هایی دارد؟

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت:پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد و با اولین شکستگی در استخوان‌ها این بیماری خود را نشان می‌دهد.

محمد رحیمیان معاون بهداشت دانشکده علوم‌پزشکی تربت‌جام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ضمن تاکید بر پویش ملی پوکی استخوان با شعار (مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع) گفت: پوکی استخوان   بیماری است که در آن استخوان‌های بدن ضعیف و شکننده شده و دچار شکستگی می‌شوند، افراد مبتلا به پوکی استخوان در طول فعالیت‌های روزمره خود، در اثر یک ضربه خفیف و یا حتی به دنبال افتادن و یا زمین خوردن دچار شکستگی می‌شوند.

او افزود: به بیماری پوکی استخوان " بیماری خاموش" می‌گویند، زیرا هیچ علامتی ندارد.

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تربت جام ادامه داد:تخمین زده شده است که در هر ۳ ثانیه، یک شکستگی در دنیا اتفاق می‌افتد. در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هر ۵ نفر مرد یک نفر در طول زندگی خود دچار شکستگی می‌شود.

بیشتر بخوانید


رحیمیان بیان کرد: سال‌های از دست رفته عمر به دلیل شکستگی ناشی از پوکی استخوان سالانه به میزان ۶ میلیون سال در دنیا برآورد شده است.

او تصریح کرد: شیوع پوکی استخوان در بین بانوان یائسه در کشور، ۳۲ درصد است که متاسفانه ۵۰ درصد افراد مبتلا به پوکی استخوان دچار شکستگی ران می‌شوند که پس از این اتفاق، ۲۰ درصد از نظر زندگی وابسته به دیگران می‌شوند و ۲۰ درصد دیگر زندگی شان به خطر می‌افتد.

معاون بهداشت دانشکده علوم‌پزشکی تربت‌جام تاکید کرد: ۲۰ اکتبر مصادف با ۲۹ مهرماه روز جهانی استئوپروز نامیده شده و کمپین ملی آموزش و اطلاع رسانی در این خصوص به مدت یک هفته تا ۶ آبان ماه فعال است.

رحیمیان اظهار کرد:افزایش توجه مدیران، سیاستگذاران و مردم در خصوص این بیماری و عوامل خطر آن و استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های بهداشت و درمان با هدف آموزش عموم مردم و ارائه دهندگان خدمات از اهداف مهم کمپین است.


انتهای پیام//ز. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.