دود خصوصی سازی‌ در چشم کارگران پلی اکریل/ قطب نساجی غرب آسیا در حال احتضار

کارخانه پلی اکریل اصفهان که بخش اعظمی از نیاز مواد اولیه صنعت نساجی کشور را تامین می‌کند، به دلیل واگذاری‌های غیر اصولی دچار رکود شده است.

دود خصوصی سازی‌ در چشم کارگران پلی اکریل/ قطب نساجی غرب آسیا در حال احتضاربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روزگاری اصفهان را به عنوان قطب صنعت نساجی غرب آسیا می‌شناختند، پیشرفته‌ترین دستگاه‌های نساجی و بزرگترین کارخانه‌های این صنعت در استان اصفهان مستقر بود و مواد اولیه مختلف برای تولید انواع پارچه، فرش و سایر صنایع در این استان تولید می‌شد.

کارخانه پلی‌اکریل، یکی از مجتمع‌های صنعتی ایران در استان اصفهان است که در سال ۱۳۵۳ تأسیس و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۵۷ شروع شد. محصولاتش شامل الیاف اکریلیک و  پلی‌استر است که مواد اولیه بسیاری از محصولات مانند فرش، پوشاک، پتو و فاستونی، نوار، الیاف آکریلیک، تا پس پلی‌استر و چیپس پلی‌استر و الیاف شیشه در صنایع ریسندگی، بافندگی را تامین می‌کرد.

کارخانه‌ای که بزرگ‌ترین تولیدکننده الیاف کشور شناخته می‌شد و در منطقه غرب آسیا تقریباً حرف اول را می‌زد، اکنون سال هاست که با خصوصی سازی‌های غیراصولی دهه هشتاد، زمین گیر شده  و همه صنایع وابسته ازجمله غول صنعت فرش ماشینی را محتاج مواد اولیه وارداتی کرده! کارگرانش بیکار شده اند و دیگر امیدی به وعده و وعید‌های مسئولان ندارند.
 

کارخانه ای که توان تولید بخش اعظمی از مواد اولیه صنعت نساجی کشور را دارد

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور ما برای تولید الیاف اکرولیک ظرفیت تولید تعریف شده  و کارخانه پلی اکریل اصلی‌ترین ظرفیت تولیدی ما در این حوزه است.

او ادامه داد: ما سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن نیاز به الیاف اکریلیک داریم که همه این مواد را وارد می‌کنیم و نکته مهم اینجاست که کارخانه پلی اکریل وقتی با تمام ظرفیت یعنی خط اول و دوم آن کار کند، می‌تواند سالانه ۱۳۵ هزار تن الیاف اکریلیک تولید کند که تقریبا بخش اعظم این نیاز کشو را تامین می‌کند.
دود خصوصی سازی‌ در چشم کارگران پلی اکریل/ قطب نساجی خاورمیانه در حال احتضار
 
کارخانه‌ای که یک اقلیم است و سه پادشاه
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود ده الی ۱۵ سال است که کارخانه پلی اکریل دچار مشکلات مدیریتی و واگذاری است و از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد، بخش خصوصی از عهده مدیریت آن برنیامد و این امر تعطیلی و بیکار شدن صد‌ها کارگر این کارخانه را به همراه داشت.

طغیانی افزود: بعد از واگذاری پلی اکریل به بخش خصوصی و ناکارآمدی هیات مدیره از مدیریت آن، هیات اجرایی وزارت صمت برای حل مشکل اقدام کرد و در مرحله بعد کارگروه اقدام برای کارخانه هیات مدیره موقت تعیین کرد، اما همه این اقدامات راه به جایی نبرد و در حال حاضر این کارخانه حکایت یک اقلیم و سه پادشاه است و متاسفانه هنوز تا ظرفیت کامل تولید در این کارخانه فاصله داریم.

دود خصوصی سازی‌ در چشم کارگران پلی اکریل/ قطب نساجی خاورمیانه در حال احتضار


دست‌های پشت پرده‌ای که نمی‌خواهند پلی اکریل جان بگیرد

واحدی یکی از کارگران ارشد کارخانه پلی اکریل  گفت:همیشه به ما اصرار می‌کردند که مواد اولیه تولیدی ما صرفه اقتصادی ندارد و کیفیت آن قابل رقابت با محصولات وارداتی نیست در حالیکه اکریلیک تولید شده در پلی اکریل با اکریلیک وارداتی از کشور آلمان برابری می‌کند، اما برخی اصرار دارند که بگویند ما نمی‌توانیم.

او با اشاره به اینکه خط تولید اکریلیک کارخانه پلی اکریل که بخش اعظم اکریلیک کشور را تامین می‌کند، سال هاست که به دلیل وارد نشدن مواد اولیه an از کار افتاده است.

واحدی ادامه داد: ما برای تولید اکرولیک به مواد اولیه‌ای به نام an نیاز داریم که برای واردات آن به شدت با مشکل مواجهیم و دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که جلوی واردات این ماده را می‌گیرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: کارخانه پلی اکریل برای تولید اکریلیک نیاز به ماده اولیه an دارد که ارزبری بسیار کمتری نسبت به واردات اکرولیک دارد وارزش افزوده ۸ برابری برای کشور به همراه دارد، اما واردات این ماده انجام نمی‌شود تا صنایع مختلف همچنان محتاج اکریلیک وارداتی باشند.

طغیانی افزود: کارخانه پلی اکریل که روزگاری نگین نساجی خاور میانه بود و اکنون در حال رکود است و تولید چندانی ندارد، الیاف اکریلیک که در این کارخانه تولید می‌شود از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد: صنایع مختلفی در کشور نیاز به مواد اولیه اکریلیک دارند که یکی از آن‌ها صنعت فرش ماشینی است که امروزه بیش از هشتاد درصد مواد اولیه خود که اکریلیک است را وارد می‌کند در حالیکه این کارخانه، توان تولید مواد اولیه این صنعت را دارد.

دود خصوصی سازی‌ در چشم کارگران پلی اکریل/ قطب نساجی خاورمیانه در حال احتضار
 
اقداماتی برای تامین و واردات مواد اولیه مورد نیاز پلی اکریل
 

قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان   درباره وضعیت فعلی کارخانه پلی اکریل گفت: خط اول این کارخانه که تولید پلی استر است به طور کامل در حال فعالیت است، اما بخش اکریلیک با ظرفیت پایینی کار می‌کند و ما در تلاشیم به هر ترتیب ماده اولیه an مورد نیاز این کارخانه را تامین کنیم.

او با تاکید بر اینکه کارخانه پلی اکریل درصد بالایی از نیاز اکریلیک کشور را تامین می‌کند ادامه داد: در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان در داخل کشور در حال تولید an است و در حد پایلوت این ماده را تولید کرده اند، اما تا رسیدن به تولید نهایی فعلا با سه شرکت برای واردات این ماده صحبت کردیم، اما یک سری مشکلات ارزی موجب شده هنوز واردات انجام نشود و نتیجه نرسد.
 
سهامداران امیدوار باشند
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان بیان کرد:  هیات مدیره جدید و هیات اجرایی مصمم هستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خط اکریلیک را راه اندازی کنند تا کارخانه هرچه سریعتر به سوددهی برسد.

قاضی عسگر افزود: شاید نتوانیم زمان دقیق راه اندازی خط اکریلیک را اعلام کنین، اما در آینده نزدیک شاهد کار کردن کامل خطوط تولید این کارخانه هستیم.

او افزود:ما در استانداری و سایر مسئولان در وزارت صمت و هیات مدیره و دستگاه‌های نظارتی همه دنبال راه اندازی این کارخانه با ظرفیت کامل هستند. جهت گیری انتخاب شده بسیار مناسب است و حتما به نتیجه می‌رسد و ما به سهامداران قول می‌دهیم این مهم انجام شود.

پلی اکریل از مصادیق اقتصاد مقاومتی است

 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از رویکرد‌های مهم قوه قضاییه حمایت از تولید و کارآفرینی است و یکی از مأموریت‌ها و اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است و این کارخانه که ماده اولیه بسیاری از واحد‌های تولیدی را تأمین می‌کند، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

او افزود: سازمان بازرسی در حال بررسی علل به وجود آمدن مشکلات این کارخانه از ابتدا یعنی از مرحله واگذاری اولیه است و اگر عدم انجام وظایف مسئولین در هر مقطع زمانی، باعث ایجاد مشکلات این کارخانه شده باشد، با اقدام قانونی سازمان مواجه خواهند شد و در ادامه هم به دنبال ارائه راهکار و پیشنهاد برای برون‌رفت کارخانه از وضعیت فعلی آن هستیم.

دود خصوصی سازی‌ در چشم کارگران پلی اکریل/ قطب نساجی خاورمیانه در حال احتضار
 

بدهی هایی که کمر پلی اکریل را خم کرده است

علی شفیعی پور رئیس هیئت اجرایی شرکت پلی اکریل گفت: از مهم‌ترین مشکلات فعلی شرکت پلی اکریل  بلاتکلیفی مالکیت شرکت، تأمین نقدینگی و موانع موجود برای واردات مواد اولیه آکریلیک است.

او بیان کرد: این کارخانه دارای ۲ بخش پلی‌استرواکریلیک است که خطوط پلی استرآن تقریباً با ظرفیت کامل در حال فعالیت‌اند به این دلیل که تأمین مواد اولیه این بخش از طریق تولیدات داخلی است، اما از آنجاکه تأمین مواد اولیه آکریلیک وابسته به واردات است با ظرفیت کامل فعالیت ندارد. چون فقط چند کشور محدود تولیدکننده مواد موردنیاز خطوط آکریلیک هستند و تهیه آن بسیار دشوار است.

رئیس هیئت اجرایی شرکت پلی اکریل گفت: بدهی‌های شرکت به قوت خود باقی است و البته این مسئله مرتبط با هیئت‌مدیره این مجموعه است. به دلیل تحریم‌ها برای واردات مواد اولیه با مشکل زیادی روبرو هستیم از طرفی گرانی ارز باعث شده است که مواد موردنیاز تولید باقیمت بالاتری به دست ما برسد وقطعا این موضوع بر نرخ نهایی محصولات ما تأثیرگذار است.

گزارش از سولماز محمدی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
خداییش هرجا خصوصی سازی شدیه تعداد کارگر بدبخت شدند و دلالی زیاد شد.
آخه یکی نیست بگه مردم ایران و بازاریان ان ظرفیت خصوصی شدن ندارند. چون به سرعت به سمت منافع شخصی میروند و منافع عموم را از بین می برند غافل از اینکه ازبین رفتن منافع عمومی در نهایت به منافع خصوصی ضربه میزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
خصوصی سازی خوب است به شرطی که شخص دریافت کننده توانایی اداره، داشته باشد و زرنگ و باهوش باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۵۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
حالا واقعا تحریم ها موثرتر بوده یا تصمیمات و واگذاری های غلط مسئولین.
اینکه تحریم عامل تمام مشکلات هست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۱۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
موقعیی که سکان اقتصاد مملکت دست یه ادم بیسواد بیافته // بهتر از این نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
کل کشور در حال احتضار