سخنگوی شورای شهر شیراز:

علت اجرا نشدن تقاطع غیرهمسطح جام جم مشکل مالی نیست

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: اجرایی نشدن تقاطع غیرهمسطح جام جم به دلیل مشکل مالی نیست بلکه به علت وجود ۲ دیدگاه مختلف است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید نظری سخنگوی شورای شهر شیراز دوشنبه ١٢ آبان در یک نشست خبری مجازی درباره معطل ماندن ساخت تقاطع غیرهمسطح برای اتصال بزرگراه شهید سلیمانی و معابر اصلی شمال شیراز، اظهار کرد: اجرایی نشدن تقاطع غیرهمسطح جام جم به دلیل مشکل مالی نیست.

او با بیان اینکه این طرح بودجه خود را دارد، اضافه کرد: وجود ۲ دیدگاه مختلف بین اعضای شورا و یک دیدگاه در شهرداری شیراز، موجب معطل ماندن این طرح شده است، دیدگاه‌هایی که برخی مخالف و بعضی موافق اجرای آن هستند.

سعید نظری با بیان اینکه شخصا مخالف اجرای تقاطع غیرهمسطح جام جم است، ادامه داد: ساخت این تقاطع با توجه به محل اجرای آن که در بلندترین نقطه شیراز قرار دارد و با توجه به ارتفاع ۷ متری پروژه مطالعه شده، فضا و منظر آن منطقه از شیراز را نابود خواهد کرد.

او با بیان اینکه تیم عمرانی شهرداری با اجرای این پروژه موافق است و موضوع در کمیسیون‌های عمران و تلفیق نیز بررسی‌ها و بازدید‌هایی هم انجام شده است، افزود: اجرای این بزرگراه از ابتدا با مشکلاتی همراه بود و خیلی هم مورد تایید کارشناسان نبود، چنین طرحی نه تنها منظر شهری را با مشکل مواجه می‌کند بلکه مطالعات نشان دهنده تاثیر قابل توجه آن بر ترافیک معابر متصل شده به بزرگراه شهید سلیمانی نیست.

سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به وضعیت فعلی اداره مطالعات مدیریت بحران شهرداری گفت: این اداره، اداره ضعیفی است و بیشتر کار مطالعاتی انجام می‌دهد و قابلیت هماهنگی ندارد و ساختار باید اصلاح شود و یک ستاد مدیریت بحران در شهرداری شکل بگیرد که توان هدایت و مدیریت بحران‌ها را داشته باشد.

چرا مکانی که قرار بود به نام استاد شجریان باشد، تغییر کرد؟

نظری درخصوص این سوال که چرا مکانی که قرار بود به نام استاد شجریان باشد، به جای دیگری تغییر داده شد، اظهار کرد: همچنان بهترین مکان را همان گذر حافظیه می‌دانیم، اما حجم انتقادات و مخالفت‌ها ما را مجبور به جا به جایی مکان کرد. فشار دو نماینده مجلس را در نامگذاری این گذر داشتیم و مجددا با نامه هیات انطباق فرمانداری شیراز بررسی‌ها انجام شد.

او ادامه داد: برخی از هنرمندان گذر پیاده راه سلامت را پیشنهاد دادند و با این هدف که که این پیاده راه به یک گذر فرهنگی تبدیل شود، تغییر نام انجام شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به این سوال که چرا برخی از باغ‌های قصردشت به زور و به قیمت ارزان خریداری می‌شود؟ بیان کرد: اول اینکه کاربری باغی است نه زمین، و شهرداری باغ می‌خرد نه زمین، دوم اینکه قیمت گذاری بوسیله هیئت سه نفره انجام می‌شود و اگر مالک به قیمت اعتراضی داشته باشد، در یک هیات سه نفره کانون کارشناسان دادگستری قیمت بررسی می‌شود.

نظری اضافه کرد: برخی از شهروندان تصور می‌کنند، چون باغ در قصردشت قرار دارد پس قیمت آن باید بالا باشد.

سیدعبدالرزاق موسوی رئیس شورای شهر شیراز هم با بیان اینکه وجود اختلاف نظر بین اعضای شورا و همچنین بین شورا و شهرداری را قبول دارد و اساس فعالیت در این خصوص وجود نظرات مختلف است، اظهار کرد: از نظر او هیچگونه انحرافی در حرکت شورای پنجم شیراز برای رسیدن به اهدافش، ایجاد نشده است.

او با بیان اینکه تعطیلی مترو و اتوبوس در شرایط کنونی و شیوع کرونا ضرورت بود، که موجب ایجاد مشکلاتی برای کارمندان، کارگران و شهروندانی که تردد روزانه آنان در شیراز از طریق مترو و اتوبوس ضروری است، شد، ادامه داد: مترو و اتوبوس تعطیل شد، اما وضعیت کسانیکه برای رفتن به سر کار، باید از وسیله عمومی استفاده کنند و امکان تردد با تاکسی را هم ندارند، چه می‌شود؟

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بسیاری از مشاغل، فعالیت‌ها و اماکن شهری، بیش از مترو و اتوبوس زمینه را برای ابتلا به کرونا مساعد می‌کنند، گفت: در چند ماه اخیر شاهد بودیم که در مترو و اتوبوس‌ها به شدت ملاحظات و شیوه نامه‌های بهداشتی و درمانی به طور خاص رعایت شده است.

موسوی رئیس شورای شهر شیراز

او درخصوص تعطیلی شورای شهر با توجه به شیوع کرونا، گفت: ما نمی‌توانیم کار مردم را تعطیل کنیم، باید فضایی را فراهم کنیم که مراجعات مردم به شورا را کاهش دهیم، اما در عین حال کار شهروندان انجام گیرد و اقداماتی انجام شده تا کار‌های مردم از طریق فضای مجازی و تلفنی انجام شود و تعطیلی کارمندان شورا نیاز به مصوبه کشوری است.

موسوی در پاسخ به این سئوال که با توجه به ایجاد برخی شائبه‌ها در خصوص اختلاف بین شورا و شهردار در شیراز، تصریح کرد: اصل اختلاف نظر و سلیقه امری غیر قابل انکار است، این موضوع حتی در نهاد خانواده هم که وابستگی و ارتباط عاطفی بنیان آن است، وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه اختلاف اگر با منشاء منافع فردی یا حتی گروهی باشد، پسندیده نیست، ادامه داد: اگر پایه اختلاف مبتنی بر برداشت‌های کارشناسانه و تحقیقات و روش‌های فعالیت باشد، باید به عنوان یک نیاز آن را مد نظر داشت، قطعا در تمام مصوبات شورا، آرای کامل اعضا کسب نمی‌شود و همواره تعدادی موافق و عده‌ای مخالف هستند.

موسوی، طبیعت کار شورایی را داشتن نظرات مختلف برشمرد و احترام گذاشتن به همه نظرات را مهم دانست و تصریح کرد: شهرداری نیز در حوزه‌های مختلف دارای نظراتی است، اما اینکه فرض کنیم این اختلاف نگاه‌ها به این سمت رود که منافع شخصی در میان بیاید در سال سوم شورا کمتر شاهد بوده‌ایم و اکنون در فضای خوبی به سر می‌بریم.

او با بیان اینکه خط قرمز اعضای شورا و مدیران شهرداری شیراز تعهدات نسبت به مردم و قانون است، سوال و تذکر حق قانونی اعضای شورای شهر است و همکاران ما از این ظرفیت استفاده کرده و خواهند کرد.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به موضوع طرح واگذاری امور باغ‌های قصردشت به منطقه شش شهرداری این کلانشهر نیز گفت: شهرداری به دنبال منابع مالی است و اگر این باغ‌ها در محدوده یک منطقه از شهرداری متمرکز شود احتمال بروز مشکل وجود دارد، از سوی دیگر پراکندگی باغ‌ها مطرح بود و شهردار تصمیم گرفتند که ستاد باغات زیر نظر معاونت شهرسازی فعال باشد.

موسوی افزود: در توافقات شفاهی با شهردار نیز مقرر شده است که برای حفظ باغ‌های قصردشت سازمان یا شرکتی مستقل که داری استقلال حقوقی باشد ایجاد و با یک هیئت مدیره متشکل از شورا و شهرداری و دیگر نهاد‌های مدنی اداره شود. قرار است که شهرداری طی یک ماه آینده، اساسنامه این طرح را ارائه دهد.

او به موضوع واگذاری کمربندی به شورا نیز اشاره و بیان کرد: اخیرا وزیر مسکن و شهرسازی موافقت ضمنی خود با واگذاری کمربندی به شهرداری را اعلام کرده، اما برای تملک اراضی تصرف شده پیرامون این محدود حدود ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و، چون منابع موجود نیست، از محل واگذاری و تغییر کاربری و همچنین انتفاع شهرداری، اعتبارات مورد نیاز تامین و مشکل مردم حل می‌شود.

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که اختلاف نظر بین نطق‌های شوراییان را مطرح کرد، نیز گفت: اینکه اعضای شورا در نطق‌های خود مطالبی را عنوان می‌کنند که شورا از شعار‌های خود انحراف پیدا کرده است، پیشنهاد می‌کنم خود این عزیزان مصادیق را اعلام کنند، چرا که بنده مسئول پاسخ به نطق آن‌ها نیستم.

موسوی با اشاره به موضوع الحاق صدرا به شیراز با بیان اینکه این موضوع در صلاحیت وزارت کشور است، تصریح کرد: اگر صدرا به شیراز ملحق شود به طور طبیعی مسائل و مشکلات و توسعه آن به نوعی به شورا و شهرداری شیراز ارتباط پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار